سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ تیر ۱۴۰۲ در ۵:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «سینما معیار» مطرح شد:

اولین همکاری بهروز شعیبی و علی سرتیپی در راه فجر؟!

علی سرتیپی

علی سرتیپی تهیه‌کننده سینمای ایران در گفت‌وگویی که با برنامه رادیویی «سینما معیار» داشت در مورد شرایط اکران در سینمای ایران، انتقادات رضا میرکریمی از اکران فیلمش و البته همکاری با بهروز شعیبی صحبت کرد.

سوره سینما – علی سرتیپی؛ تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم سینمای ایران با حضور در برنامه «سینما معیار»، درباره شرایط روز سینما، ترکیب فیلم‌های در حال اکران و فروش آن‌ها صحبت کرد و گفت: اصلی‌ترین نکته‌ای که وجود دارد، این است که بعد سه سال رخوت سینماها، ناامیدی که به وجود آمده بود و کرونایی که باعث شده بود مردم سینما رفتن را فراموش کنند، استقبالی که از عید امسال از سینما می‌شود یک اتفاق خوشایند است. چه به لحاظ تهیه‌کنندگی، چه پخش و چه سینماداری این اتفاق خوبی است که مردم ارتباطشان را با سینماها قطع نکرده‌اند. قطعاً به شرایطی که پیش از کرونا داشتیم، نرسیدیم اما در شرایط فعلی توانستیم نزدیک به هفتاد درصد تماشاگرانی که در سال ۹۷ داشتیم را به سینماها برگردانیم. امیدواریم با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و قیمت یک دلاری بلیت سینما، مردم بتوانند به سینما بروند و با ارزان‌ترین قیمت یک تفریح خوب داشته باشند.

وی در مورد فروش بالای برخی از فیلم‌های روی پرده توضیح داد: همیشه این موضوع وجود داشته است. همیشه یکسری از فیلم‌ها در مقابل رقیب‌های اکران خود می‌فروخته‌اند و باقی نمی‌فروختند. مجموع اکرانی که از عید امسال داریم، فیلم‌هایی از سلایق مختلف است که روی پرده هستند و مردم با سلایق مختلف می‌توانند هر فیلمی که دوست دارند را برای تماشا انتخاب کنند.

*سطح کیفی آثار طنز بالا رفته است

این تهیه‌کننده در خصوص سینمای اجتماعی و حاشیه‌های این روزهای آن بیان کرد: قطعاً با این موضوع موافق نیستم که سینمای ما به سمت سینمای کمدی صرف پیش می‌رود و سینمای اجتماعی در حال از بین رفتن است! اولاً اینکه این بحث سال‌هاست مطرح می‌شود. هر زمان که یک فیلم کمدی می‌فروشد یک عده معترض می‌شوند که چرا فروخت! اما حتماً نیاز جامعه است که مردم از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند اما یک اتفاق خوبی که برای آثار طنز و کمدی ما افتاده (آن‌هایی که مورد استقبال مخاطب قرار گرفته‌اند) این است که سطح کیفی آن‌ها بالا رفته است. ما فیلم‌هایی هم داشته‌ایم که طنز بوده بازیگران طنز هم داشته اما مورد استقبال قرار نگرفته‌اند. اینکه از فیلمی استقبال می‌شود قطعاً به خاطر کیفیت خوب آن است و حتی مخاطب دو، سه بار به تماشای آن می‌رود.

سرتیپی ادامه داد: ماجرای اینکه سینمای اجتماعی همیشه در کنار سینمای طنز ما کم آورده از قدیم وجود داشته است. در دنیا شاید فیلم‌های اکشن و تخیلی بالاترین درصد استقبال را داشته باشند اما در ایران فیلم‌های طنز و کمدی در این جایگاه قرار دارند. این استقبال مخاطب از فیلم کمدی هم به دلیل شرایط اقتصادی و حس و حالی است که در کشور ما وجود دارد. فیلم‌های طنزی هم که فروش خوبی داشتند، قابل‌اعتنا و قابل دفاع بوده‌اند.

وی با تأکید بر این امر که باید به انتخاب مردم احترام بگذاریم، افزود: این‌طور نیست که فیلم‌های کمدی جلوی فروش فیلم‌های اجتماعی را می‌گیرند. به عنوان مثال نزدیک به هفت ماه و نیم است که فیلم «ملاقات خصوصی» را در پردیس کوروش یا ایرانمال روی پرده داریم. این نشان می‌دهد که اگر از یک فیلم اجتماعی هم استقبال شود قطعاً سینمادار و پخش‌کننده آن را در اکران نگه می‌دارد.

