سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب
از دیوید بکهام تا جیمز باند؛

در خدمت سرویس مخفی ملکه

TheQueen

آخر هفته‌ای که گذشت هفتادمین سالگرد تاج‌گذاری ملکه الیزابت بود. به همین مناسبت در بریتانیا ویژه‌برنامه‌های مهمی ترتیب داده شد. بد نیست به همین مناسبت نگاهی بیندازیم به حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهوری که هر یک به‌نوعی نسبت به ملکه ادای دین و احترام داشتند.

سوره سینما – سال ۱۹۴۳ در اواخر جنگ جهانی دوم سر وینستون چرچیل به همراه جوزف استالین رهبر شوروی و فرانکلین روزولت رئیس جمهور ایالات متحده برای برگزاری کنفرانس تهران به کشور ما سفر کردند. این سفر بعدها به دلایل بسیار زیادی ارزش تاریخی پیدا کرد اما یکی از حواشی آن، جشن تولدی بود که برای نخست وزیر بریتانیا برگزار شد. در شرایطی که بسیاری از مردم ما در قحطی ناشی از حضور قشون متفقین در ایران به سر می‌بردند یکی از قنادی‌های تهران کیکی برای جناب چرچیل پخت و آن را در شهر گرداند تا به حضور نخست وزیر برسد. چیزی که عکس‌ها و ویدیو‌های آن جشن تاریخی نشانمان می‌دهد آن است که چرچیل متکبرانه شاه ایران را به تولدش راه نداد اما هدایای گرانبهای او را پذیرفت. حدود ۸۰ سال بعد یک مجموعه وطنی دیگر، از کیکی رونمایی کرد که برای جشن تولد ۹۶ سالگی ملکه انگلیس در تهران پخته بود. در بخش پایینی این کیک لوکس ادای دینی به ۷۰ سال حکومت الیزابت دوم بر بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع خودنمایی می‌کرد. مناسبتی که در آخر هفته گذشته بهانه جشن‌های پرخرجی بود که در لندن برگزار شد.

Tavalod-TheQueen

بعدازظهر ۵ ژوئن ۲۰۲۲ کاخ باکینگهام میزبان جشن بزرگی بود که به مناسبت ۷۰ سالگی به تخت نشستن ملکه الیزابت برگزار شد. این مراسم با رژه نمادین گارد سلطنتی آغاز شد. در این رژه بعد بیش از ۲۰ سال کالسکه طلایی ملکه در خیابان‌های لندن به حرکت درآمد اما ازآنجایی‌که ملکه به دلایل سلامتی شخصاً نمی‌توانست در آن حضور داشته باشد، تصویر او (در روز تاج‌گذاری‌اش) از پنجره کالسکه پخش شد.  در ادامه کارناوالی به راه افتاد که هر بخش آن نمادی از یک دهه حضور ملکه الیزابت در رأس نظام سیاسی بریتانیا بود. این بخش‌ها با موسیقی‌های مرتبط و المان‌های فرهنگی جالب‌توجهی به مخاطب، سال‌های گذشته را یادآوری می‌کرد. بخش جالب‌توجه این کارناوال، ۷ اتوبوس دوطبقه‌ای بودند که به‌عنوان نمادی از هر دهه در خیابان حرکت می‌کردند و با المان‌های سینمایی، موسیقایی، فرهنگی، مد و … تزئین شده بودند. در بالای این اتوبوس‌ها برخی چهره‌های سرشناس آن دهه حضور داشتند. جالب است بدانید تعداد سلبریتی‌های حاضر در این بخش چیزی حدود ۱۵۰ نفر شمارش شده که گری لینه‌کر فوتبالیست سرشناس و مجری این روزهای تلویزیون، سر کلیف ریچارد و ادریس البا فقط تعدادی از آنها بودند. در بخش پایانی مراسم که مقابل کاخ برگزار شد هم مردم در کنار ۲۰۰ سلبریتی دیگر به جشن و پایکوبی پرداختند. در این بخش گروه مشهور کویین و اد شیرن خواننده مشهور بریتانیایی به اجرای برنامه پرداختند. ملکه که نمی‌توانست در مراسم شرکت کند هم با حضور خرس پدینگتون، کلیپی سینمایی ضبط کرده بود تا به این وسیله حضوری هیچکاکی در جشن ۷۰ سالگی حکومتش داشته باشد.

جالب است بدانید این جنس حضورهای تک جلوه سینمایی برای الیزابت دوم سابقه دارد. حتماً خاطرتان هست که در افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ لندن هم ملکه در کلیپی که دنی بویل، کارگردان بریتانیایی برنده اسکار آن را ساخته بود بازی کرد و به همراه جیمز باند سقوطی با چتر نجات را به نمایش گذاشت.

در روزهای گذشته بازیگران، خوانندگان و چهره‌های سرشناس زیادی ۷۰ سالگی سلطنت ملکه را تبریک گفته‌اند و هیچ‌کدام از چسبیدن وصله هنرمند حکومتی به خودشان خجالت‌زده و شرمنده نشدند. بد نیست به همین مناسبت نگاهی به تعدادی از این پیام‌ها داشته باشیم؛

هیو جکمن ستاره استرالیایی مجموعه «مردان ایکس» در پیام تبریکی ویدئویی گفت: اعلی حضرت، جوبیلی پلاتینی را به شما تبریک عرض می‌کنم. در همین‌جا از شما بابت تمامی زحماتی که برای استرالیایی‌ها و مابقی سرزمین‌های زیر نظر بریتانیا، تشکر می‌کنم.

