سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

نادر طالب‌زاده درگذشت + پیام‌های تسلیت

Nader-Taleb-Zadeh

نادر طالب‌زاده مجری و برنامه‌ساز با سابقه تلویزیون در ۶۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سوره سینما،  نادر طالب‌زاده مجری، مستندساز و تهیه‌کننده با سابقه جمعه ۹ اردیبهشت بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ در تهران، مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون و بازیگر و کارگردان سینما بود.

وی همچنین دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیات اندیشه‌ورز این شبکه بود.

طالب‌زاده کارگردانی سریال «بشارت منجی» را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

وی فعالیت هنری خود را از ۱۳۵۹ در صدا وسیما با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

سوره سینما درگذشت این برنامه‌ساز و مستندساز پیشکسوت را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت رئیس جمهور

متن پیام سید‌ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است؛

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند انقلابی و فرهیخته، چهره موثر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مرحوم نادر طالب زاده، دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه‌دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد.

این جهادگر جبهه جنگ نرم در مستندسازی، مجری‌گری، کارگردانی و برنامه‌سازی، آثار درخشانی از خود به جا گذاشت و در کسوت یک فعال رسانه‌ای و همچنین مدیر فرهنگی و کارشناس مسائل بین‌المللی، افق‌های تازه‌ای از آگاهی بخشی و مبارزه با تهاجم فرهنگی را گشود.

افزون بر اینها، این همرزم و یار شهید آوینی با فعالیت‌های آموزشی متعدد، همواره در سنگر مقاومت و استقامت پاسدار بی چشمداشت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی فرهنگ و هویت ملی بود و نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.

اینجانب درگذشت این هنرمند و فعال فرهنگی جبهه انقلاب را به خانواده محترم، جامعه هنری و شاگردان آن فقید تسلیت می‌گویم و در این ایام پر فیض برای ایشان علو درجات و همجواری با شهید آوینی و دیگر شهدای گرانقدر هنرمند و برای بازماندگان صبر و سلامتی از خداوند سبحان مسئلت دارم.
روحش شاد و یادش گرامی باد

سید‌ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»

پیام تسلیت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت درگذشت حاج نادر طالب زاده هنرمند برجسته جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عروج حسرت‌بار و تاسف‌برانگیز مجاهد فرهنگی، سردار رسانه‌ای مقاومت و هنرمند متعهد و انقلابی جناب آقای حاج نادر طالب زاده، موجب تالم و تأثر بنده و جمع بسیاری از آزادگان جهان و دلسوزان و همراهان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شد.

حقیقتاً ایشان بخش اعظمی از حیات خود را وقف مجاهدت در راه تبیین و تصویر معارف، حقایق و پیروزی‌های مجاهدان اسلامی نمود؛ از روایت مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی، از بدو ورود امام (ره) و هشت سال دفاع مقدس گرفته تا تصویرگری مظلومیت مسلمانان و مجاهدان بوسنی و نشر معارف حقیقی اسلام در قالب مستندهای چندزبانه…

همچنین نقش بی‌بدیل و پیشتازی ایشان در عرصه آموزش و تربیت نیروهای متعهد رسانه‌ای بر کسی پوشیده نیست. از طرفی تأسیس روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز، راه‌اندازی همایش ضد استکباری هالیوودیسم و سینما، بنیانگذاری کنفرانس علمی و ضدجنگ افق نو، جشنواره مردمی فیلم عمار و مجموعه‌های بی‌شمار مستندهای تحقیقی تنها گوشه‌ای از فعالیت‌ها و کنش‌های ماندگار آن مرحوم است که تا سالیان سال، مستمر و مؤثر، توسط شاگردان و علاقه‌مندانش ادامه خواهد داشت.

همزمانی رحلت این مردِ پیشگام در مبارزه‌ی رسانه‌ای علیه صهیونیسم و استکبار، با روز قدس، گویی ایشان را به مصداق یاران آخرالزمانی سیدالشهدا (ع) بدل کرد و در این روز میهمان یاران شهیدش شد.

اینجانب فقدان این استاد ارجمند را خدمت همسر بزرگوار و همراه و خانواده شریف ایشان و همچنین جامعه هنری و روشن‌ضمیران آزادی‌خواه دنیا تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای روح آن عزیز، رضوان و رحمت الهی و برای بازماندگان و وابستگان صبر و ثبات قدم بر مسیر ایشان مسئلت دارم.

