سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۰۶ ب.ظ چاپ مطلب
در نخستین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟

از بازدید دبیر جشنواره فجر تا برگزاری کارگاه‌های آموزشی

ShortFest1

در روز نخست از برگزاری سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه، دبیر جشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر از جشنواره بازدید کرد و دو کارگاه تخصصی توسط بهروز افخمی و رسول صدرعاملی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، نخستین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی سپری شد که مجتبی امینی؛ دبیر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر و حبیب ایل بیگی؛ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از جشنواره بازدید کردند.

*مجتبی امینی: کارهای پیش‌تولید جشنواره فجر را آغاز کرده‌ایم

در این بازدید، مجتبی امینی طی صحبت‌هایی گفت: قاعدتا باید بگویم که ریشه سینما و آثار سینمایی گره خورده با سینمای کوتاه است و به نوعی آینده و سرمایه جامعه سینمایی ما فیلمسازان کوتاه هستند و اگر به پیشینه بیشتر فیلمسازان مهم کشور نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این افراد فعالیت حرفه‌ای خود را از ساخت فیلم کوتاه آغاز کرده‌اند. بنابراین بهترین و مهمترین سرمایه‌گذاری سینمای ایران سرمایه‌گذاری در حوزه فیلم کوتاه و مستند است و این دو حوزه تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت سینمای این کشور دارند.

amini

وی درخصوص ناآرامی‌هایی که در یک ماه اخیر در کشور شکل گرفته و صحبت‌ها و انتقاداتی که نسبت به برگزاری این جشنواره به وجود آمده بود، توضیح داد: اگر به جریاناتی که در تمام دنیا درحال رخ دادن است توجه کنیم متوجه می‌شویم که هیچ کشوری نیست که مبتلا به بحران‌‌های سیاسی-اجتماعی نباشد. اگر به کشورهای منطقه نگاه کنیم، می‌بینیم که تمام کشورهای همسایه با ایران درگیر بحران‌های سیاسی- اجتماعی هستند. وارد اروپا هم که می‌شویم شاهد وضعیت کشورهایی هستیم که بحران‌های اقتصادی، سیاسی و… در آن‌ها شکل گرفته‌است. بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند کاملا آرام و بدون بحران باشد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره آخرین اخبار از این جشنواره عنوان کرد: نزدیک به چهار ماه است که کارهای پیش تولید جشنواره فجر آغاز شده و مدیران و افرادی که در این جشنواره ما را همراهی می‌کنند انتخاب شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های آن درحال انجام است. اولین خبرها درباره جشنواره فیلم فجر نیز از ابتدای آذرماه در اختیار رسانه‌ها و مخاطبان این جشنواره قرار می‌گیرد.

*حبیب ایل‌بیگی: در فیلم کوتاه شاهد تنوع فرهنگی هستیم

ایل‌بیگی در بازدید از جشنواره با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اولیه برگزاری گفت: جشنواره در طول این سی و نه دوره شرایط سخت‌تری از دوران جنگ و موشک‌باران را پشت سر گذاشته است؛ شرایطی بود که بسیاری از مردم از شهر بیرون می‌رفتند اما شرکت‌کنندگان و فیلمسازان با اعتقادی که به جشنواره داشتند، آن را برگزار می‌کردند. فکر می‌کنم نباید با هر اتفاق، راحت‌ترین راه را انتخاب کنیم و به جای دیگران تصمیم بگیریم. بسیاری از فیلمسازان برای حضور در جشنواره روزشماری می‌کردند و نباید این امکان از آنها سلب می‌شد.

ilbeigi

وی با اشاره به مسائلی که در شورای سیاست‌گذاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد عنوان کرد: در جلساتی که در شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران داشتیم بر تنوع آثار تاکید شد؛ معمولا دوست دارم در این جشنواره با فضا و داستان‌های شهرهای کشورمان آشنا شوم و به دنبال تنوعی هستم که معمولا درسینمای بلند و تلویزیون نمی‌بینم، این موضوع می‌تواند جذاب‌تر باشد. متاسفانه بسیاری از آثار سینمای بلند امروز درگیر موضوعات تکراری هستند و داستان‌ها بسیار به هم شبیه شده‌اند، ولی در فیلم کوتاه بیشتر شاهد تنوع فرهنگی هستیم که می‌تواند امیدبخش باشد و کمک می‌کند برداشت دقیق‌تری از مردم کشورمان داشته باشیم.

