سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب

علت اصلی عدم اکران چهار فیلم نوروزی چیست؟

Rooze-Sefr

با وجود اعلام رسمی هفت فیلم برای اکران نوروز ۱۴۰۱ و آماده‌شدن آن‌ها، اما ۴ فیلم از این لیست در تاریخ مقرر اکران نشده‌اند که البته در کنار شایعات پیش‌آمده هنوز علت آن نامشخص مانده است.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل: قرار سازمان سینمایی کشور بر این بود که با اعلام نهایی لیست فیلم‌های اکران نوروزی، این فیلم ها از چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه اکران خود را آغاز کنند. با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که برسر فیلم‌های اکران نوروزی به وجود آمد و تغییر دو فیلم از لیست پیشنهادی شورای پروانه نمایش توسط سازمان سینمایی و جایگزین کردن دو فیلم دیگر، در روز هجدهم اسفند ماه با مساله جدیدی مواجه شدیم.

چهار فیلم «روز صفر»، «سگ‌بند»، «شادروان» و «مرد بازنده» از مجموع هفت فیلمی که برای اکران نوروز ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده بودند، اکران نشده و تنها سه فیلم «موقعیت مهدی»، «قدغن» و «گل به خودی» روی پرده سینماها رفتند.

* آماده نبودن فیلم‌ها به گفته مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی

عدم اکران فیلم‌های نوروزی در تاریخ مقرر حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشت تا جایی که محمدرضا فرجی؛ مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های معتبر در این باره ادعا کرد که نسخه اصلی چهار فیلم اکران نشده هنوز آماده نبوده‌اند و عنوان کرد: «با توجه به اینکه ترکیب نهایی سبد اکران نوروز ۱۴۰۱ بافاصله اندکی از زمان شروع اکران‌ها مشخص شد، چند فیلم نتوانستند نسخه نهایی خود را در زمان اعلام شده تحویل سینماهای سراسر کشور بدهند و شورای صنفی نمایش به این فیلم‌ها فرصتی سه‌روزه داده و قرار است این فیلم‌ها نهایتاً تا روز شنبه ۲۱ اسفندماه، نسخه نهایی خود را برای شروع اکران تحویل سینماهای سراسر کشور بدهند.»

با وجود این صحبت‌ها اما در این میان شایعاتی هم از گوشه‌وکنار در خصوص اکران ۴ فیلم به گوش می‌رسد.

salon-cinema

* انصراف فیلم‌های نوروزی به‌خاطر افزایش بهای بلیت؟

یکی از شایعات مهم این روزها عدم اکران به بهانه افزایش عجیب بهای بلیت در مصوبه سال جدید است. تا چند روز پیش گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش نرخ بلیت سینماها از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان بود که البته خود این درصد افزایش هم جای بحث داشت؛ اما در نهایت نرخی که به تصویب رسیده، مبلغ ۴۵ هزار تومان برای سینماهای لوکس است و از آنجایی هم که بسیاری از سینماهای قدیمی که نرخ بلیت کمتری برایشان در نظر گرفته شده، دیگر شرایط یک اکران ایده‌آل را در کنار موقعیت نامناسب صندلی‌ها، پرده سالن و … ندارند، مخاطب ترجیح می‌دهد که به پردیس‌های سینمایی که کیفیت بالاتری دارند مراجعه کند اما آیا مخاطب با این نرخ تصویب شده می‌تواند همراه با خانواده به تماشای یک فیلم بنشیند؟ جواب این سؤال قطعاً با شرایط اقتصادی این روزها منفی است.

با وجود این شرایط و با اعلام نهایی نرخ بلیت، از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد که صاحبان برخی آثار با توجه به این افزایش غیرمنطقی، ترجیح دادند فیلمشان را اکران نکنند چراکه در این شرایط به‌علاوه وجود توأمان کرونا و فرارسیدن ماه مبارک رمضان که مدت‌زمان اکرانشان را محدودتر می‌کند، قطعاً با آمار فروش خیلی پایینی مواجه خواهند شد. ازاین‌رو شنیده می‌شود که صاحبان آثار با توجه به این شرایط قصد اکران فیلم‌هایشان را ندارند.

* آیا عدم اکران به‌خاطر عدم حضور فیلم داریوش مهرجویی است؟

یکی از این شایعه‌ها که به‌عنوان یک فضاسازی در فضای مجازی و صفحات سینمایی دست‌به‌دست می‌چرخد، این است که صاحبان برخی از آثار اکران نشده از فضایی که ممکن است تحت تاثیر عدم اکران «لامینور» برای فیلمشان ایجاد شود نگران هستند و معتقدند جو منفی ایجاد شده برای اکران نوروزی باعث می‌شود خواه ناخواه مقابل کارگردان باتجربه و کهنه‌کار سینمای ایران قرار بگیرند؛ حال آنکه چنین نیتی ندارند. مسائل و حاشیه‌های پیرامون «لامینور» می‌تواند روی فروش دیگر فیلم‌ها و استقبال مردم و رسانه‌ها از آنها تاثیری جدی بگذارد. در نتیجه عوامل آثار احتمالا ترجیح می‌دهند در روزهایی نزدیک‌تر به عید ساخته‌شان را روی پرده ببینند.

* آماده نبودن تیزرهای تبلیغاتی؟

همین طور شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم‌های اکران نشده در خصوص تبلیغات، با مشکل مواجه شده‌اند و برخی از آن‌ها هنوز پوستر و تیزر تبلیغاتی آماده‌ای برای شرایط اکران ندارند و ازاین‌رو نمی‌توانند از تبلیغات شهری استفاده کنند. از طرف دیگر تبلیغات تلویزیونی آثار واجد شرایط هم هنوز آغاز نشده که می‌تواند باعث شکل نگرفتن فضای اکران عید باشد و در نتیجه صاحبان آثار در این شرایط گمان می‌کنند شاید فیلمشان در اکران بسوزد. در همین زمینه علی سرتیپی؛ پخش کننده فیلم «روز صفر» به یکی از خبرگزاری ها گفت: «احتمالاً این فیلم را از روز جمعه (۲۰ اسفند) یا شنبه آینده اکران می کنیم چرا که به دلیل یکسری مسائل فنی در بخش صدای فیلم باید کارهایی انجام می‌شد که زمان‌بر بود و نتوانستیم از امروز فیلم را اکران کنیم. در بخش تبلیغات اتفاقی نیفتاده و امیدوارم تلویزیون همت کند و در این راستا اطلاع‌رسانی کند چون مردم اصلا خبر ندارند که اکران نوروزی با چه فیلم‌هایی آغاز شده است.»

اما در نهایت باید به گفته‌های محمدرضا فرجی احترام بگذاریم و تا شنبه ۲۱ اسفند منتظر بمانیم و ببینیم این ۴ فیلم، روی پرده سینماها خواهند رفت یا شایعات دیگری فضای اکران را تحت الشعاع قرار خواهند داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>