محمد قمی»

پیام تسلیت رئیس حوزه هنری

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پی درگذشت نادر طالب‌زاده، هنرمند و استاد دلسوز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

استاد نادر طالب‌زاده، پدر و معلم دلسوز جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی به رفقای شهیدش پیوست.

جان بیقرارش، او را سه ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشگاه کلمبیا به وسط خیابان‌های تهران کشاند.

او همیشه حاضر بود؛ از عکاسی لحظه‌های انقلاب تا سرپرستی خبرنگارهای خارجی، از دفاع مقدس تا سریال مسیح و برنامۀ راز، از گروه تلویزیونی حوزۀ هنری تا جشنوارۀ عمّار.

او از برپاکنندگان جبهۀ فرهنگی انقلاب بود و هر آنچه امروز در این جبهه هست بهره‌ای از همّت، اراده و دانش آن مجاهد خستگی‌ناپذیر دارد. حاج نادر برای ما که آن قلندر شهید را از نزدیک درک نکردیم، غنیمتی گرانبها بود که بوی سید مرتضی را از او استشمام می‌کردیم.

چه عاقبت دل‌انگیزی که در عزیزترین ماه و یوم الله قدس در جوار یار دیرینش، آوینی بزرگ آرام می‌گیرد. روح بلند او در پناه حضرت حق جلّ و علی، غرق نور و رحمت باشد و ان‌شاءالله همۀ ما دلبستگان آن جانِ طالبِ حقیقت، در سرای باقی به او و یارانش ملحق شویم.

محمدمهدی دادمان

رئیس حوزۀ هنری انقلاب اسلامی»

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت هنرمند متعهد و مجاهد خستگی ناپذیر جبهه  فرهنگی انقلاب اسلامی، آقای  نادر طالب زاده را دریافت کردم.

طالب زاده ی عزیز ما، الگوی ارزشمندی از هنرمند تراز انقلاب اسلامی بود که با خردمندی و دانش، شجاعانه وارد میدان کارزار فرهنگی با صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی شد، و با روشن گری از پرونده سیاه مدعیان آزادی و حقوق بشر، آنان  را رسوا نمود و  با برپایی رویدادهای بزرگی همچون کنفرانس «افق نو»، چشم‌اندازی روشن فراروی گروه‌های آزادی خواه جهان ترسیم کرد.

او مستند ساز و روایتگر صادق رشادت های فرزندان معنوی خمینی کبیر در جبهه مقاومت، از بوسنی، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و یمن بود و در این راه مشکلات و بیماری های  پی در پی که جسم او را رنجور کرده بود، نتوانست خللی در اجرای تکلیف الهی اش پدید آورد تا بالاخره هم زمان با روز جهانی قدس، روح پاکش از میان ما پر کشید و به وصال دوستان شهیدش رسید.

اینجانب رحلت تاسف برانگیز این هنرمند مکتبی و انقلابی را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده محترم، علاقه مندان و شاگردان آن مرحوم، و عموم جامعه هنری و فرهنگی کشور تسلیت عرض میکنم و در این ایام نورانی ماه مبارک رمضان، علو درجات را برای آن عزیز سفر کرده از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پی درگذشت نادر طالب زاده، هنرمند و استاد دلسوز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیام تسلیتی منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

«اگر غربال ابتلائات نباشد، چگونه خبیث از طیب جدا شود و چگونه انسان به کمال رسد؟»

معلم تمام‌عیار و اندیشه‌ورز قهار که با مشی پدرانه و تلاش مؤمنانه‌اش، راه را برای ما که پای در این مسیر نهاده بودیم، باز می‌کرد از میانمان رفت.

او از برجستگانی بود که نهالِ پرطراوتِ هنر و اندیشه انقلاب را در سیل ابتلائات بزرگ زمانه، با شوق و ایمان راسخ خویش پاسداری کرد و به شکوفایی و رویش‌های تازه در نسل‌های بعدی رساند؛ نسلی که جز تشویق و اعتماد از او چیزی ندید و سعه صدر و متانت را از او آموخت.

عروج غم‌بارش و خسارت جبران‌ناپذیر از دست دادنش، بر دوست‌داران و شاگردان این نادر مرد بزرگ تسلیت باد.

رضوان و رحمت خدا بر او.»

