سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب
مرور دوره ۳۶ تا ۴۰ جشنواره فیلم فجر؛

از «تنگه ابوقریب» تا «موقعیت مهدی»

Tange-AbuGhoraib

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به مرور دوره سی‌و‌ششم تا چهلم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر. این دوره از سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را شامل می‌شود.

سوره سینما محمدعلی حیدری : جشنواره بین‌المللی فیلم فجر یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی ایران است که به صورت سالانه و هر سال در نیمه بهمن‌ماه برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که از سال ۱۳۶۱ و به یاد بهمن ماه ۱۳۵۷ (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی) به صورت مستمر برگزار شده است.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به مرور برگزاری دوره سی‌و‌ششم تا چهلم از این جشنواره.

نگاهی به سی و ششمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر

سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد.

در ۱۷ مهر ۱۳۹۶ با انتشار فراخوان کار سی و ششمین دوره فیلم فجر آغاز شد، همچنین ثبت نام از آثار متقاضی حضور در جشنواره از اول تا ۳۰ آبان ۱۳۹۶ بود.

PosterFajr-36

* سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری ۱۲-۲۲ بهمن ۱۳۹۶

دبیر جشنواره: ابراهیم داروغه‌زاده

هیات داوران:

بهرام بدخشانی، کمال تبریزی، حسن خجسته، خسرو دهقان، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور و محمدرضا فروتن.

هیات انتخاب:

محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی.

در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، هزینه‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

معاون توسعه، مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی و سمعی وبصری هزینه های این دوره از جشنواره را چهار میلیارد و ششصد و سی و نه میلیون و پانصد و هشتاد و دو هزار و ششصد تومان اعلام کرد. [ایسنا. ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ کد خبر: ۹۶۱۲۲۶۱۴۴۶۹]

فیلم‌های بخش مسابقه‌ی سینمای ایرانِ این دوره توسط بهرام بدخشانی، کمال تبریزی، حسن خجسته، خسرو دهقان، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور و محمدرضا فروتن داوری شدند. تنگه ابوقریب در کنار “بمب؛ یک عاشقانه” با یازده نامزدی سیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره‌ی سی و ششم شدند و این فیلم با دریافت شش سیمرغ بلورین بیش‌ترین سیمرغ را از سی و ششمین دوره‌ی جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. بهترین فیلم جشنواره تنگه ابوقریب انتخاب گردید و جایزه‌ی بهترین کارگردانی برای به وقت شام به حاتمی‌کیا اهدا شد. جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه با سر و صدا و اعتراض فراوان برای فیلم کامیون به کامبوزیا پرتوی رسید و باقی سیمرغ‌ها هم میان فیلم‌های دارکوب، عرق سرد، سرو زیر آب و بمب؛ یک عاشقانه تقسیم شد. حمید نعمت‌الله در این دوره نیز با فیلم متفاوت و باکیفیت شعله‌ور ناکام بزرگ جشنواره شد و فقط نقش‌آفرینی متفاوت امین حیایی هیات داوران را مجبور به اهدای یک دیپلم افتخار بازیگری کرد. در این دوره ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ (مسابقه‌ی سینمای ایران) شرکت داده شده بودند که به آنها اشاره می‌کنیم: اتاق تاریک (روح‌الله حجازی)،‌ امپراتور جهنم (پرویز شیخ‌طادی)، امیر (نیما اقلیما)، بمب؛ یک عاشقانه (پیمان معادی)، به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا)، تنگه ابوقریب (بهرام توکلی)، جاده قدیم (منیژه حکمت)، جشن دلتنگی (پوریا آذربایجانی)، چهارراه استانبول (مصطفی کیایی)، خجالت نکش (رضا مقصودی)، دارکوب (بهروز شعیبی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه‌آهنگر)، سوءتفاهم (احمدرضا معتمدی)، شعله‌ور (حمید نعمت‌الله)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، کار کثیف (خسرو معصومی)، کامیون (کامبوزیا پرتوی)، لاتاری (محمدحسین مهدویان)، ماهورا (حمید زرگرنژاد)، مصادره (مهران احمدی)، مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی) و هایلایت (اصغر نعیمی).

برندگان بخش تبلیغات

دیپلم افتخار طراحی لوگو به محمد روح الامینی برای «رگ خواب» و «خفگی» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع زاده برای فیلم «خفگی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» اهدا شد.