این تهیه‌کننده باسابقه سینما در مورد نگاه حاکم در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نیز توضیح داد: شاید یک درصدی از نگاه وزارت ارشاد به سمت فیلم‌های طنز بوده است و احساس کرده که شاید این فیلم‌ها در شرایط فعلی به روند افزایش فروش کمک کنند. به‌هرحال آن‌ها زیرفشار سالن‌دارها و سینمادارها هم هستند و بر همین اساس در شرایط فعلی سیاست‌های ارشاد و سازمان سینمایی این سمت‌وسو را دارد و حمایت می‌کنند، اما این‌طور نیست که بخواهند سینمای اجتماعی را تعطیل کنند. در کل همه‌چیز براساس نمودار عرضه و تقاضا است. به نظر من اگر فیلم اجتماعی خوب ساخته شود قطعاً مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

*وزارت ارشاد فعلی، بیشتر به دنبال فیلم‌های طنز است

سرتیپی با اشاره به تفاوت سیاست‌های ارشاد دولت فعلی با دولت پیشین، گفت: من تفاوت آن‌چنانی میان این دو دولت نمی‌بینم، نهایتاً دو مدل سیاست‌گذاری وجود دارد، سیاست اول این است که کاری کنند تا استقبال بیشتری از سینما شود و چرخه اقتصادی آن بچرخد. دومین سیاست‌گذاری این است که سبدهای تولیدی مختلف تشکیل شود.

در یک دورانی مثلاً در زمان آقای حیدریان بیشتر توجه به سبد تولیدی فیلم‌های اجتماعی و سیاسی بود، در زمان فعلی توجه به فیلم‌های طنز بیشتر است، یا یک زمانی زوم بیشتری روی فیلم‌های دفاع‌مقدس بوده؛ اما نهایتاً همه به تعادل رسیده‌اند و فهمیده‌اند که ما باید یک سبد تولیدی داشته باشیم. هر دولتی در ابتدای کار خود یک رویکردهایی داشته که به مرور در آن‌ها به تعادل رسیده است.

وی افزود: قبول می‌کنم که وزارت ارشاد فعلی، بیشتر به دنبال فیلم‌های طنز است، تمایل بیشتری به این آثار دارد و حمایت می‌کند اما فکر می‌کنم این رویکرد وزارت ارشاد فعلی هم به تعادل خواهد رسید. نهایتاً با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و اوضاع‌واحوال مردم، درمجموع اگر فیلم‌های طنز خوب داشته باشیم، به نفع کل سینمای ایران است.

*اکران «نگهبان شب» در شرایط فعلی به اصرار رضا میرکریمی بود

علی سرتیپی که در حال حاضر پخش فیلم‌های «فسیل»، «شهرک»، «عروسی مردم»، «آهنگ دونفره» و «نگهبان شب» را بر عهده دارد، در مورد نارضایتی رضا میرکریمی از شرایط اکران «نگهبان شب» توضیح داد: از دو سال پیش قرار بود که این فیلم اکران شود اما به دلایل مختلف اکران نمی‌شد و از قبل در اختیار پخش‌کننده دیگری بود. شبی که قرار بود روز بعدش فیلم اکران شود، به ما گفتند پخش آن را بر عهده بگیریم و ما هم به حساب ارتباطی که با آقای میرکریمی داشتیم، فیلم را اکران کردیم. تمام سعی خودمان را هم کردیم که بهترین سالن‌ها و سینماها را در اختیار «نگهبان شب» قرار دهیم و امکانات زیادی را برای این فیلم گذاشتیم اما متأسفانه جوابی که می‌خواستیم نگرفتیم. هرکسی دوست دارد که فیلمش فروش خوبی داشته باشد اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد ممکن است ناراحتی به وجود آید و حرف‌هایی هم بزند. فیلم آقای میرکریمی بسیار فیلم درخشانی بود اما خودشان اصرار داشتند که فیلم در همین شرایط اکران شود.

*چه کسی گفته بود «عروسی مردم» گیشه را جابه‌جا می‌کند؟!

