سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب

ادغام وارنر و دیسکاوری فضای رسانه را دگرگون خواهد کرد

WBD

بالاخره پس از ماه‌ها مذاکره با سهام‌داران و واحدهای دولتی نظارتی بر سازوکار شرکت‌های سهامی عام، کمپانی‌های وارنر بروس و دیسکاوری ادغام شدند.

به گزارش سوره سینما، ادغام کمپانی‌های وارنر بروس و دیسکاوری، بزرگ‌ترین نمونه از به هم پیوستن دو ابر کمپانی در زمینه سرگرمی است. این ادغام شامل شبکه‌های اچ بی او، سی ان ان و چند شبکه معروف دیگر به علاوه صد سال آرشیو فیلم‌های وارنر است. مدیران ارشد این دو کمپانی فعلاً بر سر جایگاه‌هایشان باقی می‌مانند؛ دیوید زسلو مدیر عامل کل خواهد بود. اگرچه این ادغام بسیار بزرگ بوده اما ارزش نهایی این دو کمپانی هنوز کمتر از دیزنی، نتفلیکس و کامکست است. درآمد وارنردیسکاوری در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ میلیون دلار بوده است که پیش بینی می‌شود این عدد به ۵۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.

سهام وارنر بروس دیسکاوری از روز دوشنبه تاکنون در بازار بورس معامله شده و ۶ درصد به ارزشش افزوده شده است. کمپانی مخابراتی ای تی اند تی مالک وارنر بروس بود؛ سهام‌داران این کمپانی مخابراتی اکنون مالک ۷۱ درصد سهام کل دو کمپانی ادغام شده هستند. سهام‌داران کمپانی دیسکاوری نیز مالک ۲۹ درصد مابقی سهام هستند. علی‌رغم اینکه سهام‌داران دیسکاوری مالک سهم کمتری هستند، آنها کنترل عملیاتی بر کمپانی تازه تاسی نیز دارند.

زسلو پس از خبر ادغام در بیانیه رسمی گفت: این ادغام یک دستاورد بزرگ نه فقط برای وارنر و دیسکاوری، بلکه برای کلیه سهام‌داران، تبلیغات، بخش خلاق و از همه مهم‌تر مشتریانمان است. تجمیع دارایی‌هایمان و مدل نوین تجاری وارنر بروس و دیسکاوری یکی از کامل‌ترین آرشیوهای سرگرمی در زمینه فیلم، تلویزیون و بخش آنلاین را به مخاطبان خواهد داد.

جان استنکلی مدیرعامل کمپانی ای تی اند تی گفت: ما در سحر یک عصر جدید در دنیای ارتباطات هستیم و امروز آغاز یک دوران جدید برای ای تی اند تی هست. ما در همین راستا سرمایه‌گذاری بسیاری در زمینه شبکه ۵G و اینترنت فیبری هستیم.

زسلو یکسال پیش به‌صورت مخفیانه با استنکلی و چند مدیر رده‌بالای دو کمپانی درباره این معامله صحبت کرده بود. زسلو که بیشتر به‌عنوان فردی «وال استریتی» شناخته می‌شد، تصمیم گرفت که بیشتر در هالیوود دیده شود. او کاخی را که پیش‌تر رابرت ایونز مدیرعامل کمپانی پارامونت در آن زندگی می‌کرد را خرید. رابرت ایونز نیز دو کمپانی سی‌بی‌اس و ویاکام را ادغام کرد. زسلو با قدم گذاشتن جای پای ایونز انگار به خرافات اعتقاد دارد.

این ادغام امر خیری برای ای تی اند تی بود. آنها در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفتند تا کمپانی وارنر را بخرند؛ با انتخاب‌شدن ترامپ در سال ۲۰۱۶، معامله وارنر بسیار سخت شد. نماینده‌ای که ترامپ برای نظارت بر این ادغام برگزیده بود، چالش‌های متعددی را سر راه ای تی اند تی می‌گذاشت. سپس پس از سختی‌های فراوان، این معامله انجام شد اما بلاتکلیفی آن چند سال سبب شد تا تعدادی از مدیران با سابقه، وارنر را ترک کنند.

دیسکاوری و وارنر هر یک سرویس پخش آنلاین خود را دارند؛ وارنر سال ۲۰۲۰ سرویس اچ بی او مکس را راه‌اندازی کرد. این سرویس تا امروز بیش از ۷۳.۸ میلیون عضو دارد. سرویس دیسکاوری پلاس نیز ۲۲ میلیون عضو دارد. باتوجه‌به اینکه امروز کمپانی‌های فعال در زمینه سرگرمی، میلیاردها دلار برای محتوای آنلاین هزینه می‌کنند، زسلو در مصاحبه‌ای گفت که آنها همین‌جوری ول‌خرجی نخواهند کرد. اگر اکثر کمپانی‌های بزرگ در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هجوم به بازار آنلاین آوردند و به سلطه نتفلیکس در این بازار خاتمه دادند، سال گذشته ثابت کرد که سرعت افزایش اعضای اینترنتی رو به کاهش است. وارنر بیش بر روی سود بیشتر تمرکز خواهد کرد تا اینکه بیشترین محتوا از منظر عددی را تولید کند.

