سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب
در دومین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟

کارگاه کیانیان، نشست دانشی و حضور خزاعی

ShortFest2

در دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران فرهنگی از جشنواره سی‌ونهم بازدید کردند و نشست‌های تخصصی در این روز برگزار شد که یکی ‌از آن‌ها با حضور رضا کیانیان بود. جشنواره امسال پر رونق به کار خودش ادامه می‌دهد.

به گزارش سوره سینما، دومین روز از برگزاری جشنواره سی‌و‌نهم فیلم کوتاه تهران با حضور برخی از مدیران سینمایی در پردیس ملت و کارگاه آموزشی رضا کیانیان به کار خود ادامه داد.

محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی؛ مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، محمد حمیدی‌مقدم؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سلیم غفوری؛ قائم‌مقام معاون سیما و… مدیرانی بودند که در روز دوم جشنواره به پردیس ملت آمدند و در جریان روند برگزاری جشنواره قرار گرفتند.

khazaee

*محمد حمیدی‌مقدم: تنوع ژانر در سینمای کوتاه به نفع سینمای ایران است

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترس سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با حضور در محل برگزاری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره این رویداد و رویکرد جدیدی که در دوره ۳۹ نسبت به تنوع ژانر دارد، گفت: معتقدم هر رویکردی که برای عبور از یکنواختی در سینمای کوتاه و مستند درنظر گرفته شود، به نفع سینمای ماست. پایه این تغییر نیز از سینمای کوتاه آغاز می‌شود. اتفاقی که امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داده مبتنی بر طراحی جدیدی‌ است که در تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران به وجود آمده و این اتفاق مهمی‌ است چراکه رویکرد مبتنی بر تنوع ژانر معضلات سینمای داستانی ما را نیز پوشش خواهد داد.

وی درباره از سرگیری فعالیت گروه «هنر وتجربه» و اکران دوباره بسته‌های فیلم کوتاه عنوان کرد: خوشبختانه شروع دوباره فعالیت گروه هنر و تجربه اتفاق خوبی بود چراکه با افزایش سالن‌های سینما رو به رو بودیم و با تغییراتی که در شکل اجرایی اکران‌ها اتفاق افتاده است، به زودی اکران بسته‌های آثار مستند و کوتاه از بخش‌های اصلی فعالیت هنر و تجربه خواهد بود. همچنین یک بسته انیمیشن نیز به اکران‌ها اضافه خواهد شد که شامل اکران انیمیشن‌های بلند و بسته‌های ۹۰ دقیقه‌ای از انیمیشن‌های کوتاه می‌شود.

*هاشم میرزاخانی: ۸۰ درصد سینماگران حرفه‌ای از فیلم کوتاه آمده‌اند

هاشم میرزاخانی؛ مدیرعامل موسسه سینماشهر، در حاشیه برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی کشور، جشنواره فیلم کوتاه تهران است که تاکنون توانسته فیلمسازان بزرگی را به سینمای بلند معرفی کند.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران مراجعه می‌کنیم، شاهد آن هستیم که بیش از ۸۰ درصد سینمای حرفه‌ای را سینماگرانی تشکیل می‌دهند که از دل این رویداد معرفی شده بودند. حتی برخی مسئولان و مدیران سازمان سینمایی نیز از برگزیدگان جشنواره تهران بوده‌اند، در این رویداد درخشیده‌اند و حالا نیز در حوزه سینما فعالیت می‌کنند.

*سلیم غفوری: آثار برتر جشنواره روی آنتن سیما می‌روند

سلیم غفوری؛ قائم‌مقام معاون سیمای سازمان صداوسیما نیز با حضور در جشنواره درباره حمایت سازمان صداوسیما در حوزه پخش فیلم‌های کوتاه توضیح داد: در دوره جدید فعالیت‌ها، سازمان صداوسیما تا به اینجا مجموعه‌های جدیدی را تشکیل داده است که یکی از آن‌ها مجموعه «سیمرغ» است. یکی از برنامه‌هایی که در این مرکز پیگیری می‌شود، تولید آثار کوتاه و حمایت از فیلم‌های کوتاه است.

salim-ghafoori

وی ادامه داد: اساسا یک دفتر را در این مجموعه به تولید آثار کوتاه اختصاص داده‌ایم که البته حیطه فعالیت آن تنها فیلم کوتاه نیست و مجموعه‌ آثاری را که در قالب تلویزیون به آن‌ها «فیلر» یا «میان‌برنامه» می‌گوییم در این دفتر تولید می‌شود، اما حتما حمایت از تولید آثار کوتاه داستانی هم می‌تواند جزو شرح وظایف این مرکز قرار بگیرد.

قائم‌مقام معاون سیما درباره امکان نمایش فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران از تلویزیون هم گفت: از سال‌های قبل تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند تلویزیون منعقد شده است تا حق پخش آثار برتر انجمن از سوی تلویزیون خریداری شود و این آثار در شبکه مستند به نمایش گذاشته شود. امسال هم این اتفاق خواهد افتاد. در بخش مستند جشنواره امسال هم آثار برتر از طرف تلویزیون خریداری شده و پخش خواهد شد.

*برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی «۳۹-۲۰»

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۳۹-۲۰» در دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران به موضوع «بررسی نمونه فیلم‌های کوتاه در ژانر» اختصاص یافت؛ این نشست با حضور دو کارگردان، مریم اسمی خانی و کاظم دانشی برگزار شد.