جوایز (بخش اصلی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تنگه‌ ابوقریب (سعید ملکان)‌

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا (به وقت شام)؛ بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی: سرو زیر آب (سید حامد حسینی)

جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران: پیمان معادی (بمب؛ یک عاشقانه)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: کامبوزیا پرتوی (کامیون)؛ هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ‌زده)‌

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر جدیدی (عرق سرد و تنگه ابوقریب)

دیپلم افتخار برای نقش اول مرد: امین حیایی (شعله‌ور)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: سارا بهرامی (دارکوب)

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد: جمشید هاشم‌پور (دارکوب)

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی (چهارراه استانبول و عرق سرد)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: علیرضا زرین‌دست (سرو زیر آب)

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقان و محمد نجاریان (عرق سرد)

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: کارن همایونفر (به وقت شام)

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: رشید دانشمند (تنگه ابوقریب)

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: علیرضا علویان (به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ‌زده)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: سارا خالدی‌زاده (بمب؛ یک عاشقانه)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: عباس بلوندی (سرو زیر آب)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان (تنگه ابوقریب)

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه‌ی میدانی: محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب)

نگاهی به سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد.

در ۲۱ مهر ۱۳۹۷ با انتشار فراخوان کار سی و هفتمین دوره فیلم فجر آغاز شد، همچنین ثبت نام از آثار متقاضی حضور در جشنواره از اول تا ۳۰ آبان ۱۳۹۷ بود.

PosterFajr-37

* سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری ۱۰-۲۲ بهمن ۱۳۹۷

دبیر جشنواره: ابراهیم داروغه‌زاده

هیات داوران بخش سودای سیمرغ:

شامل محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری.

هیات داوران بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های مستند:

محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری.

یادداشت دبیر جشنواره :

امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته شده و نشده و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید. در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی‌هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. او گفت: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

از همه همکارانم، خصوصاً هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاسگزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.

بیانیه هیأت داوران :

  1. ۱. رشد چشمگیر فنی و صنعتی در سینمای ایران، یکی از بارزترین نمودهای جشنواره امسال است، آن‌سان که انتخاب برترین‌ها از میان گزینه‌های متعدد، فرایندی دشوار و بحث‌برانگیز و البته خرسندی بخش برای هیات داوران بود.
  2. ۲. تنوع گونه‌ها و لحن‌ها و سبک‌های مختلف سینمایی، ویژگی دیگر فیلم‌های جشنواره امسال است. توجه سینماگران به ژانرهای مختلف جنگی، کمدی، پلیسی، فانتزی، تخیلی، ملودرام، نوار، تریلر، معمایی و نیز لحن‌های اجتماعی، خانوادگی و شاعرانه، غنای موضوعی فیلم‌های امسال و فاصله‌شان را از قالب‌های یکسان دوران گذشته نوید می‌دهد.
  3. ۳. مدت‌های مدید است که قاب سینمای ایران، به دلایل مختلف، گرفتار فضاهای محدود و بسته و عمدتاً آپارتمانی معطوف به مشاجره‌های خانوادگی شده است. باعث خوشنودی است که عوامل فیلم‌های امسال، این قاب محدود را شکستند و دوربین خود را به محیط‌های باز معابر و خیابان‌ها و جاده‌ها و دشت‌ها و شهرهای مخلتف کشور بردند تا گستره‌های وسیع و پس‌زمینه‌های عریض و تنوع چشم‌اندازها، قابی در خور نام و هویت سینما پیدا کنند.
  4. ۴. تاریخ، عرصه دشوار و ناپیدای سینمای ایران است. تلاش سینماگران در جشنواره جاری، برای نقب زدن به لایه‌های زیرین این فضای پرمخاطره و حساسیت‌برانگیز، چه تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله که در برگیرنده حماسه دفاع شهیدان و ایثارگران و آزادگان بی‌ادعا است، و چه تاریخ معاصر صدساله که بحبوحه‌ای از پیروزی‌ها و شکست‌ها و مقاومت‌ها و رادمردی‌ها و پهلوانی‌ها است، تحسینی در خور می‌طلبد.
  5. ۵. موقعیت‌شناسی سینماگران در درک روح زمانه و نیازسنجی‌های روزگار ما، از دیگر نکته‌های پرتامل جشنواره امسال است. چه آن سینماگری که گوهر ناب آرامش و مسالمت را در فضای عصبیت‌زده کنونی می‌جوید و چه آن دیگری که با یادآوری تهدیدهای گذشته و حال جزم‌اندیشان پیرامونی، بر دفاع از پیکره وحدت ملی تاکید می‌کند. ۶. فیلمنامه، همچنان چشم اسفندیار سینمای ما است. انسجام روایی، آغازبندی و پایان‌بخشی منطقی، ضرباهنگ روایت، توجه به عمق و باورپذیر بودن انگیزه‌های رفتاری و موقعیتی شخصیت‌ها، و حل شدن ایده و درونمایه در تاروپود دراماتیک داستان بایسته‌های کمتر دیده‌شده این عرصه است. ۷. جشنواره امسال نشان داد که سینمای ایران، بضاعتی در خور دارد و در نگاهی واقع‌بینانه و نه کمال‌گرایانه و خیالی، درصدآثار برترش به دیگر آثار، چیزی کم از درصد آثار برتر جشنواره‌های معتبر جهانی ندارد. این ظرفیت را پاس بداریم و با افراط و تفریط‌های بی‌جا در حسن‌جویی زیاده از حد و عیب‌جویی گشاده از وسعت، تضییعش نکنیم.
  6. ۸. نزد هیات داوران، جز سنجه‌های سینمایی، معیار دیگری برای ارزیابی فیلم‌ها ملاک نبود. تقسیم‌بندی‌های جعلی و نادرستی که در برخی محافل عمدتاً موج‌سوار و جناحی برای فیلم‌ها و سینماگران مطرح می‌شود. جز ایجاد انشقاق برای سینمای کشور، کارکرد دیگری ندارد. همه سینماگران کشور، فرزندان این خاک و دیارند و هر فیلمی که طبق قوانین جاری، به بخش مسابقه راه یافته است، اثری مجاز و محترم است و سهمی برابر با دیرگی برای ارزیابی عادلانه دارد. ساحت داوری، منزه از تاثیرپذیری از سهم‌خواهی‌های محفلی و داد و ستدهای جناحی است.
  7. چه به عنوان نتایج داوری جشنواره در اعلام نام نامزدها و برگزیدگان مطرح می‌شود، برایند و معدل بینش و داشن و شعور و ذائقه و تجربه سینمایی هفت نفر اعضای هیات داوران است. بدیهی است که در صورت داوری دیگران با کم و کیفی متفاوت، رقم خوردن نتایجی دیگر امکان داشت. داوری دو سو دارد، یکی سو آنچه داوری می‌شود و سوی دیگر خود داوران که با انتخاب‌های خود، خویشتن را در معرض قضاوت دیگران قرار می‌دهند. امیدواریم داوری ما، در انطباق نسبی با خرد و وجدان جامعه هنری و هنردوست باشد.»

