سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب

کن، فستیوال تجاوزگران؟

Johnny-Depp

تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن، این اتهام را که کن فستیوالی برای تجاوزگران است رد کرد.

سوره سینما – تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن از خبرنگاران پرسید: «آیا شما واقعاً فکر می‌کنید که کن حضور «تجاوزگران» را جشن می‌گیرد؟» این اتهام را اَدل هینل بازیگر «پرتره بانویی در آتش» اولین بار هفته گذشته به کن زد.

هینل به عنوان یک فمینیست، وقتی دید که رومن پولانسکی جایزه سزار را در سال ۲۰۲۰ برد، به دلایل سیاسی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. او درباره کناره‌گیری خود گفت: «کن همه تلاش خود را برای دفاع از اربابان تجاوزگر خود می‌کند.» هینل به ژرارد دوپاردیو و دومنیک بوتونات ریئس هیئت ملی فیلم، اشاره کرده بود.»

فرمو در نشست خبری افتتاحیه کن‌ گفت: «هینل در کن ۲۰۱۹ عقایدی افراطی بیان کرد که دروغ است.» او‌ در ادامه افزود: «هینل به‌ خود قبولانده بود که به کن نمی‌آید مگر اینکه روان‌پریش باشد. مردم به دلیل پلتفرمی که ما در اختیارشان می‌گذاریم، به کن می‌آیند و عقاید خود را بیان می‌کنند. ولی اگر فکر می‌کنید که کن یک فستیوال برای تجاوزگران است، شما الآن اینجا جلوی من ننشسته بودید؛ شما برای گرفتن بلیط جشنواره التماس نمی‌کردید.»

فرمو درباره اعتراضات برخی از بزرگان فمینیسم به حضور جانی دپ و مایوین کارگردان «ژان دو باری» در افتتاحیه جشنواره گفت: «من نمی‌دانم که مردم درباره جانی دپ در آمریکا چی فکر می‌کنند، ولی صادقانه بگم، من یک قانون در زندگیم دارم و همیشه به آن پایبندم، که هر کس حق آزادی بیان و عقیده در چارچوب قانون را دارد.»

او در ادامه گفت: «اگر جانی دپ ممنوع التصویر شده بود و یا پخش این فیلم ممنوع شده بود، ما دربارۀ آنها صحبت نمی‌کردیم. بنابراین ما فیلم مایوین را دیدیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد. جنجال وقتی شروع شد که ما خبر حضور این فیلم و جانی دپ در جشنواره را دادیم. همه می‌دانستند که جانی دپ یک فیلم در فرانسه بازی کرده است؛ اما اینکه چرا مایوین او را برای نقش اول انتخاب کرده را باید از خود کارگردان بپرسید… من آخرین کسی هستم که می‌توانم درباره دادگاه جانی دپ، اظهار نظر کنم. چراکه اهمیتی به این حواشی ندادم. من برای جانی دپ به عنوان یک بازیگر، ارزش قائلم.»

فرمو درباره انتخاب روبن اوستلند رئیس هیئت داوران گفت: «همانطوری که به روبن گفتم، اولویت ما برای این پست، یک زن بود. او پلن B ما نبود. او نفر اصلی ما در صورت انتخاب یک مرد، بود. اوستلند یک ستارۀ درخشان در سینمای اروپا است. ما مدتی است که به اسکاندیناوی اهمیت می‌دهیم، یاکیم تریر چند وقت پیش عضو داوران بود. این دو نماد سبک جدید فیلمسازی شمال اروپا هستند. من کسانی را امسال در هیئت داوران آوردم که آنها را دوست داشته و برایشان احترام قائلم.»

فرمو در پایان نشست خبری به حضور پر رنگ فیلم‌های هالیوودی در کن اشاره داشت و گفت که این امر، نشانگر اتحاد ما با سینمای آمریکا است. پیشتر به آثار هالیوودی حاضر در کن اشاره کرده‌ایم.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>