در ادامه روز نخست جشنواره دو کارگاه آموزشی توسط بهروز افخمی و رسول صدرعاملی برگزار شد.

*بهروز افخمی: فیلمساز باید بداند روح جمعی باهوش است

بهروز افخمی که برای تدریس فیلمنامه پا به این جشنواره گذاشته بود درباره اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: این مهم است که موضوعی که نزدیک به ۱۵۰ صفحه کتاب را دربرمی‌گیرد، آیا در دو صفحه هم می‌تواند اجرا شود یا خیر؟ اگر بشود باید این کار را کرد چون مخاطب با پرده بزرگ رو به رو است. باید بدانید که در فضای سینما با مخاطب آگاهی روبه‌رو هستید که هوش بالایی دارد و در تاریکی به پرده سینما نگاه می‌کند؛ توجه مخاطب به فیلم است و اگر فیلم خسته کننده باشد و یا نکته اضافی داشته باشد مخاطب به سرعت متوجه می‌شود.

afkhami

وی ادامه داد: غفلت از همین نکته باعث شده است کار بسیاری از فیلمسازان ضعیف باشد و دلیل آنکه این روزها سینما به مرگ خود نزدیک می‌شود همین است. در سینما مخاطب با حس گروهی که روح جمعی هم نامیده می‌شود روبه‌رو است و این موضوع کاملاً در سینما احساس می‌شود.

زمانی که جمعیت انسانی دور هم جمع می‌شوند چیزی بیش از روح جمعی ظاهر می‌شود که در استادیوم‌ها قابل تشخیص است. برخی این روح جمعی را مهیب می‌دانند چرا که چنین جمعیتی قدرتمند است و ممکن است از او کارهای بزرگی سر بزند؛ روح جمعی بسیار باهوش است و فیلمساز باید همواره این نکته را در ذهن داشته باشد.

*رسول صدرعاملی: سینمای منحصربه فرد خود را خلق کنیم

رسول صدرعاملی هم از دیگر سینماگرانی بود که برای برگزاری کارگاه حاضر شد، او در این کارگاه به آموزش «تجربه‌گرایی در ژانر» پرداخت که در بخشی از صحبت‌های او آمده بود: «اگر ژانر را نشناسیم هیچگاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد، مانند استاد ادبیاتی که حافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعری بسراید. در فیلمسازی نیز باید بدانیم قصه پردازی یعنی چه و تمامی اساس و بنیاد فیلمسازی چه تعریفی دارند. همچنین باید افراد تحسین شده این حوزه را به خوبی بشناسیم و آثار آن‌ها ببینیم تا بتوانیم به جهان بینی فارغ از دنیای هر فیلمساز دیگری برسیم و به نوعی سینمای منحصربه فرد خود را خلق کنیم. ما باید در ابتدا ژانر را بشناسیم و بعد سراغ دگرگونی آن برویم تا بتوانیم اثری هنری خلق کنیم. باید امپرسیونیسم را بشناسیم تا بتوانیم در سینما ساختارشکن باشیم و این دانش و دانایی به ما کمک می‌کند تا نوآور و به نوع واقعی فیلمساز باشیم.»

sadrameli

صدرعاملی البته اشاره ای هم به وضعیت این روزهای جامعه کرد و گفت: هرچند که افرادی زیادی می‌خواستند من در این رویداد حضور نداشته باشم اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می‌دانم و به آن معتقد هستم.

او همچنین تاکید کرد: امیدوارم که حاکمیت این مملکت به یک آگاهی و دانایی درستی از مردم و خواسته‌های آن‌ها برسد.

لازم به ذکر است که جشنواره فیلم کوتاه در روز نخست برگزاری خود یک کارگاه پیچینگ فیلم اولی ها با حضور سیامک سلیمانی که میزبان متقاضیان ساخت فیلم اول بود، برگزار کرد.

گفتنی است؛ در این جشنواره نمایشگاه تخصصی «کتاب و سینما» نیز با ارائه تخفیف دار کتب تخصصی سینمایی میزبان هنرمندان و هنرجویان است. در نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من» نیز آثاری از عکاسان سراسر کشور با محوریت موضوع آداب و رسوم ایرانی عرضه شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>