درباره جشنواره

فیلم‌های بخش مسابقه‌ی سینمای ایرانِ این دوره توسط محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری داوری شدند. شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار) توانست با دریافت ۷ سیمرغ بر صدر فهرست برندگان سیمرغ‌های جشنواره‌ قرار گیرد. شبی که ماه کامل شد علاوه بر بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر، سیمرغ‌های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مکمل و نقش اول زن، بهترین بازیگر اول مرد، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین طراحی لباس و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود کرد. در کنار شبی که ماه کامل شد، فیلم‌های غلامرضا تختی، قصر شیرین و مسخره‌باز نیز جوایز مهم دیگری را کسب کردند. جدای از اجرای بسیار بد محمدرضا شهیدی‌فر حاشیه‌ی اختتامیه‌ی این جشنواره را همایون غنی‌زاده (کارگردان مسخره‌باز) به وجود آورد که جایزه‌ی بهترین فیلم اول را دریافت نکرد. او بر روی سن حاضر نشد و اعلام کرد این جایزه را نمی‌خواهد، اما پس از بردن جایزه‌ی بهترین فیلم هنر و تجربه نظرش عوض شد و درخواست کرد که سیمرغ را به او بدهند. فیلم مسخره‌باز علاوه بر ۳ سیمرغ بلورین بخش سودای سیمرغ، یک سیمرغ بلورین بخش نگاه نو را نیز دریافت کرد. در این دوره ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ (مسابقه‌ی سینمای ایران) شرکت داده شده بودند که به آنها اشاره می‌کنیم: آشفته‌گی (فریدون جیرانی)، ایده‌ی اصلی (آزیتا موگویی)، بنفشه‌ی آفریقایی (مونا زندی حقیقی)، ۲۳ نفر (مهدی جعفری)، پالتو شتری (مهدی علی‌میرزایی)، تیغ و ترمه (کیومرث پوراحمد)، جمشیدیه (یلدا جبلی)، خون خدا (مرتضی‌علی عباس میرزایی)، درخونگاه (سیاوش اسعدی)، سال دوم دانشکده‌ی من (رسول صدرعاملی)، سرخ‌پوست (نیما جاویدی)، سمفونی نهم (محمدرضا هنرمند)، شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار)، طلا (پرویز شهبازی)، غلامرضا تختی (بهرام توکلی)، قسم (محسن تنابنده)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، ماجرای نیمروز: رد خون (محمدحسین مهدویان)، متری شیش و نیم (سعید روستایی)، مردی بدون سایه (علیرضا رئیسیان)، مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده) و ناگهان درخت (صفی یزدانیان).

