سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب

شکستی دیگر برای ابرقهرمان‌ها

Shazam

«شزم: خشم خدایان» جدیدترین فیلم ابرقهرمانی کمپانی وارنر، هفته فاجعه آمیزی را پشت سر می‌گذارد. در طرف مقابل «انقلاب عیسی» فیلم مذهبی و مستقل، شگفتی این ماه گیشه آمریکا بود.

سوره سینما – با اکران در بیش از چهار هزار سالن سینما، «شزم: خشم خدایان» (Shazam! Fury of the Gods) فقط ۳۰ میلیون دلار در آمریکا فروخت. این شاهکار، با بودجه ۱۱۰ میلیون دلاری ساخته شده و باید ۴۵۰ میلیون دلار در پایان بفروشد تا به سودرسانی برسد.

این اثر با بازی زکری لوی در نقش اصلی، بسیار ضعیف‌تر از قسمت اول عمل کرده است. آن فیلم توانسته بود در هفته اول، ۵۳ میلیون دلار بفروشد که حتی آن رقم با استانداردهای امروز بلاک‌ باستر‌ها، ناچیز است. «شزم ۲» در رتبه سوم کم‌فروش‌ترین‌های چند سال اخیر قهرمان‌های DC قرار گرفته است. «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» با بازی گال گادوت در نقش اصلی و «جوخه انتحار» با بازی مارگوت رابی و چند زن دیگر در نقش اصلی، رتبه اول و دوم ضعیف‌ترین ها را به خود اختصاص داده‌اند.

عده‌ای از کارشناسان گیشه، بهانه‌های مختلفی را برای شکست تعداد پرشماری از فیلم‌های ابرقهرمانی می‌آورند. اما مسئله‌ای که کارشناسان رسانه‌های لیبرالی هالیوود جرات اشاره به آن را ندارند، موضع سیاسی/فرهنگی این فیلم‌هاست. «شزم ۲» نه تنها چند ابر قهرمان زن را صرفا به خاطر«زن بودن و سفید پوست نبودن» در این اثر گنجانده بلکه یک کاراکتر همجنس‌گرا را نیز به تیم قهرمانان افزوده است. تعظیم کردن استودیوهای هالیوودی جلوی مافیای چپ‌گرایی، فرمول شکست در گیشه است. اضافه کردن قهرمانان همجنس‌گرا، غیر سفیدپوست و زن، فقط بدلیل اینکه «خواستیم کسی را از قلم نیاندازیم» کمکی به داستان نمی‌کند، فقط راه راحت‌تری برای فرار از شخصیت پردازی عمیق است. البته بیشتر این اقدامات برای عادی سازی این نوع تهاجم فرهنگی و معافیت مالیاتی (استفاده از زنان، غیر سفیدپوستان و slgbtqia به معافیت مالیاتی در کالیفرنیا منجر می‌شود)، صورت می‌گیرد.

انیمیشن‌های پرخرج چند سال اخیر که این نوع نگرش را در پیش گرفتند نیز در گیشه شکست خوردند. مردم ایالات متحده، پاسخ قاطعانه‌ای به این رویکرد هالیوود داده و کمتر به تماشای چنین آثاری می‌روند.

آینده خوبی در انتظار طرفداران کاراکترهای DC نیست؛ جیمز گان مدیر جدید این کمپانی، با تصمیمات خود، منفور مخاطبان شده است. او برای اینکه کمی جلوی شکست «بلک‌ ادم» (فیلم ابر قهرمانی راک) را بگیرد، از بازگشت هنری کویل در نقش سوپرمن خبر داد. اما وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، هنری کویل را کنار گذاشت و گفت که مسیر دیگری را برای آینده DC در ذهن دارد. «سوپرمن» مهمترین و معروفترین قهرمان در کل آثار ابرقهرمانی است. اگر جیمز گان نتواند سوپرمن مخاطب پسندی ارائه دهد، تمام نقشه‌های او بر آب خواهد شد.