وی در خصوص فیلم «عروسی مردم» که پیش از اکران پیش‌بینی شده بود یکی از پرفروش‌های سال می‌شود، گفت: اگر چنین تحلیلی شده که این فیلم می‌تواند گیشه را جابه‌جا کند قطعاً حرف اشتباهی بوده، نمی‌دانم این حرف را چه کسی زده و از کجا آمده! اما توقع من از فروش این فیلم خیلی کمتر از مبلغی بود که تاکنون فروخته است. یک فیلم لوباجت با دو میلیارد هزینه که اسپانسر هم داشته، با بازیگرانی که شناخته شده هم نبودند و در یک لوکیشن ساخته شده را با چه معیاری می‌توان گفت پرفروش می‌شود؟! همین فروش چندمیلیاردی هم که این فیلم داشته به نظر من یک موفقیت خیلی خوب برای آن محسوب می‌شود. اگر این فیلم در باکس دیگری از اکران هم قرار می‌گرفت یا به صورت جداگانه اکران می‌شد، بازهم اتفاق خاصی برای آن نمی‌افتاد.

این پخش‌کننده همچنین در خصوص فیلم «فسیل» و صدرنشینی آن در جدول نیز بیان کرد: حرف و حدیث‌هایی که در خصوص فروش «فسیل» به وجود آمده کاملاً احمقانه است. این هیچ جوابی ندارد! برای هر بلیت باید سهم سینمادار، مالیات ۹درصد و مالیات بر سینما داده شود. چه کسی می‌آید این کار کند که این تعداد بلیت را بخرد که فروش فیلمش بالا برود؟! یک بلیت به من نشان دهند که از طرف تهیه‌کننده یا پخش‌کننده خریداری شده فقط برای اینکه افزایش فروش و مخاطب داشته باشد. مردم این فیلم را دوست دارند و ۵-۶ بار هم برای تماشای آن هزینه می‌کنند. برگ برنده «فسیل» تهیه‌کننده فهمیده، فیلمنامه نوستالژی آن و بازیگر خوب و تبلیغات خوب آن است. همه این‌ها به درستی در کنار هم قرار گرفته‌اند و فیلم فروش خوبی را تجربه کرده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شهرک» در خصوص تهیه این فیلم گفت: به دلیل اینکه این فیلم، فیلمنامه خاصی داشت تهیه‌کنندگی آن را پذیرفتم. علی حضرتی کارگردان باهوشی است و کار را بلد است. آقازادگی‌اش به ما کمکی نکرد و حتی یک ریال وام یا اسپانسری برای ما نیاورد. یک هزار تومانی نه از جای دولتی و نه جای خصوصی به این فیلم کمک نشد. «شهرک» فیلمنامه جدیدی داشت و من دوست دارم گاهی در کنار سینمای بدنه هم یک کارهای این‌چنینی داشته باشم. هزینه ساخت آن زیر سه میلیارد شد اما از ابتدا نگاه مالی به این فیلم نداشتم.

*وزارت ارشاد قول حل مشکل فیلم «ملاقات با جادوگر» را داده است

سرتیپی در خصوص بازیگرانی که فیلمشان در شرایط کنونی جامعه دچار مشکل شده است، توضیح داد: خود من یک فیلم دارم با نام «ملاقات با جادوگر» که چنین شرایطی قرار دارد و تهیه‌کننده آن؛ آقای اعتباریان خیلی در این زمینه اذیت شده‌اند. ارشاد چندین بار قول داده که مشکل این فیلم را حل می‌کند. حتی بازیگری که مدنظرتان است در این فیلم نقش اول نیست اما متأسفانه هنوز مشکل فیلم حل نشده، امیدواریم قولی را که خود وزیر ارشاد داده انجام دهد. چند بار برای فیلمی که پروانه اکران دارد خیز برداشتیم تا اکران کنیم اما هر بار به در بسته خورده‌ایم. ما از این شرایط گذشته‌ایم و انشا الله که دیگر اتفاقات این‌چنینی نخواهد افتاد.

*احتمال حضور «هم‌آهنگ» در جشنواره فجر

وی در پایان با اشاره به همکاری با بهروز شعیبی گفت: فیلم «هم‌آهنگ» را با بهروز شعیبی کار کردیم و فیلمبرداری آن آخر اسفندماه تمام شد. پروانه نمایش آن را هم دریافت کردیم و آماده نمایش است. صحبت دوستان در ارشاد این است که با توجه به کیفیت فیلم آن را بگذاریم برای جشنواره اما هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. اینکه هنوز رسانه‌ای نکردیم به این خاطر است که عنوان فیلم با یک برنامه دیگر تداخل پیدا کرد و به دنبال اسم جدید هستیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>