سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

شروع سیاسی‌کاری ونیزی‌ها با حمایت از پناهی

panahi-chair

جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد که قصد دارد با دو رویکرد متفاوت از فیلمسازان محکوم شده در سرتاسر جهان حمایت کند.

سوره سینماهفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز با انتشار اعلامیه‌ای سیاسی اعلام کرد قصد دارد تا از فیلم‌سازان دستگیر و زندانی‌شده در سراسر جهان حمایت کند و این حمایت را با همکاری ICFR -ائتلاف بین‌المللی فیلم‌سازان در معرض خطر- انجام خواهد داد.

با اینکه در خبر منتشر شده بر روی سایت رسمی جشنواره فیلم ونیز اعلام شده که این حمایت در قبال تمامی فیلم‌سازان جهان است اما در متن همان خبر، تنها صحبت از سه فیلم‌ساز ایرانی متشکل از جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد شده است.

با توجه به خبر اعلام شده از سوی دست‌اندرکاران جشنواره ونیز قرار است این حمایت که با عنوان «فیلم‌سازان تحت حمله» اعلام شده است، به صورت دو اقدام جدید: (سهام گرفتن-سرمایه گذاری) و (اقدام کردن) صورت پذیرد. به این شکل که جشنواره قصد دارد یک پنل بین‌المللی را روز شنبه ۳ سپتامبر، مصادف با ۱۲ شهریورماه در ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر برای فیلم‌سازان نام برده، برگزار کند و در کنار آن یک فلش ماب (یک پدیده اجتماعی و جدید در رابطه با یک «قرار دسته جمعی هدفمند» به اصطلاح خودجوش است.) را در روز جمعه ۹ سپتامبر مصادف با ۱۸ شهریورماه در ساعت ۱۶:۳۰ برپا کند.

با توجه به اعلام رسمی جشنواره این رویداد برای فیلم‌سازانی است که تنها در سال گذشته دستگیری و یا زندانی شده‌اند!

در متن رسمی خبر چنین آمده است:

دوسالانه ونیز دو طرح همبستگی را برای کارگردانان، فیلم‌سازان و هنرمندانی که در سال گذشته در سرتاسر جهان دستگیر یا زندانی شده‌اند، با هدف افزایش آگاهی رسانه‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه جهانی درباره وضعیت آن‌ها، درنظر گرفته است.

در پنل بین‌المللی که روز شنبه ۳ سپتامبر، مصادف با ۱۲ شهریورماه در ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر در اتاق کنفرانس کاخ جشنواره برگزار خواهد شد، آلبرتو باربرا؛ مدیر جشنواره فیلم ونیز، وانیا کالوردجرچیچ (کرواسی، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام)، نادر اوپرلی (ترکیه، تهیه‌کننده)، اوروا نیرابیا (مدیر جشنواره فیلم مستند آمستردام) و مایک داونی (رئیس آکادمی فیلم اروپا) و تعدادی از فیلم‌سازان حضور خواهند داشت.

موضوعات و اهداف این پنل عبارت‌اند از:

۱- ارائه اطلاعات در مورد وضعیت فیلم‌سازانی که در حال حاضر در سرتاسر جهان تحت تعقیب، دستگیری یا زندانی هستند.

۲- ابراز همبستگی و نگرانی برای آینده؛ برای نشان دادن نیاز دنیای سینما به بسیج؛ برای بحث در مورد اقدامات احتمالی که جامعه بین‌المللی می‌تواند به طور مشخص برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

۳- همچنین – به مناسبت این پنل – از فیلم‌سازان و هنرمندان حاضر در جشنواره فیلم ونیز برای شرکت در فلش ماب که بر روی فرش قرمز Palazzo del Cinema در روز جمعه ۹ سپتامبر (ساعت ۱۶:۳۰) برگزار می‌شود، دعوت خواهد شد.

۴- توضیح پروژه صندوق ICFR برای کارگردانان اوکراینی (وانیا کالوردجرچیچ در مورد آن صحبت خواهد کرد).

۵- موارد متعدد فیلم‌سازان تحت تعقیب که ICFR با آن‌ها در بقیه جهان سروکار دارد. (اوروا نیرابیا در مورد آن صحبت خواهد کرد).

۵- وضعیت ترکیه، با اشاره به پرونده تهیه‌کننده سیجم ماتر و همکارانش که با او محکوم شده‌اند (نادر اوپرلی در خصوص آن صحبت خواهد کرد)

۶- وضعیت ایران با اشاره به پرونده‌های اخیر فیلم‌سازان جعفر پناهی، محمد رسول اف و مصطفی آل احمد (کارگردان ایرانی در خصوص آن صحبت می‌کنند).

گفتنی است؛ فلش ماب مقرر شده، در واقع قبل از شروع اکران فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی برگزار خواهد شد و قصد دارد قوی‌ترین جلوه همبستگی حداکثری دنیای فیلم را نسبت به کارگردان و همه همکارانش که در شرایط مشابه او هستند، به نمایش بگذارد. در شرایطی که جشنواره فیلم ونیز سال هاست ایران را متهم می کند که جلوی فیلمسازی جعفر پناهی را گرفته است، این کارگردان از سال ۸۸ تا کنون ۶ فیلم سینمایی ساخته، آن هم با وجود این که این وی از ابتدای دوره فیلمسازی خود تا سال ۸۸ فقط ۵ فیلم را کارگردانی کرده بود. باید دید ونیز امسال با این پروپاگاندای سینمایی قصد پیش برد چه پروژه ای را دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>