کاترین زتا جونز، بازیگر مجموعه زورو هم گفت: بابت تمام زحماتی که برای ما و کشور و مابقی سرزمین‌های مشترک‌المنافع کشیده‌اید، سپاسگزارم. زتا جونز که اصلیت ولزی دارد همین‌طور به زبان مادری سرودی خواند.

راد استوارت گفت: من به بریتانیایی بودنم افتخار می‌کنم. من از کودکی زیر سایه ملکه بزرگ شده‌ام. او همیشه جزئی از زندگی من بوده است؛ و اینکه من چند دفعه‌ای این فرصت را داشتم تا او را از نزدیک ملاقات کنم، این جشن را برای من مهم‌تر کرده است.

دیوید بکهام کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس و شماره ۷ افسانه‌ای منچستریونایتد تصویر یک کیک را به‌منظور تبریک در اینستاگرام، استوری کرد و در پستی نوشت: امروز ما سالگرد حکومت ملکه را جشن خواهیم گرفت؛ هفتاد سال خدمت و رهبری روحیه‌بخش او بر کشور؛ لذا در همین‌جا از همه می‌خواهم تا گرد هم آمده و این رویداد بسیار مهم در تاریخ بریتانیا را جشن بگیریم. پال مک کارتنی خواننده مشهور گروه بیتلز نیز به ملکه تبریک گفت.

Beckham-TheQueen

جولی اندروز ستاره فیلم‌های دوران طلایی هالیوود که او را با حضور در «مری پاپینز» و «اشک‌ها و لبخندها» می‌شناسیم هم در پیام تبریک خودش گفت: شما وعده کردید که عمرتان را صرف خدمت به بریتانیا خواهید کرد و من معتقدم که در تمام این سال‌ها شما به وعده خود وفا کرده‌اید.

صفحات مجازی سری فیلم‌های جیمز باند هم با انتشار تصاویری از حضور خانواده سلطنتی و شخص ملکه الیزابت سر صحنه و افتتاحیه فیلم‌های مختلفشان، ۷۰ سالگی را تبریک گفتند تا بیش از همیشه سفارشی بودن این پروپاگانداهای مخاطب‌پسند را اعلام کنند. جالب این که صفحه اینستاگرام جیمز باند زیر این تصاویر، اسم یکی از فیلم‌های این مجموعه را درج کرده بود؛ «در خدمت سرویس مخفی ملکه»! تهیه‌کنندگان سری ۰۰۷ همین‌طور در کارناوال پرخرج آخر هفته هم تعدادی از ماشین‌های مشهور این مجموعه را آورده بودند تا ۶۰ سالگی جیمز باند را هم‌زمان با ۷۰ سالگی سلطنت الیزابت دوم جشن بگیرند.

JamesBond-TheQueen

جالب است بدانید طبق گزارش پایگاه اینترتینمنت تونایت، هزینه برگزاری این جشن چیزی بالغ بر ۱۸ میلیون دلار شده است. آن هم در شرایطی که اقتصاد بریتانیا از شوک ناشی از بیماری کرونا نجات پیدا نکرده است. طبق آماری که به‌صورت رسمی اعلام شده پیش‌بینی می‌شه تعداد کودکان فقیر در انگلستان تا پایان سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵ میلیون نفر برسه و در میان خانواده‌های رنگین‌پوست هم ۴۵ درصد کودکان با مشکلات غذایی دست‌به‌گریبان هستند. طبق گزارش بی‌بی‌سی در اکتبر ۲۰۲۰، چیزی حدود ۱۷ درصد محصلین انگلیسی واجد شرایط دریافت غذای رایگان دولتی هستند و این عدد در ولز و ایرلند شمالی به ۲۰ و ۲۸ درصد میرسه.

این موضوع یکی از دلایل اصلی نگارش نامه سرگشاده مارکوس رشفورد، مهاجم تیم ملی انگلیس و باشگاه منچستریونایتد به اعضای پارلمان بریتانیا بود. آقای شماره ۱۰ با اشاره به آمار می‌نویسد ۱.۳ میلیون کودک در انگلیس برای برنامه رایگان غذای مدارس ثبت‌نام کرده‌اند. یک چهارم از این افراد بعد از تعطیلی آموزشگاه‌ها مورد هیچ حمایتی قرار نمی‌گیرند. تعداد بچه‌هایی که بدون کمک‌های مردمی یا دولتی مجبورند گرسنه بخوابند، دو برابر ظرفیت استادیوم ومبلی لندن است. خصوصاً این که خیلی از والدین به‌خاطر شرایط خاص بیماری کرونا مشاغل خودشان را هم از دست داده‌اند. مارکوس رشفورد بعد از نوشتن همه آمارهای تلخ گرسنگی کودکان، با طعنه به اعضای پارلمان می‌نویسد: «این انگلستان سال ۲۰۲۰ است و با مشکلی مواجه است که به کمک فوری احتیاج دارد.» رشفورد در حدفاصل ماه می ۲۰۲۰ تا ماه می ۲۰۲۱ با وجود ثروت ۱۶ میلیون پوندی خودش، چیزی حدود ۲۰ میلیون پوند صرف کودکان گرسنه انگلیسی کرده و به خاطر تلاش‌های تحسین برانگیزش از خانواده سلطنتی نشان افتخار هم دریافت کرده. به نظر می‌رسه این روزها مردم خیلی از بخش‌های انگلستان حس ایرانی‌هایی را دارند که در شرایط قحطی شاهد جشن تولد سر وینستون چرچیل در باغ قلهک بودند. حس مردم فقیر فرانسه دوره لویی شانزدهم که ماری آنتوانت خطاب به آنها گفت اگر نان ندارند بگذارید کیک بخورند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>