دلنوشته رئیس سازمان سینمایی

«به نام خدای شهدا

سلام برادر بزرگوار/ سلام رفیق/ سلام شفیق

سلام شهید

سلام برتو‌ روزی که بدنیا امدی،روزی که زیستی ومبارزه کردی و روزی که در ماه خدا و فوران رحمت کبریاییش مشتاقانه بسوی معبود پر کشیدی

اقا نادر چه خوب رایحه ای که از سید شهیدمان اقا مرتضی آوینی عزیز را به امانت گرفتی،پاس داشتی و حالا در ملکوت به رفیقت با سربلندی ادا می کنی

نادر جان تو ثابت کردی که جهاد در عرصه جنگ نرم چه بسا دشوارتر و مظلومانه تر از جنگیدن در میادین اتش و خون است.

چه خوب نشان دادی که جهاد با سرمایه گرانسنگ آبرو گذاشتن در میدان و از ملامت ها و زخم زبانها نهراسیدن کمتر از شهادت با مرگ سرخ نیست

نادر جان تو هم بسان مرتضی نشان دادی که در باغ شهادت بسته نیست

فقط بصیرت می خواهد و همت

حالا کارگردان و گوینده خنجر و شقایق ذر بزم بهشتیان همدیگر را در آغوش گرفته اند

در روزهای پایانی ماه رحمت خدا با ملایکی که در شب قدر نزول کردند همراه شدی و به اسمان پر گشودی

نادر جان شهادت مبارک وگوارایت

اگر چه که در سوگت رفقایت نالان و حیرانند

..کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

متن این پیام تسلیت به شرح زیر است:

«باسمه تعالی

«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

پرواز شهادت گونه سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «حاج نادر طالب زاده» را همزمان با ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

حاج نادر طالب زاده از مصادیق «اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا علیه السلام» بود که سال‌ها به عنوان جهادگر و رزمنده، سنگر رسانه‌ را «کربلای مبارزه حق و باطل» قرار داده بود. نام این سردار جنگ نرم عجین بود با مبارزه علیه صهیونیسم و استکبار جهانی و چه تقارنی است رحلت شهادت گونه او با روز جهانی قدس.

اکنون او میهمان شهدا و در آغوش رفیق دیرینه خود سید شهیدان اهل قلم است که می‌فرمود: «غایت خلقت جهان، پرورش انسان‌هایی است که در برابر شدائد، بر هرچه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند».

فقدان این استاد ارجمند و مبارز نستوه ثلمه‌ای برای همه آزادیخواهان جهان و اهالی فرهنگ و رسانه است.

با عرض تسلیت و تعزیت به خانواده محترم «حاج نادر طالب زاده» و جامعه هنری ورسانه‌ای کشور، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران و رضوان الهی را مسئلت دارم‌. ان شاالله قرین رحمت واسعه الهی و هم‌نشین سالار شهیدان باشند.»

پیام تسلیت مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

در پیام محمد حمیدی مقدم نوشته شده است:

«بازگشت همه به سوی خدای مهربان است.

درگذشت برادر گرامی، هنرمند متعهد و اندیشمند، عضو محترم هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه هنری، سینمای مستند و هنرمندان انقلابی است.

زنده‌یاد نادر طالب‌زاده حیات هنری خود را با انقلاب اسلامی و مفاهیم ارزشمند آن گره زد. با سینمای دفاع مقدس بالید و در حوزه مستند، تولید فکر و کشف جوانان انقلابی و صاحب اندیشه پیشگام و موثر بود.

فقدان او، که از پیشگامان و پرچمداران هنر انقلاب اسلامی بود، ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای هنر انقلاب اسلامی است. امید که روح پاکش در پرتو مهر خداوند متعال، در آرامش باشد و راه، اندیشه و آموزه‌هایش چراغ راه نسل آینده.»

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه تصویرشهر

در پیام مجید اکبرشاهی آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مرحوم نادر طالب زاده موجب تاثر و تالم همه دوستداران و یاوران انقلاب، جامعه رسانه ای، سینمایی و خانواده بزرگ رسانه ملی شد.

استاد طالب زاده از سرمایه های ارزشمند کشور، ولایتمدار و از یاران شهید مرتضی آوینی بود که لحظه ای از جهاد تبیین و دفاع از اصول و ارزش های انقلاب و جمهوری اسلامی فروگذار نکرد.

اینجانب درگذشت آن شخصیت دغدغه مند و دلسوز جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی را همزمان با روز جهانی قدس به اهالی رسانه، فرهنگ‌ و هنر و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن فقید سعید از درگاه خداوند رحمان، رحمت و بخشایش و براى بازماندگان گرامى صبر و سلامت مسألت دارم.»