سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

«داستان‌های مردانه دومُشت» وعده «مردانگی زهرآگین» را می‌دهد

TWO-FISTED-MANLY-TALES

گراهام نولان «داستان‌های مردانه دومشت عظیم» کمیک بوکی متفاوتی را در تضاد صد و هشتاد درجه‌ای با رویکرد مارول و دی سی نوشت.

به گزارش سوره سینما، گراهام نولان خالق کاراکتر «بِین» (Bane) در مجموعه فیلم‌ها و آثار درباره بتمن، «داستان‌های مردانه دومشت عظیم» (GIANT-SIZE TWO-FISTED MANLY TALES) را با کمپین سرمایه‌گذاری جمعی، نوشت. این سری از کمیک‌ها وعده داستان‌های «مردانگی زهرآگین»* (toxic masculinity) را می‌دهند.

گراهام نولان در صفحه اختصاصی این کمیک در وبسایت ایندیگوگو (IndieGoGo) نوشت: «داستان اکشن/ماجرایی این مجموعه درباره مشت‌های خرد شده، لب‌های پاره شده و دندان‌های درهم شکسته است که تجدید میثاقی است با مقوله‌ای که این روزها از آن به‌عنوان «مردانگی زهرآگین» یاد می‌شود.»

نولان در ادامه افزود: «این‌ها داستان مردانی است که در نقش محافظان، سلحشوران، ماجراجویان و سربازانی که باید بپا خیزند و راستی و درستی را پیشه گیرند و حتی فداکاری‌های شخصی بزرگی را انجام دهند. این کامیک واکنشی به پلید پنداری «مردانگی» در دنیای سویایی (لیبرال‌ها در تلاش‌اند تا مثلا برای نجات زمین، سویا را جایگزین گوشت واقعی، کنند) امروز است.»

اندرو پاکت یکی از دست‌اندرکاران این مجموعه گفت: «این کامیک واکنش مستقیمی به چپگرا کردن کاراکترهای محبوب و تبدیل آنها به استعاره‌ای از لیبرالیسم است.»

او در ادامه افزود: «این‌روزها مردان بیشتر به کاریکاتوری احمق، وحشی، بی‌درک و به‌دردنخور تبدیل شده‌اند. استثناها صرفا وقتی نمایش داده می‌شوند که یک شعار حفظ محیط‌زیست دهند، پلیس را کتک بزنند و یا برده‌گونه، فرامین رهبران قدرتمند زن را اطاعت کنند.»

همانطور که اشاره کردیم، «داستان‌های مردانه دومشت عظیم» مجموعه‌ای از چند داستان است. نولان به همراه مایک بارون؛ خالق کاراکترهای «فلش» (Flash) و «مجازاتگر» Punisher ، چاک دیکسون و بو اسمیث؛ همکاران نولان در خلق کاراکتر «بین» و کوین گروو در جایگاه خالق «دنیای مردگان» (Underworld) تیم نویسندگان را تشکیل می‌دهند.

دیوید ویلیامز؛ گرافیست «بس ریوز» (Bass Reeves)، بوچ گایس؛ گرافیست کهنه کار مارول، اندرو پاکت و مایکل گلدن؛ خالق «روگ» (Rogue) و روبرتو کاسترو از داینمایت کامیکس تیم هنری را تشکیل می‌دهند.

چاک دیکسون و دیوید ویلیامز داستان «ولسانگ» (Volsung) را نوشته و طراحی کرده‌اند. قصه «ولسانگ» درباره سرزمینی سخت است که مردانی سخت در آن سکنا گزیده‌اند. در این سرزمین حتی قتل در ازای پرداخت کافی طلا، بخشوده می‌شود؛ اما اگر بهای قتل پرداخت نشود، جزا قصاص خواهد بود. وقتی مردانی سروقت کاراکتری بنام «آنار» می‌روند او قسم می‌خورد آنان را در جهنم می‌بیند (عبارت (see you in Hell اما یک سکه هم پرداخت نمی‌کند!

مارک بارون و بوچ گایس داستان «گورخا در قطار» (Gurkha On A Train) را نوشته و طراحی کرده‌اند. قصه «گورخا در قطار» درباره بازگشت سربازان از مناطق جنگی به خانه است که چند اراذل در راه برایشان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

بو اسمیت، تیم روزن و ندرو پاکت داستان «شمال واقعی» (True North) را نوشته و طراحی کرده‌اند. قصه این بخش درباره نبرد یک مرد با محیط سرسخت، طبیعتی وحشی و دزدان دریایی کمونیست در سرزمین آلاسکای ۱۹۵۵ است.

گراهام نولان و مایکل گلدن داستان «گذر از روبیکان» (Crossing The Rubicon) را نوشته و طراحی کرده‌اند. قصه «گذر از روبیکان» درباره یک راننده تریلی است که به محل همیشگی استراحتش در جاده می‌رود اما متوجه می‌شود که این مکان توسط یک کلوب از موتورسواران تسخیر شده است.

کوین گروو و رابرت کاسترو داستان «من، گرگینه» (I, Lycan) را نوشته و طراحی کرده‌اند. قصه این بخش نیز درباره یک کارآگاه گرگینه است که وقایع ماوراطبیعه را در شهری مملو از هیولاها، تحت کنترل دارد.

نولان نه تنها خبر این پنج قصه را داد، بلکه قول داستان‌های بیشتری را در طول این کمپین داده است. وی دلیل استفاده از کمپین سرمایه‌گذاری جمعی را نوشتن یک ابر کمیک صدصفحه‌ای خواند.

* توضیح صریح «مردانگی زهرآگین» از حوصله این متن خارج است اما ما با آوردن نمونه کاراکترهای داخلی تلاش کردیم تا حق مطلب را ادا کنیم. کاراکتر محمدعلی کشاورز در «پدرسالار»، حشمت فردوس در مجموعه «ستایش»، کاراکترهای جمشید هاشم‌پور در فیلم‌های اکشن دهه شصت و هفتاد، مسابقه مردان آهنین!، کاراکتر سیلوستر استالونه، بروس ویلیس و آرنولد شوارتزنگر در فیلم‌های اکشن دهه هشتاد و نود، راسل کرو در «گلادیاتور»، اکثر کاراکترهای کلینت ایستوود در فیلم‌های وسترن و پلیسی قرن بیستم، جان وین، کاراکترهای بتمن و سوپرمن از ۲۰۱۰ به قبل، از جمله این کاراکترها هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>