سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۲:۵۳ ق.ظ چاپ مطلب

نخل طلای افتخاری کن به «مایکل داگلاس» می‌رسد

مایکل داگلاس

مایکل داگلاس؛ بازیگر آمریکایی نخل طلای افتخاری هفتاد و ششمین جشنواره کن را روز افتتاحیه دریافت خواهد کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از سایت جشنواره کن، مایکل داگلاس؛ بازیگر و‌ تهیه‌کننده آمریکایی که تاکنون دو جایزه اسکار، پنج جایزه گلدن گلوب و یک جایزه امی را در کلکسیون جوایز خود جای داده است، امسال در هفتاد و ششمین دوره از جشنواره کن نخل طلای افتخاری را دریافت خواهد کرد.

داگلاس این جایزه افتخاری را به پاس یک عمر فعالیت هنری‌ و تعهدش به سینما، روز سه‌شنبه ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت) و در مراسم افتتاحیه کن ۲۰۲۳ دریافت می‌کند.

نخستین حضور داگلاس در سی‌ و دومین دوره جشنواره فیلم کن (در سال ۱۹۷۹) با فیلم «سندرم چینی» ‌ساخته جیمز بریجز بود. این بازیگر سیزده سال بعد و در سال ۱۹۹۲ با فیلم «غریزه اصلی» وارد رقابت جشنواره کن شد، این فیلم ژانر هیجان را در زمان خود تکان داد و شارون استون را در سطح بین‌المللی مطرح و تمام قدرت بازی مایکل داگلاس را تایید کرد. این بازیگر سپس در سال ۱۹۹۳ نیز با فیلم «فروپاشی» در جشنواره کن حضور داشت.

داگلاس در خصوص نخل طلای افتخاری کن عنوان کرده است:

«همیشه در کن بودن مانند تنفس هوایی تازه است که برای مدت طولانی مکانی فوق‌العاده برای استقبال از تولیدکنندگان جسور و نوآور و داستان‌های زیبا بوده است. از اولین حضورم در کن در سال ۱۹۷۹ برای فیلم «سندروم چینی» تا آخرین حضورم در سال ۲۰۱۳ با فیلم «آنسوی کاندلابرا»، جشنواره همواره به من یادآوری می‌کند که جادوی سینما تنها آن‌چیزی نیست که ما روی پرده می‌بینیم بلکه توانایی آن برای مردم در سراسر جهان است. بعد از ۵۰ سال کار هنری این باعث افتخار من است که به جشنواره کن برمی‌گردم تا آن‌را افتتاح کنیم و به زبان مشترکمان یعنی سینما صحبت کنیم.»

مایکل داگلاس با ۷۸ سال سن، عشق به سینما را از پدرش (کرک داگلاس) به ارث برده است، عشقی که به قدرت فیلم ایمان می‌آورد و میل به دفاع از جسم و روح آن را برانگیخته می‌کند. فیلم «دیوانه از قفس پرید» ساخته میلوش فورمن گواه این امر است که اولین حضور او به عنوان تهیه‌کننده را رقم زد. اثری که در ۹ شاخه نامزد جایزه اسکار شد و در نهایت اسکار بهترین فیلم را در سال ۱۹۷۵ دریافت کرد.

داگلاس با بزرگ‌ترین چهره‌های سینما مانند رابرت زمکیس در فیلم «عشق بازی با سنگ» (۱۹۸۴)، ریدلی اسکات در فیلم «باران سیاه» (۱۹۸۹)، بری لوینسون در فیلم «افشاگری» (۱۹۹۴) و .. همکاری کرده است و به همراه الیور استون در سال ۱۹۸۷ برای بازی در نقش یک دلال حریص نیویورکی در فیلم «وال استریت» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. دنباله این فیلم با عنوان «وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» نیز در بخش خارج از رقابت شصت و سومین جشنواره کن به نمایش درآمد.

گفتنی است؛ برای تکمیل ادای احترام به مایکل داگلاس، مستند «مایکل داگلاس: پسر ولخرج» به کارگردانی آمینه مستا و تهیه‌کنندگی فولامور به مدت دو روز (یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۸ و سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ساعت ۱۸) در سایت جشنواره نمایش داده می‌شود.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>