جوایز:

بهترین فیلم کوتاه:

بچه خور (محمد کارت)

بهترین مستند سینمایی:

بهارستان خانه ملت (بابک بهداد)

بهترین فیلم بخش نگاه نو:

مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده)

جوایز (بخش اصلی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: شبی که ماه کامل شد (محمدحسین قاسمی)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: محسن قرائی، محمد داوودی (قصر شیرین)

جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران: نیما جاویدی (سرخ‌پوست)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم: متری شیش و نیم (جمال ساداتیان)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد: علی نصیریان (مسخره‌باز)

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: امین هنرمند (قصر شیرین)

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقان (متری شیش و نیم)

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز؛ رد خون)

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم (غلامرضا تختی)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه‌ی میدانی: ایمان کریمان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری: جواد مطوری (مسخره‌باز)

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: ۲۳ نفر (مجتبی فرآورده و مهدی جعفری)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه: مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده)

سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن: آخرین داستان (اشکان رهگذر)

نگاهی به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سی و هشتمین جشنوارهٔ فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ در تهران و از ۱۵ تا ۲۲ بهمن در سایر استان‌های ایران برگزار شد. اختتامیهٔ جشنواره در برج میلاد تهران برگزار شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم خورشید اثر مجید مجیدی رسید.

در ۲۹ مهر ۱۳۹۸ با انتشار فراخوان کار سی و هشتمین دوره فیلم فجر آغاز شد، همچنین ثبت نام از آثار متقاضی حضور در جشنواره از ۱ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۸ بوده. که در این مدت ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که از این تعداد ۳۷ فیلم سینمایی متعلق به فیلمسازان اول است.

۲۶ دی ۱۳۹۸ قرعه‌کشی برای مشخص شدن ترتیب نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه (پردیس ملت) انجام گرفت. در هر روز ۵ فیلم در چهار سانس در این سینما نمایش داده می‌شود: ۳ فیلم بلند در سه سانس، و یک فیلم مستند و یک فیلم کوتاه در یک سانس. یک سانس برای نمایش شهرآورد تهران در روز ۱۷ بهمن خالی گذاشته شد.

PosterFajr-38

* سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری ۱۲-۲۲ بهمن ۱۳۹۸

دبیر جشنواره: ابراهیم داروغه‌زاده

هیات داوران سودای سیمرغ:

نرگس آبیار، تورج اصلانی، عباس بلوندی، رضا پورحسین، فریدون جیرانی، سعید راد، محمدمهدی عسگرپور، طهماسب صلح‌جو، مازیار میری.

مستند، فیلم کوتاه و نگاه نو:

مهدی جعفری، روح‌الله حجازی، مصطفی رزاق کریمی، فرشته طائرپور، هادی مقدم‌دوست

مسابقهٔ تبلیغات:

