سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب
در سومین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟

از درددل‌های کارگردان «رستاخیز» تا پنج فیلم برتر آرای مردمی

ShortFest3

سومین روز از برگزاری سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه در حالی برگزار شد که پنج فیلم آرای مردمی تا روز سوم اعلام شدند، همچنین نشستی تخصصی با حضور احمدرضا درویش نیز برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، جشنواره فیلم کوتاه تهران در سومین روز برگزاری‌اش همچنان شاهد حضور چهره‌ها و مسئولان سینمایی بود، سیدمهدی جوادی؛ مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، روح الله سهرابی؛ مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی، اصغر فارسی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، سیدمحمد هاشمی؛ معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از فیلمسازان و هنرمندان سینمای کوتاه و بلند از جمله کسانی بودند که در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفتند و به پردیس جشنواره آمدند.

*سیدمهدی جوادی: جشنواره فیلم کوتاه محل پرورش استعدادهای سینمایی است

سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه بازدید از جشنواره گفت: فکر می‌کنم جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از معتبرترین، قدیمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور می‌تواند محل خوبی برای پرورش استعدادهای تازه سینمایی کشور باشد.

javadi

وی افرود: با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه به عنوان یک گونه مستقل و مهم در سینما دارای اهمیت بسزایی است اما نمی‌توانیم نقش آن را به عنوان مجرا و معبری کارآ و موثر برای ورود فیلمسازان به عرصه تولیدات بلند سینمایی نادیده بگیریم و از این منظر اینجا در واقع محفل آینده‌سازان سینمای کشور است.

*محسن یزدی: تحریم جشنواره‌ها اتفاق مثبتی نیست

محسن یزدی؛ مدیر شبکه مستند سیما در حاشیه بازدید از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره این جشنواره و رویکرد جدید آن که تنوع ژانر است، گفت: دیگر شکی در اهمیت بالای جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود ندارد و سینمای کوتاه، پایه و بنیان سینمای بلند داستانی است که بسیاری از سینماگران بزرگ ایرانی کار خود را از این سینما آغاز کرده‌اند.

yazdi

وی درباره اعتراض‌هایی که به برگزاری جشنواره در شرایط فعلی وجود داشت، بیان کرد: باید به این موضوع توجه کرد که اگر جشنواره امسال برگزار نمی‌شد، چه تضمینی وجود داشت که زمان دیگری برای برگزاری در سال جاری پیدا کنیم؟ آثار کوتاه درحال حاضر به جر فضای جشنواره‌ای جایی برای نمایش ندارد، اگر این جایگاه را هم از دست دهد چه کسی خوشحال می‌شود؟ آیا این رفتارها باعث ارتقای سینمای کوتاه می‌شود؟ من معتقدم که باید فضای نقد به رسمیت شناخته شود اما تحریم یک جشنواره و فشار به شرکت‌کنندگان آن برای انصراف هیچگاه اتفاق مثبتی را با خود به همراه ندارد. اثری که تنها شکل دیده شدن آن در جشنواره فیلم کوتاه است چرا باید برای انصراف تحت فشار قرار گیرد؟

*روح‌الله سهرابی: ذات سینماگر پویا و پیشرو، کنش‌گری و تکاپویی است

روح‌الله سهرابی؛ عضو هیات داوران بخش فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم بین‌المللی کوتاه تهران و مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی سازمان سینمایی درباره فیلم‌های این دوره از جشنواره بیان کرد: به عنوان داور باید بگویم فیلم‌های امسال در مقایسه با سال‌های قبل از لحاظ فرم و تکنیک جهشی تحسین‌برانگیز داشته‌اند. از سوی دیگر سینمای کوتاه همواره جایگاه مستقل خود را به رسمیت می‌شناسد و فاصله معناداری با سینمای بلند حرفه‌ای ایجاد می‌کند.

sohrabi

وی ادامه داد: اگر فیلمساز عرضه فیلم کوتاه و اساسا سینمای کوتاه ما به سمتی برود که به عنوان ظرفیت مستقل تلقی و دیده شود، جایگاه و اعتبار خود را بین اهالی سینما، علاقه‌مندان و فعالان این عرصه تثبیت خواهد کرد پس امیدوارم که فیلمسازان کوتاه به این سمت حرکت کنند.

مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: درباره اتفاقات اخیر و مسایل روز باید بگویم ذات یک سینماگر پویا و پیشرو، کنش‌گری و تکاپویی اوست. من از آن جهت نقدی به این دوستانی که انصراف دادند، وارد نمی‌دانم اما معتقدم شناخت زمان و اولویت دادن به کیفیت رفتار بسیار مهم است به ویژه برای فیلمسازان جوان که قرار است سال‌های سال در این عرصه فعالیت کنند. پس حتما باید به دور از فضای احساسی و هیجانی، تصمیماتی به این مهمی مثل حضور در یک جشنواره، دیده شدن و ادامه زیست حرفه‌ای بگیرند.

*برگزاری نشست‌های تخصصی

در ادامه برگزاری روز سوم جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست محمدرضا مصباح و مجید انصاری در ساعت ابتدایی روز توانست توجه فیلمسازان و مخاطبان را به خود جلب کند. در ادامه نشست تخصصی احمدرضا درویش با موضوع کارگردانی نیز برگزار شد.

مجید شیخ انصاری، مدرس و فیلمساز در نشست تخصصی «ژانر، فرم، سبک، تفاوت‌ها و تشابه‌ها» در سومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امروزه فیلمسازی بدون دانش سینمایی امکان ندارد و باید فراموش کرد که فیلمسازی یک سلوک شخصی است.

sheikhansari

وی در ادامه درباره فرم گفت: فرم معمولا در هنرهای زمان‌مند وجود دارد؛ هنرهای زمان‌مند، هنرهایی هستند که درک آنها نیاز به زمان دارند مانند شعر، موسیقی، کتاب و… حتی ممکن است زمان استفاده از این هنرها منقطع باشد و پای پیوستار زمانی در میان باشد. اگر این موضوع را در سینما لحاظ کنیم می‌توانیم به معنی درستی از فرم دست پیدا کنیم. فرم اجزایی دارد که در نهایت کل را تشکیل می‌دهد.

انصاری ادامه داد: مخاطب سینما در یک فیلم، زیرسیستم‌های روایی مانند طرح شخصیت، تشبیه، فضا، زمان و مکان داستان و زیرسیستم‌های سبکی مانند نور، صدا و فیلمبرداری را درک می‌کند. وقتی با احساستان چیزی را می‌بینید، یک زیرسیستم سبکی می‌بینید ولی وقتی فیلم تماشا می‌کنید، پس از پایان آن، داستان فیلم در ذهن شما خلق شده که قابل مشاهد نیست و در ذهن شماست.

*احمدرضا درویش: آرزویی که درباره «رستاخیز» محقق نشد

احمدرضا درویش نیز در نشست تخصصی «۳۹-۲۰» با موضوع کارگردانی در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: من خیلی معتقد به صنعت سینمای ملی و بین‌المللی ایران نیستم و به طور روشن به این موضوع اعتقاد ندارم که سینمای ما ملی، صنعتی یا بین‌المللی است.اینکه می‌گویند سینمای ما صنعتی است، نیز یک فریب است.

وی گفت: این فرصت مغتنمی برای من است که بعد از مدت‌ها در چنین محفل‌هایی حاضر شدم. این جلسه برای من متفاوت‌تر از جلسات دیگر است. انگیزه اصلی من این بود که انجمن سینمای جوانان ایران این جلسه را برگزار می‌کند. من بعد از «رستاخیز» به دلایل مختلف در هیچ جمعی حاضر نشدم اما بحث سینمای جوانان ایران یک بحث مجزاست. من یک سابقه طولانی در این انجمن دارم، چه در بیست و چند سالگی و چه بعد از ساخت اولین فیلم بلندم که درگیر انجمن بودم و به محافل مختلف آن دعوت می‌شدم.