سیاست زسلو این است که دیسکاوری باید بیشتر روی به محتوای از پیش نوشته شده بیاورد. دیسکاوری پیش‌تر در زمینه مستند و برنامه‌های بدون فیلمنامه فعالیت داشت. او معتقد است که مخاطبان امروز بیشتر دنبال محتوای مرتبط با لایف‌استایل هستند.

یکی از دیگر سیاست‌های کمپانی جدید، حضور پررنگ جهانی در زمینه محتوای ورزشی است. آنها نه‌تنها مالک ترنر اسپرتس هستند، بلکه وارنر مالک شبکه یورو اسپرت نیز است. یورو اسپرت در بیش از ۵۴ کشور پخش می‌شود. دیسکاوری هم اکنون مشغول به مذاکره برای ادغام کردن واحد یورو اسپرت بریتیش با بی تی اسپورت است. ترنر بیشتر منبع درآمد را در پخش زنده لیگ بسکتبال آمریکا و لیگ بسکتبال دانشگاه‌های آمریکا دارد. هیلاری مندل معاون مدیر آی ام جی پیش‌بینی می‌کند که تا ۳۶ ماه آینده، زسلو چند شرکت و شبکه فعال در زمینه محتوای ورزشی را به زیر چتر وارنر دیسکاوری ببرد.

حضور پررنگ ابر کمپانی‌ها در زمینه ورزش بسیاری از شبکه‌های سنتی تلویزیونی را نگران کرده است. امروزه بیشتر مخاطبان برای گذران وقت روی به پلتفرم‌های اینترنتی آورده‌اند اما دیدن زنده مسابقات ورزشی تنها حسن این شبکه‌ها بود. دیزنی با خریدن شبکه‌ای اس پی ان و ای بی سی سایه سنگینی بر دیگر شبکه‌ها انداخته است. ورزش آن‌قدر مهم شده است که فاکس تصمیم گرفت تا پخش زنده مسابقات فوتبال آمریکای در پنجشنبه‌شب را واگذار کرده و به سمت پخش ورزش‌هایی برود که مخاطب بیشتری برای آن‌ها دارد. سرویس آمازون پخش این مسابقات در این روز را خرید. هم اکنون حق پخش زنده تمام لیگ‌های ورزشی اصلی در آمریکا واگذار شده است و وارنر نمی‌تواند حرکت مهمی در این زمینه داشته باشد. اما در آینده نه‌چندان دور آنها امید به خریدن حق پخش مسابقات بسکتبال و دیگر ورزش‌های دانشگاهی را دارند. دلیل روی‌آوردن کمپانی‌ها به پخش آنلاین مسابقات ورزشی، جوانان هستند. جوانان و نوجوانان امروز، مخاطب شبکه‌های تلویزیونی نیستند. پخش آنلاین این امتیاز را دارد که کاربران کشورهای دیگر که قادر به دیدن مسابقات ورزشی از شبکه‌های تلویزیونی کابلی و یا ماهواره‌ای نیستند، این امکان را می‌دهد که به‌راحتی از طرق اینترنت محتوای ورزشی موردعلاقه‌شان را ببینند. دیسکاوری در چند سال اخیر مسابقات گلف را آنلاین پخش کرده است.

یورو اسپرت همیشه در رتبه سوم تعداد مخاطبان در انگلیس قرار داشت. اما آنها با ادغام شدن با بی تی می‌توانند به اهرم مهمی در دنیای ورزش بریتانیا تبدیل شوند. سرویس ترنر در آمریکا نیز در حال مذاکره برای خریدن حق پخش مسابقات هاکی و فوتبال است.

البته همه کارشناسان آینده خوبی را برای وارنر پیش‌بینی نمی‌کنند. سابقه ادغام کمپانی‌های فعال در زمینه سرگرمی در چند سال اخیر از سوی فعالان بورسی با استقبال روبرو نشده است. کریگ موفت کارشناس وال‌استریت گفت: سرمایه‌گذاری‌های ای تی اند تی در هفت سال اخیر به ضرر آنها تمام شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران مخالف فعالیت‌های ای تی اند تی در زمینه سرگرمی بوده و استراتژی آنها را غلط می‌دانند. سهام ای تی اند ارزش خود را از دست داده است.