محمد روح‌الامین، امیرشیبان خاقانی، حبیب مجیدی

۲۳ فیلم در این دوره در بخش مسابقۀ سینمای ایران توسط نرگس آبیار، تورج اصلانی، عباس بلوندی، رضا پورحسین، فریدون جیرانی، سعید راد، محمدمهدی عسگرپور، طهماسب صلح‌جو و مازیار میری داوری شدند. در میان فیلم‌ها شنای پروانه توانست با نامزدی در ۱۲ رشته و دریافت ۵ سیمرغ بلورین (از جمله سیمرغ‌ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) بیش‌ترین جوایز و نامزدی را در جشنواره برای خود ثبت کند. با این حال دو جایزۀ اصلی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به ترتیب به فیلم‌های خورشید و درخت گردو و جایزۀ بهترین فیلم‌نامه هم به خورشید تعلق گرفت. در کنار این سه فیلم، روز صفر با دریافت ۵ جایزه (از جمله جایزۀ بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزۀ هیأت داوران) و خروج نیز از فیلم‌هایی بودند که با استقبال تماشاگران و منتقدین مواجه شدند. از حواشی این دوره تحریم جشنواره توسط جمع زیادی از هنرمندان به بهانۀ سقوط  پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین بود. فیلم‌های حاضر در بخش مسابقۀ سینمای ایران جشنوارۀ سی و هشتم از این قرار بوده‌اند: آبادان یازده ۶۰ (مهرداد خوشبخت)؛ آتابای (نیکی کریمی)؛ آن شب (کوروش آهاری)؛ ابر بارانش گرفته (مجید برزگر)؛ پسرکشی (محمدهادی کریمی)؛ پوست (بهمن ارک، بهرام ارک)؛ تومان (مرتضی فرشباف)؛ خروج (ابراهیم حاتمی‌کیا)؛ خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری (پیمان قاسم‌خانی)؛ خورشید (مجید مجیدی)؛ خون شد (مسعود کیمیایی)؛ درخت گردو (محمدحسین مهدویان)؛ دوزیست (برزو نیک‌نژاد)؛ روز بلوا (بهروز شعیبی)؛ روز صفر (سعید ملکان)؛ سه کام حبس (سامان سالور)؛ سینما شهر قصه (کیوان علی‌محمدی، علی‌اکبر حیدری)؛ شنای پروانه (محمد کارت)؛ عامه‌پسند (سهیل بیرقی)؛ قصیدۀ گاو سفید (بهتاش صناعی‌ها)؛ مردن در آب مطهر (نوید محمودی)؛ مغز استخوان (حمیدرضا قربانی)؛ من می‌ترسم (بهنام بهزادی).

جوایز:

سیمرغ بلورین بهترین مستند

جایی برای فرشته‌ها نیست – سام کلانتری

بهترین فیلم کوتاه

دابُر – سعید نجاتی

بهترین فیلم اول

روز صفر؛ سعید ملکان

جوایز اصلی:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: خورشید (امیر بنان؛ مجید مجیدی)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: درخت گردو (محمدحسین مهدویان)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: خورشید (نیما جاویدی؛ مجید مجیدی)

جایزۀ ویژه‌ی هیأت داوران: روز صفر (سعید ملکان)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: شنای پروانه (رسول صدرعاملی)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: پیمان معادی (درخت گردو)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: نازنین احمدی (ابر بارانش گرفته)

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد: امیر آقایی (شنای پروانه)

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: طناز طباطبایی (شنای پروانه)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: مرتضی نجفی (تومان)

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: بامداد افشار (پوست)

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: اسماعیل علیزاده (شنای پروانه)

سیمرغ بلورین بهترین صدا: آرش قاسمی و مهدی صالح‌کرمانی (شنای پروانه)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم (خورشید)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: امیر ملک‌پور (روز صفر)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی (خروج)

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژۀ میدانی: محسن روزبهانی (روز صفر)

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژۀ بصری: محمد برادران (خروج)

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: روز صفر (سعید ملکان)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه: پوست (بهمن ارک و بهرام ارک)

نگاهی به سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر

در ۱۲ آذر ۱۳۹۹ با انتشار فراخوان کار سی و نهمین دوره فیلم فجر آغاز شد، همچنین ثبت نام از آثار متقاضی حضور در جشنواره از ۱۶ آذر تا ۱۵ دی ۱۳۹۹ بوده. با پایان مهلت ثبت نام فهرست ۱۱۰ فیلم متقاضی منتشر شد که این دوره برخلاف دوره‌های قبلی بدون هیات انتخاب تمامی فیلم‌ها از ۲۰ دی داوری شد.

PosterFajr-39

* سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری ۱۲-۲۲ بهمن ۱۳۹۹

دبیر جشنواره: محمدمهدی طباطبایی نژاد

هیات داوران بخش سودای سیمرغ:

محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سید جمال ساداتیان و مصطفی کیایی.