کاظم دانشی؛ کارگردان فیلم سینمایی «علف‌زار» در این نشست گفت: مشکلی که فیلم کوتاه طی سال ها با آن رو به رو بود فضای فیلم کوتاه بوده است. در فضای فیلم کوتاه، فیلمسازی در برخی ژانرها مانند ژانر کمدی نداشته‌ایم، این گونه نبود که خود فیلمساز نخواهد، در واقع به ژانر توجه نمی شد و فیلمسازان مجبور می شدند ژانر خود را عوض کنند. همچنین در ژانر کودک و نوجوان نیز کمبود حس می شود و این بُعد از مخاطب آنقدر در نظر گرفته نشده که تمرینی درباره آن نکرده‌ایم.

esmi-khani

وی با بیان آنکه در ژانر فانتزی اولین چیزی که می‌توان روایت کرد جهان‌بینی فیلمساز است، تاکید کرد: گاهی فیلمساز به دنبال مضمونی است و می‌خواهد مفهومی را انتقال دهد که شاید نتواند آن را روایت کند ولی در ژانر فانتزی دست فیلمساز باز است. با این حال مفهوم باید بسیار دقیق‌تر باشد.

*رضا کیانیان: بعد از «آژانس شیشه‌ای» بازیگردانی مد شد

رضا کیانیان نیز در دومین روز‌ از برگزاری جشنواره نشست تخصصی «پرسش از بازیگردان» را برای علاقه‌مندان برگزار کرد و در بخشی از این نشست گفت: من به دوستان جشنواره هم گفتم قاعدتاً فیلم کوتاه به بازیگردانی احتیاج ندارد چون در آن یا از کسانی استفاده می‌شود که بازیگر نیستند، یا می‌خواهید درباره کسی فیلم بسازید که او وجود دارد و همچنان هست. اگر بخواهید بازیگر اسم و رسم داری بیاورید، زیر نام او گم می‌شوید اما دوستان گفتند بیا و من هم گفتم چشم. من لطفی به سینمای جوانان ایران نمی‌کنم، چون سینمای جوان پله‌های اول سینمای بالغ است. درواقع همه برای یک خانواده‌ایم.

وی‌ ادامه داد: بازیگردانی یک شغل نیست، یک تایتل نیست و دلیلی برای خوب یا بد بودنش وجود ندارد. در «آژانس شیشه‌ای» من اولین بازیگردانی را انجام دادم. آن زمان حاتمی‌کیا به آتیلا پسیانی گفته بود یک نفر را به من معرفی کن، او من را معرفی کرده بود، اما حاتمی‌کیا گفته بود کیانیان را نمی‌خواهم چون او بیشتر شبیه فیلسوف‌هاست! این را هم از روی نوشته‌هایم دریافته بود و‌ گفته بود کیانیان دوست دارد با همه بحث کند و من دوست ندارم او باشد، اما در نهایت مقرر شد من در «آژانس شیشه‌ای» بازیگردانی کنم.

kianian

کیانیان افزود: وقتی می‌خواهم بازیگردانی کنم اصلا به کسی نمی‌گویم چگونه بازی کن، چون این اصلا جزو وظایف ما نیست. این یک کار غلط است که بگوییم یک بازیگر چگونه ایفای نقش کند. در آن فیلم هم من سعی می‌کردم موتور داخلی وجود بازیگر را برای آن نقش خاص روشن کنم. بعد از «آژانس شیشه‌ای» کمی بازیگردانی مد شد، اما متاسفانه برخی از آن‌ها به بازیگران می‌گفتند چگونه بازی کن! با توجه به اینکه زمان برای پیش‌تولید داشتیم مثلا به پرویز پرستویی می‌گفتم به عنوان حاج کاظم در فیلم چه می‌کنی؟ کسی که از جبهه برگشته، کاری به کار کسی ندارد، کنارش برخی پولدار می‌شوند و… من برای روشن کردن موتور حاج کاظم می‌گفتم در چنین شرایطی چه می‌کنی؟

این بازیگر باسابقه در بخش دیگری از نشست توضیح داد: وقتی می‌خواهید فیلم کوتاه بسازید از بازیگر و تصویربردار اسم و رسم‌دار استفاده نکنید چون وقتی فیلمتان تمام می‌شود مثلا می‌گویند آقای کلاری فیلم را ساخته است، پس سعی کنید در فیلمتان کار خودتان را نشان بدهید. این را هم باید بگویم اگر بخواهید یک چیز را مدنظر داشته باشید اشتباه می‌روید پس باید خلاقیت داشته باشید به شرطی که دنیای خود را بشناسید. البته تمام حرف‌هایی که گفتم اصلا قانون نیست.

*رونمایی از دو کتاب سینمایی

در کنار این نشست‌ها اما همایشی هم برای دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران هم برگزار شد، این همایش که با محوریت ۲۵۰ هزار دانش‌آموخته این انجمن بود در حالی برگزار شد که برخی چهره‌ها از دفاتر مختلف کارت‌های عضویت خود را دریافت کردند.

همچنین دو کتاب «مدیریت تولید فیلم» و «ژانر در فیلم کوتاه» در دومین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی شدند.

نمایشگاه‌های کتاب و سینما و عکس «ایران من» نیز به عنوان بخش‌های جنبی این رویداد همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

فروش بیش از ۱۰۰ نسخه از کتاب‌های حاضر و برخی از عکس‌های نمایشگاه «ایران من» از جمله اتفاقات درخور توجه تا به اینجای فعالیت جشنواره سی و نهم است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>