سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ تیر ۱۴۰۲ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
حبیب اسماعیلی در برنامه «سینما معیار» مطرح کرد؛

باید قوه قضاییه و سازمان سینمایی گذشت داشته باشند

حبیب اسماعیلی

حبیب اسماعیلی در برنامه «سینما معیار» با اشاره به ایجاد تعامل میان خانه سینما، سازمان سینمایی، وزارت ارشاد و قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه و سازمان سینمایی باید در یکسری از مسائل گذشت داشته باشند تا به اتفاقات دامن زده نشود و همه رو در روی هم قرار نگیرند!

سوره سینما – حبیب اسماعیلی؛ تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران و عضو هیات مدیره خانه سینما که مهمان برنامه «سینما معیار» بود، در خصوص دستمزد میلیاردی برخی از بازیگران صحبت کرد و در مورد نقش برقراری توازن دستمزدها میان بازیگران و عوامل دیگر از سوی خانه سینما گفت: همه می‌دانیم که خانه سینما با سی و چند انجمن مختلف (انجمن کارگردانان، بازیگران، تهیه‌کنندگان، فیلمنامه‌نویسان و …) تصمیم‌گیرنده نهایی نیست. در مورد حاشیه اخیر درخواست دستمزد ۵ میلیاردی در ماه که توسط یکی از بازیگران مطرح شده هم من نباید پاسخگو باشم. کسی که پرداخت این دستمزد را قبول کرده باید پاسخگو باشد که بر چه مبنایی چنین دستمزدی را قرار است پرداخت کند. اما ما یک مورد را نباید به تمامی افراد تعمیم دهیم که اگر این کار را انجام دهیم باعث خرابی شده‌ایم. وقتی مردم یک عکس از یک مجلس می‌بینند یا یک دستمزدی را می‌شنوند، فکر می‌کنند تمام طیف سینما در ناز و نعمت زندگی می‌کنند اما اکثریت جامعه هنر شرایط خوبی ندارند.

* اکثریت جامعه هنر شرایط مالی و معیشتی خوبی ندارند

وی افزود: مثلاً یک دستمزد میلیاردی را آن‌قدر رسانه‌ای می‌کنند که همه عالم و آدم و وزارت دارایی خیال می‌کنند همه سینمایی‌ها وضع مالی خوب دارند اما خیر این‌گونه نیست! من می‌گویم باید شرایطی درست شود که همه مسئولین بدانند اکثریت اعضا در شرایط مالی و معیشتی بدی قرار دارند. وظیفه انجمن هم این است که این اختلافات طبقاتی را کنترل کند. ما چندین وقت است در تلاش هستیم که قراردادهای روتینی داشته باشیم که حق‌وحقوق هر دو طرف (تهیه‌کننده و بازیگر) در آن مشخص باشد. متأسفانه دولت شرایط حاشیه‌ای را ایجاد می‌کند که این شرایط باعث می‌شود انجمن‌های خانه سینما نتوانند به آنچه که وظیفه دارند درست عمل کنند.

* خانه سینما منبع درآمد ندارد

وی ادامه داد: خانه سینما منبع درآمد ندارد و هر کدام از انجمن‌ها خودشان خرج می‌کنند. خانه سینما تلاش می‌کند منبع درآمدهایی را از جاهای دیگر کسب کند که بتواند جوابگوی اتفاقات باشد اما واقعیت این است که تمام ارتباطات پولی با خانه سینما قطع است. شاید در سال‌های گذشته نفری N تومان به اعضای خانه سینما داده می‌شد اما اکنون آن‌هم دست خانه سینما نیست. متأسفانه دوستان این را نمی‌دادند و تا صحبتی پیش می‌آید خانه سینما را مقصر می‌کنند که باعث مشکل شده است اما با همه این تفاسیر ما وظیفه خودمان می‌دانیم که تمام این مسائل را پیگیری کنیم. سرمنشأ این مسائل یک مقداری مسئولین دولتی ما هستند.

* چرا مسئولین و مدیران سینمایی ما کاری نمی‌کنند؟!

این تهیه‌کننده با اشاره به مسائل پیش‌آمده در خصوص برخی از بازیگران بیان کرد: شرایطی که در چند وقت اخیر رخ‌داده و برخوردی که با بازیگران می‌شود، در میان هنرمندان تشویش ایجاد می‌کند. چرا مسئولین و مدیران سینمایی ما کاری نمی‌کنند که از این موارد جلوگیری شود؟ الان که اتفاقی رخ نداده است! می‌گوییم سال‌های گذشته بحران بود و هنرمندی پستی منتشر می‌کرد و برخوردهایی هم با او می‌شد اما امسال تا آنجایی که می‌بینم رفتارهای جدیدی رخ نداده است. چرا باید جو میان هنرمندان به ‌اندازه‌ای عصبی شود که بیانیه یا اعلامیه‌ای منتشر شود و بچه‌ها را به قدری درگیر کند که از مسائل معیشتی خودشان غافل بمانند؟!