فهرست برندگان بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شد:

سودای سیمرغ:

بهترین فیلم: «یدو» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

دیگر نامزدها: «ابلق» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی | «بی‌همه‌چیز» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی | «زالاوا» به تهیه‌کنندگی روح‌اله برادری و سمیرا برادری

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار

انتخاب‌های بعدی: «بی همه چیز» (فیلم دوم)، «شیشلیک» (فیلم سوم)

بهترین کارگردانی: مهدی جعفری برای «یدو»

دیگر نامزدها: نرگس آبیار برای «ابلق» | ارسلان امیری برای «زالاوا» | محسن قرایی برای «بی‌همه‌چیز»

جایزه ویژه هیات داوران: محسن قرایی برای «بی‌‌همه‌چیز»

بهترین فیلم از نگاه ملی: علی غفاری کارگردان و ابراهیم اصغری تهیه‌کننده برای «تک‌تیرانداز»

بهترین فیلمنامه: ارسلان امیری، آیدا پناهنده، تهمینه بهرام برای «زالاوا»

دیگر نامزدها: آرش انیسی برای «مامان» | آیدا پناهنده، ارسلان امیری برای «تی‌تی»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: محسن قرایی، محمد داودی برای «بی‌همه‌چیز»

دیگر نامزدها: حمیدرضا آذرنگ برای «روزی روزگاری آبادان» | مهدی جعفری، مهین عباس‌زاده برای «یدو»

بهترین کارگردان اول: ارسلان امیری برای «زالاوا»

دیپلم افتخار: حسین دارابی برای «مصلحت»

دیگر نامزدها: حمیدرضا آذرنگ برای «روزی روزگاری آبادان»  | آرش انیسی برای «مامان» | عادل تبریزی برای «گیج‌گاه» | سیاوش سرمدی برای «منصور»

بهترین نقش اول زن: رؤیا افشار برای «مامان»

دیپلم افتخار: ستاره پسیانی برای «یدو»

دیگر نامزدها: الناز حبیبی برای «رمانتیسم عماد و طوبا» | ملیسا ذاکری برای «ستاره بازی» | الناز شاکردوست برای «ابلق» | نازنین فراهانی برای «مصلحت»

بهترین نقش اول مرد: رضا عطاران برای «روشن»

دیگر نامزدها: پرویز پرستویی برای «بی‌همه‌چیز» | نوید پورفرج برای «زالاوا» | محسن تنابنده برای «روزی روزگاری آبادان» | میلاد صویلاوی برای «یدو» | امیر نوروزی برای «مامان»

بهترین نقش مکمل زن: گلاره عباسی برای «ابلق»

دیگر نامزدها: آزیتا حاجیان برای «خط فرضی» | الهام شفیعی برای «روزی روزگاری آبادان» | گیتی معینی برای «ابلق»

بهترین نقش مکمل مرد: پوریا رحیمی‌سام برای «زالاوا»

دیگر نامزدها: عرفان ابراهیمی برای «مامان» | پژمان جمشیدی برای «شیشلیک» | وحید رهبانی برای «مصلحت» | پدرام شریفی برای «بی‌همه‌چیز»

بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی برای «روشن» و «یدو»

دیپلم افتخار: محمد رسولی برای «زالاوا»

دیگر نامزدها: مسعود سلامی برای «روزی روزگاری آبادان» | فرشاد محمدی برای «تی‌تی» | مرتضی هدایی برای «بی‌همه‌چیز»

بهترین تدوین: عماد خدابخش برای «بی‌همه‌چیز»

دیگر نامزدها: عماد خدابخش برای «گیج‌گاه» | سیاوش کردجان برای «مصلحت» | میثم مولایی برای «یدو»

بهترین موسیقی متن: حامد ثابت برای «بی‌همه‌چیز»

دیگر نامزدها: پیام آزادی برای «رمانتیسم عماد و طوبا» | بامداد افشار برای «یدو» | علیرضا افکاری برای «تی‌تی» | فردین خلعتبری برای «مصلحت»

بهترین صداگذار: امیرحسین قاسمی برای «یدو»

دیگر نامزدها: حسین ابوالصدق برای «تک تیرانداز» | بهمن بنی‌اردلان برای «روزی روزگاری آبادان» | علیرضا علویان برای «بی‌همه‌چیز» | امیرحسین قاسمی برای «زالاوا» | امیرحسین قاسمی برای «خط فرضی»

بهترین صدابردار: رشید دانشمند برای «یدو»

دیگر نامزدها: طاهر پیشوایی برای «ابلق» | هادی ساعد محکم برای «شیشلیک» | شهرام متولی باشی برای «تک تیرانداز» | امین میرشکاری برای «بی‌همه‌چیز»

بهترین طراحی صحنه: سهیل دانش اشراقی برای «روزی روزگاری آبادان»

دیگر نامزدها: بهزاد جعفری طادی برای «مصلحت» | محمدرضا شجاعی برای «ابلق» | آیدین ظریف برای «یدو» | امیرحسین قدسی برای «بی‌همه‌چیز» | سهیل دانش اشراقی برای «روشن»

بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی برای «بی‌همه‌چیز»