»جیغ ۶» Scream vi در رتبه دوم باکس آفیس این هفته قرار دارد. با فروش ۱۷ میلیون دلاری در آخر این این هفته، مجموع فروش این اثر به ۷۶ میلیون دلار در آمریکا رسیده است.

»کرید ۳» با فروش ۱۵ میلیون دلاری در رتبه سوم قرار گرفت. مجموع فروش این اثر به ۱۲۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی رسیده و تنها در سه هفته توانسته است که از دو قسمت اول ۱۰۹ و ۱۱۵ میلیون دلار، بیشتر بفروشد. ناگفته نماند که «کرید ۳» بهترین آخر هفته فروش را در میان فیلم‌های ورزشی داشته و با استقبال منتقدان نیز همراه شده است. البته استقبال منتقدان لیبرال از یک فیلم ورزشی و اینکه تمام قهرمانان فیلم سیاه‌پوست هستند، آن‌چنان هم بی ربط نیست. داستان قسمت سوم درباره کاراکتر ادانیس کرید (شاگرد سلوستر استالونه) و رفیق دوران بچگی او است‌؛ سیلوستر استالونه برای اولین بار در سری فیلم‌های «راکی» در این اثر حضور ندارد.

»انقلاب مسیح» شگفتی این ماه گیشه

»انقلاب مسیح» (Jesus Revolution) پرفروش ترین اثر مذهبی چند سال اخیر و پرفروش ترین فیلم کمپانی لاینزگیت در چهار سال گذشته بوده است. این اثر که تا به امروز در حدود ۴۵ میلیون دلار در آمریکا فروخته، داستان واقعی کشیشی است که هیپی‌ها را در اوج دعواهای میان این گروه و مردم معتقد، به کلیسای خود دعوت می‌کند.

حتی وبسایت چپ‌گرای ددلاین نتوانست موفقیت این اثر را نادیده بگیرد و در یادداشتی گفت: «انقلاب مسیح» از مجموع فروش فیلم‌های اسکاری امسال نظیر «حرف‌های زنانه» ، «بنشیهای اینیشرین» ، «مثلث غم» ، «یک زن گفت» و «خانواده فیبلمن» بیشتر فروخته است. گویا مخاطبان فیلم‌های مذهبی، به سینماها بازگشته‌اند.

البته مخاطبان فیلم‌های مذهبی در سال گذشته به سینماها رفته بودند، ولی آنها به تماشای «تاپ گان: موریک» رفتند و علاقه‌ای به دیدن آثار هم‌جنس‌گرایانه و فمینیستی دیزنی و وارنر نداشته و ندارند. یکی دیگر از دلایل موفقیت «انقلاب مسیح» بازیگر اصلی این فیلم است؛ جاناتان رومی با ایفای نقش حضرت عیسی در سریال «منتخب» The Chosen ، چهره محبوب مخاطبان این ژانر است. «منتخب» سریال مستقلی است که با کمکهای مردمی، بودجه ساخت آن فراهم شده و امتیاز ۹.۴ را در سایت imdb دارد. استقبال مردم به حدی از این مجموعه زیاد بود که فصل سوم آن در اتفاقی بی سابقه، در سینما‌ها اکران شد.

رومی درباره استقبال مردم از «انقلاب مسیح» گفت: این فیلم درباره ایمان است، درباره امید و رستگاری و پیدا کردن هویت خود در خداست. این معمای بزرگی است همه آدمیان از خود می‌پرسند: من چه کار می‌کنم؟ من برای چی اینجا هستم؟ هدف من چیست؟ و هر نسل یا این سوالات روبرو شده و از خداوند غافل می‌شوند. وقتی مردم بفهمند که خدا، هویت آنهاست، خدا، سبب شکل گیری هویت آنهاست، همه چیز ختم به خیر می‌شود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>