اسماعیلی افزود: سال گذشته ما پیگیر این بودیم تا مشکل کسانی که به عناوین مختلف ممنوع‌الخروج هستند را حل کنیم اما بهتر است دولت این شرایط را هندل کند تا خانه سینما فرصت بیشتری داشته باشد که به مسائل رفاهی هنرمندان برسد. بهتر است دولتمردان ما یک مقداری همبستگی، همفکری و تعامل را به وجود آورند و در کنار آن خانه سینما هم به بهبود مسائل کمک می‌کند.

*صندوق خانه سینما خالی است

وی در خصوص دستمزد بازیگران توضیح داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که یک بازیگر نمی‌تواند بیشتر از یک تومان دستمزد دریافت کند اگر ما این را مصوب کنیم درکنارش زیرمیزی به وجود می‌آید و هزار و یک مشکل دیگر ایجاد می‌شود. ما باید شرایطی را مهیا کنیم که هنرمندان از بیکاری نجات پیدا کنند. صندوق‌های رفاهی ایجاد کنیم تا به کمک آن اگر صنفی خواسته‌ای دارد بتوانیم برایش انجام دهیم؛ اما این صندوق‌ها وجود ندارند و اگر صندوقی هم به اسم خانه سینما وجود دارد صندوقی خالی است که به ما تحویل داده شده است. خیلی‌ها هستند که در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کنند و برای بهبود شرایط آن‌ها دولت باید قدمی بردارد و به خانه سینما کمک کند.

عضو هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به این سؤال که صفر تا صد حکمی که برای برخی از هنرمندان صادر شده توسط مقامات قضایی بوده یا وزارت ارشاد هم نقش داشته است؟ توضیح داد: تا جایی که می‌دانم ارشاد نمی‌تواند حکمی صادر کند اما نمی‌دانم نقشی در حکم‌ها داشته است یا خیر. اما جز وظایف خانه سینما است که به این مسائل ورود کند تا بتواند کاری برای اعضای خود در راستای بهبودی شرایط انجام دهد. ما دربست در اختیار هستیم تا بتوانیم در راه تعامل قدم برداریم.

* قرار نیست اتفاق‌های ناگوار را گردن کسی بیاندازیم

اسماعیلی درخصوص ارتباط سازمان سینمایی و خانه سینما نیز بیان کرد: ما (خانه سینما) مشکلی با سازمان سینمایی نداریم ولی در هر صورت مسائل مالی و صندوق دست وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است و دست خانه سینما نیست. حتی ما تمام نیروی خودمان را می‌گذاریم که بیمه یکسری از اعضایی که فعالیت ندارند قطع نشود اما متأسفانه خود صندوق بررسی می‌کند که چه کسی کار کرده و چه کسی کار نکرده و براساس آن بیمه‌ها را تمدید می‌کند. در نهایت خانه سینما کار خودش را می‌کند و سازمان سینمایی هم کار خودش را می‌کند اما قرار نیست که اگر اتفاق ناگواری رخ می‌دهد گردن کسی بیاندازیم.

وی با اشاره به رفع توقیف برخی از آثار گفت: تلاش می‌کنیم که تعامل ایجاد شود. خیلی از فیلم‌ها هستند که بنا به دلایلی مشکل دارند و ما در حال تعامل هستیم که گره فیلم‌ها را باز کنیم. باید قوه قضاییه و سازمان سینمایی در یکسری مسائل گذشت داشته باشند که به اتفاقات دامن زده نشود و همه رو در روی هم قرار نگیرند. تا جایی که به ما قول داده‌اند قرار است درست شود. بازیگری که در آن فیلم‌ها بازی کرده دستمزد خود را گرفته و کارش با آن فیلم تمام شده است اما تهیه‌کننده چه گناهی کرده است؟ کارگردانی که می‌خواهد فیلمش دیده شود چه گناهی دارد که جلوی پخش آن را می‌گیرند؟ همه این مسائل مربوط به گذشته است. برای آینده می‌توانند بگویند به فلانی اجازه کار می‌دهیم یا نمی‌دهیم اما کاری که در گذشته ساخته و تمام شده نباید در این قاعده قرار بگیرد. دوستانه از مسئولین می‌خواهم که اجازه اکران این فیلم‌ها را بدهند چراکه هم به سینما کمک می‌شود و هم برگشت سرمایه دارد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>