درویش ادامه داد: احساسم این است وقتی میان شما حرف‌ می‌زنم کنار شما ایستاده‌ام، تلاش می‌کنم زبان شما باشم. دو نکته در اساسنامه سینمای جوانان ایران است یکی کشف استعدادهای جدید و جوان اما محدود کردن سینمای جوانان به این اصل کمی بی‌انصافی است کار سینمای جوانان در اصل ارتقای سطح زیبایی‌شناسی در فرهنگ و هنر است. بسیاری آمده‌اند دوره‌های سینمای جوانان را گذرانده‌اند اما نتوانستند در جایگاه فیلمسازی باشند.

darvish

وی ادامه داد: برخی خودشان را با تلاش خود بالا کشیده‌اند اما باقی کجا هستند یکی از وظایف و رسالت مهم این است که به جامانده‌ها کمک کند. گرچه همه نمی‌توانند سینماگر شوند. آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های ما محدودیت دارند اما سینمای جوانان در همه جا دفتر دارد. باید رویکرد انجمن سینمای جوانان ایران ملی باشد. می‌دانم سینه شما انباری از حرف‌های مختلف است اما دوست داشتم اینجا زبان شما باشم.

درویش در بخش دیگر از صحبت‌های خود درباره ساخت «رستاخیز» بیان کرد: تا وقتی وضع این فیلم‌ مشخص نشود درباره آن صحبت نمی‌کنم. گرچه قول‌هایی درباره این فیلم دادند اما این فیلم همچنان وضعیت نامشخصی دارد. دوستانی قبلا در جایگاهی بودند که نباید می‌بودند. آن‌ها رفتند، دوستان جدید هم آرزوهایی درباره فیلم دارند ولی فقط آرزوست. فیلم در پلتفرم‌های خارجی در حال عرضه بین‌المللی است. مجوز بین‌المللی هم صادر شده اما سوال این است که چطور این مجوز صادر شده و تماشاگران خارجی می‌توانند فیلم را ببینند اما ایرانی‌ها روی پرده نه؟ طبق عهدی که با عوامل، خدای خودم و صاحب رستاخیز بستم، این فیلم را برای پرده سینما ساخته‌ام و تمام امکانات فیلم برای نمایش در سالن استاندارد جمعی است که این آرزوی من محقق نشده است. اما آرزوی اصلی من محقق شد، یعنی اینکه فیلم ساخته شد.

وی تأکید کرد: صبر من زیاد است و می‌دانم بالاخره اکران می‌شود. وقتی دیگر اسمی از ما نیست یا حتی صد سال دیگر، بالاخره فیلم یک فیلمساز دیده می‌شود. این فیلم مگر فقط برای جشنواره بود و بعد برود داخل قوطی؟ بالاخره فیلم از کشو درمی‌آید و دیده می‌شود ترجیح می‌دهم انتقال تجربه کنم اما درباره رستاخیز صحبت نکنم.

*برگزاری نمایشگاه عکس «ایران من»

نمایشگاه عکس «ایران من» که به عنوان بخش جنبی این روزها در کنار جشنواره در حال برگزاری است حالا شکل رقابتی به خود گرفته و قرار است از میان عکس‌هایی که به این نمایشگاه ارسال شده ۳ عکس برگزیده شود.

گفتنی است؛ روز گذشته سرانجام هیات داوران بخش فیلم‌های داستانی هم معرفی شدند و حالا قرار است محمدرضا سکوت، روح‌الله سهرابی، رسول صدرعاملی، هادی مقدم‌دوست و حسین نمازی مسئولیت داوری آثار بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را قضاوت کنند.

*پنج فیلم برتر آرای مردمی تا پایان روز دوم جشنواره

عناوین این فیلم‌ها به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

«ازینجا باز شود» ساخته محسن اصدق‌پور و امیرحسین طالبی

«مریضخانه مرکزی» ساخته وحید نامی و نوید نامی

«نحسی» ساخته مهدی امیرزاد

«نگران من نباش» ساخته امین خجسته

«نوشابه مشکی» ساخته محمد پایدار

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>