سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب
نبود مایکل بی تاثیر خودش را گذاشت؛

«ترنسفورمرز»؛ پایین‌تر از حد انتظار

Transformers

جدیدترین ریبوت مجموعه «ترنسفورمرز» اگرچه صدرنشین هفته سینماهای آمریکاست اما پایین‌تر از حد انتظار خودش عمل کرده است. انیمیشن «مرد عنکبوتی» همچنان فروش خوبی دارد.

سوره سینما – هیچ یک از رسانه‌های هالیوودی، نظر صادقانه خود را درباره جدیدترین ریبوت مجموعه «ترنسفورمرز: ظهور جانوران» Transformers: Rise of the Beasts تا کنون نگفته‌اند. حتی اشاره‌ای هم به شکست این اثر در گیشه یا فروش آنرا با فیلم اول مایکل بی نیز مقایسه نکرده‌اند. نسخه امروزی، با توجه به بودجه ۱۹۵ میلیون دلاری، فقط ۶۰ میلیون دلار در گیشه فروخته‌ است. برای مقایسه، نسخه مایکل بی که در سال ۲۰۰۷ اکران شد، با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شده بود و توانست ۷۰ میلیون دلار در گیشه بفروشد. *

از طرفی دیگر، «مرد عنکبوتی» Spider-Man: Across the Spider-Verse توانست ۵۴ میلیون دلار در آخر هفته دوم خود بفروشد. این اثر تا پایان هفته دوم ۲۲۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است. مجموع فروش جهانی این اثر به ۳۹۰ میلیون دلار رسیده است. مجموع فروش این اثر، دو و نیم برابر قسمت اول بوده است.

«پری دریایی کوچولو» The Little Mermaid با ۲۲ میلیون دلار فروش در آخر این هفته به مجموع ۲۲۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی رسید. اما فروش بین المللی این اثر جای تعریف ندارد و فقط ۱۸۵ میلیون دلار تاکنون فروخته است. این فیلم جز استثناهایی است فروش در آمریکای آن بیشتر از فروش جهانی بوده است.

«محافظان کهکشان» Guardians of the Galaxy با ۷ میلیون دلار فروش هنوز در میان پنج فیلم آخر هفته است. این اثر تا پایان هفته ششم، ۳۳۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است. پر فروش ترین فیلم دیزنی و مارول در سال ۲۰۲۳، تاکنون ۴۷۰ میلیون دلار فروش بین المللی داشته و به مجموع کل ۸۰۶ میلیون دلار رسیده است.

* فیلم مایکل بی، نه شعارهای سیاسی دموکرات‌ها را سر می‌داد و نه فیگور یک فیلم متفاوت را به خود گرفته بود. این اثر در نهایت ۳۱۹ میلیون دلار در ایالات متحده فروخت و با مجموع ۷۰۸ میلیون دلار فروش کل جهانی، به کار خود پایان داد. اما نسخه لیبرالیزه شده امروزی، مطمئناً به این میزان در آمریکا فروش نخواهد داشت و علی‌رغم کمک‌های چین، بعید به نظر می رسد که به مجموع فروش نسخه مایکل بی، حتی بدون احتساب تورم برسد. مایکل بی در بازه ده سال، پنج فیلم از این فرنچایز را ساخته بود.

شاید جای سوال پیش بیاید که چرا «ترنسفورمرز: ظهور جانوران» جدید را لیبرالیزه شده، خواندیم؟ و چرا مردم ایالات متحده از این اثر استقبال نکردند؟

فیلم امروز، لحظه‌ای از تیتراژ ابتدایی نگذشته که شروع به نالیدن درباره مصائب خانواده‌های لاتینو در نیویورک، می‌کند: گرانی، بیکاری و بیمه نبودن. طبق معمول اینروزهای هالیوود، سفیدپوستان در حق سیاهان و لاتینوها اجحاف کرده و می‌کنند.

دلیل دوم عدم استقبال مخاطبان آمریکایی از این اثر این است که سوژه این مجموعه برای آنها تکراری بوده و حتی از دو فیلم آخر مایکل بی نیز استقبال نکردند. بازار اصلی دو فیلم آخر کارگردان صاحب سبک ژانر اکشن، کشور چین بود. سازندگان فیلم جدید هم امید زیادی به موفقیت در چین دارند که باید نتیجه محقق شدن آرزویشان را دید.

یک نکته دیگر نیز درباره این فیلم بسیار حائز اهمیت است؛ تمامی رسانه‌های هالیوودی باتفاق مجموعه فیلم‌های مایکل بی را آثاری بی مغز، توهین‌آمیز و چرند می‌خواندند، اما احتمالاً به دلیل سیاه‌پوست بودن کارگردان و قهرمان لاتینو و سیاه پوست فیلم فعلی، هنوز رسانه‌ای این فیلم را نکوبیده است. در آخر بگوییم که نسخه امروزی، اگرچه در رتبه اول باکس آفیس است، اما فقیرترین پولدار است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>