دیگر نامزدها: بهزاد جعفری طادی و محمدحسین کرمی برای «شیشلیک» | بهزاد جعفری طادی برای «مصلحت» | محمدحسین کرمی برای «زالاوا»

بهترین چهره‌پردازی: ایمان امیدواری برای «ابلق»

دیگر نامزدها: شهرام خلج برای «شیشلیک» | رکسانا صفوی برای «ستاره بازی» | عباس عباسی برای «یدو»

بهترین جلوه‌های بصری: فرید ناظرفصیحی برای «ابلق»

دیگر نامزدها: محمد برادران برای «منصور» | جواد مطوری برای «بی‌همه‌چیز»

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان برای «تک‌تیرانداز»

دیگر نامزدها: آرش آقابیگ برای «روشن» | ایمان کرمیان برای «یدو»

بهترین فیلم مستند: «کودتای ۵۳»، تقی امیرانی

دیگر نامزدها: «ایساتیس»، علیرضا دهقان | «خانه»، افسانه سالاری | «رویاهای خالکوبی شده»، مهدی گنجی | «هجده هزار پا»، مهدی شامحمدی

بهترین فیلم کوتاه: «وضعیت اورژانسی»، مریم اسمی خانی

دیگر نامزدها: «جلد»، احسان معجونی | «ناهید»، صمد علیزاده | «ماسک»، نوا رضوانی | «گوشت تلخ»، فرید حاجی | «شاهد»، علی عسگری

مسابقه تبلیغات سینمای ایران:

بخش تیزر و آنونس: «شنای پروانه»، حمید نجفی‌راد

دیگر نامزدها: «آبی به رنگ آسمان»، مسعود رفیع‌زاده | «بی‌حسی موضعی»، حامد بتولی | «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری»، مسعود رفیع‌زاده | «طلا»، مسعود رفیع‌زاده

بخش پوستر: «هفت و نیم»، وحید عبدالحسینی

دیگر نامزدها: «آبادان یازده ۶۰»، محمد تقی‌پور | «خروج»، محمد شکیبا | «هفت و نیم»، محمد موحدنیا

بخش عکس: «خورشید»، سحاب زری‌باف

دیگر نامزدها: «گیلدا»، جلال حمیدی | «ناگهان درخت»، علی نیک‌رفتار

نگاهی به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

چهلمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد. فراخوان این دوره از جشنواره در ۱۹ آبان ۱۴۰۰ منتشر شد و آثار متقاضی تا ۳۰ آبان فرصت نام‌نویسی داشتند. براساس اعلام روابط عمومی جشنواره، تعداد ۹۴ فیلم بلند سینمایی متقاضی حضور در این دوره بودند که از میان آنها ۷۴ فیلم به هیات انتخاب جشنواره ارائه شدند و نهایتاً ۲۲ فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافتند. در این دوره بر خلاف ادوار گذشته به دلیل ادعاهای مطرح شده و عدم اطمینان از نتایج نظرسنجی، بخش مردمی (سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) حذف شد.

PosterFajr-40

* چهلمین جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری ۱۲-۲۲ بهمن ۱۴۰۰

دبیر جشنواره: مسعود نقاش زاده

هیات داوران بخش سودای سیمرغ:

مسعود جعفری‌جوزانی، مجید انتظامی، شهاب حسینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد داوودی، مهدی سجاده‌چی و  پژمان لشکری‌پور.

هیات انتخاب:

بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند.

یادداشت دبیر جشنواره:

ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به تمام هم‌وطنان عزیز و سینماگران و سینما دوستان ارجمند تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله با ورود به ایام دهه فجر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را مطابق برنامه‌ریزی‌های گذشته آغاز خواهیم کرد. امسال نیز بر پایه عدالت‌ فرهنگی جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین جشن فرهنگی انقلاب در تمام استان‌های سراسر کشور طنین و انعکاس خواهد داشت و مردم عزیز ما می‌توانند فیلم‌های مسابقه سینمای ایران را در سینماهای منتخب سراسر کشور تماشا کنند.

او ادامه داد: از آنجایی که یکی از اهداف جشنواره فیلم فجر ایجاد شور و نشاط اجتماعی است، از مخاطبان تقاضا می‌کنیم با رعایت شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی تجربه و خاطره خوبی را برای خودشان و سایرین رقم بزنند، خوشبختانه همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در کمیته‌های مختلف کارها را براساس برنامه‌های قبلی پیش می‌برند و هماهنگی کامل تا پایان جشنواره به سرانجام خواهد رسید.

نقاش‌زاده عنوان کرد: نمایش فیلم‌ها در سینماهای میزبان جشنواره از ۱۲ بهمن شروع خواهد شد و در سالن مرکز یا خانه جشنواره در برج میلاد از ۱۱ بهمن نمایش فیلم‌ شروع خواهد شد، البته از روز ۱۲ بهمن علاوه بر نمایش فیلم‌های بخش مسابقه برنامه‌های فرهنگی در برج میلاد به اجرا در خواهد آمد که برخی از این برنامه‌ها می‌توانند بسیار خاطره‌انگیز باشند، به طور مثال برنامه گنجینه‌ها یا قاب‌های ماندگار اختصاص به نمایش ۱۰ فیلم برجسته تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی دارد که باحضور برخی از عوامل آن‎‌ها صورت خواهد گرفت.

دبیر جشنواره تصریح کرد: در سالن خانه جشنواره هم برای اینکه رعایت نکات بهداشتی را به خوبی انجام دهیم؛ حداکثر ۶۰ درصد از ظرفیت سالن‌ها را مورد بهره‌برداری خواهیم داشت و به همین دلیل فیلم‌های بخش مسابقه را در دو نوبت به نمایش در می‌آوریم، نوبت اول در دو سانس ساعت‌های ۱۳ و ۱۶ به اصحاب رسانه خبرنگاران و منتقدین محترم و اختصاص دارد و نوبت دوم در دو سانس ساعت‌های ۱۹ و ۲۱:۳۰ به صاحبان آثار و سایر مهمانان اختصاص دارد. تقاضا می‌کنیم بر اساس زمانبندی‌های صورت گرفته که توسط روابط‌عمومی جزئیاتش منتشر خواهد شد، مخاطبان به برج میلاد مراجع‌ کنند تا از ازدحام جلوگیری شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌های جشنواره به خوبی اجرا شود.

او در پایان افزود:چند واحد ناظر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محوطه برج میلاد مستقر شوند و پیش‌بینی شده یک پایگاه واکسیناسیون سیار در محوطه برج میلاد برای تزریق دز سوم واکسن برای کسانی که دو دز قبلی را تزریق کرده‌اند و مایل باشند در این مجموعه واکسن بزنند، آماده خدمت رسانی باشند. امیدوار با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی همه تجربه خوبی را از جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

جوایز:

بهترین عکس: حبیب مجیدی برای فیلم منصور

بهترین پوستر فیلم: پوستر فیلم پیرمردها نمی‌میرند اثر احسان برآبادی دیپلم افتخار گرفت.

بهترین آنونس: امید میرزایی برای ساخت آنونس فیلم‌های صحنه‌زنی و تک تیرانداز

بهترین فیلم کوتاه: رضا نجاتی برای کارگردانی فیلم ارفاق

بهترین فیلم مستند: حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای فیلم احتضار

جوایز اصلی:

جایزه شهید سردار سلیمانی: بهروز شعیبی برای فیلم بدون قرار قبلی

بهترین جلوه‌های بصری: حسن نجوفی و امیر ولی‌خانی برای فیلم دسته دختران

بهترین جلوه‌های ویژه‌ی میدانی: ایمان کرمیان برای فیلم موقعیت مهدی

بهترین چهره پردازی: امید گل زاده برای فیلم برف آخر و شادروان

بهترین طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی برای فیلم ضد

بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی برای فیلم خائن کشی

بهترین صداگذاری: علیرضا علویان برای فیلم علفزار و بدون قرار قبلی

بهترین صدابرداری: مسیح حدپور برای فیلم موقعیت مهدی

بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست برای فیلم موقعیت مهدی

دیپلم افتخار بهترین موسیقی: بهزاد عبدی برای فیلم علفزار

بهترین تدوین: حمید نجفی راد برای فیلم علفزار

بهترین فیلمبرداری: آرمان فیاض برای فیلم برف آخر

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فرشته حسینی برای فیلم دسته دختران

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: صدف اسپهبدی برای فیلم علفزار

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: علی اکبر اصانلو برای فیلم نگهبان شب

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نادر سلیمانی برای فیلم ضد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: طناز طباطبایی برای فیلم بی‌رویا

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی برای فیلم برف آخر

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول: هادی حجازی‌فر موقعیت مهدی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کاظم دانشی برای علفزار

دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران: سیدهادی محقق برای دِرب

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: امیرحسین عسگری برای برف آخر

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: رضا میرکریمی برای نگهبان شب

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: موقعیت مهدی به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>