سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ تیر ۱۴۰۲ در ۱:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب
رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان در برنامه «سینما معیار» مطرح کرد:

می‌توان در فیلم‌ها از کلاه‌گیس استفاده کرد

Gholamreza-Moosavi

غلامرضا موسوی؛ تهیه‌کننده سینما در برنامه «سینما معیار» گفت: در بعضی از فیلم‌ها می‌توان از کلاه‌گیس استفاده کرد و این کار شرعی است چراکه با توجه به گفته علمای محترم مساله حجاب نه جز اصول دین و نه جز فروع دین است.

سوره سینما – غلامرضا موسوی در جایگاه رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان مهمان برنامه «سینما معیار» شد و در خصوص نامه‌ای که هفته گذشته از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی منتشر شد مبنی بر شرایط ادامه فعالیت بازیگرانی که حجاب برمی دارند، توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید نامه از دو بخش تشکیل شده بود، یک بخش آن در مورد دریافت پروانه فیلمسازی بود که طبیعتاً روال قانونی و حرفه‌ای ماجرا و قابل اجرا است و وقتی هم که نامه در هیات مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان مطرح شد همکاران ما در بخش اول مسئله خیلی جدی نداشتند اما بخش دوم در همین موردی است که شما هم به آن اشاره کردید که ایرادات اساسی داشت.

*تنها با حکم رسمی دادگاه می‌توان کسی را ممنوع الکار کرد

وی با اشاره به نامه گفت: یکی از ایرادات این است که مسئولیت تهیه‌کننده سینما صرفاً موکول به شرایط زمانی، مکانی و لوکیشن های فیلمبرداری است. همانطور که می‌دانید ساخت هر فیلمی سه مرحله پیش تولید، تولید و پس از تولید دارد. در این سه مرحله طبیعتاً مسئول فیلم، تهیه‌کننده است و در این موضوع هم شکی نیست اما مسئولیت او فقط به زمان و مکان مقابل دوربین محدود می‌شود. چیزی که در این نامه خواسته شده فراقانونی است. به خصوص که هیچکس نمی‌تواند جلوی کار دیگری را به جز با حکم رسمی دادگاه بگیرد و فقط دادگاه صالحه می‌تواند در چنین مواردی رای دهد که هر شخص می‌تواند کار کند یا خیر.

موسوی ادامه داد: از آنجایی که مثال در مورد حجاب زده شده بود، من هم همین مثال را می‌زنم. فرض کنید شخصی حجاب خود را برداشته و حالا ما با او کار نکنیم. این مسئله‌ای نیست که ما بتوانیم در مورد آن تصمیم بگیریم. در این زمینه تصمیم گیرنده اصلی دادگاه صالحه است. بنده اصل نظری که همکاران در هیات مدیره داشتند را به معاون محترم ارزشیابی اعلام کردم و گفتم که تهیه‌کنندگان فقط در زمان و مکان مربوط به تولید فیلم مسئولیت دارند ولاغیر. چیزی که در این نامه از ما خواسته شده بود، امکان اجرایی ندارد و برای اجرایی شدن آن باید مسیری توسط دادگاه طی شود.

*وزارت ارشاد باید حکم رسمی از دادگاه را به تهیه‌کنندگان ابلاغ کند

این تهیه‌کننده افزود: تنها جایی که مسائل قانونی را اعلام می‌کند روزنامه رسمی است. بنابراین تهیه‌کنندگان باید چیزی که در روزنامه اصلی نوشته می‌شود را بخوانند و اجرا کنند. امروزه در فضای مجازی گهگاه خبر فوت بعضی از همکاران بزرگوار ما منتشر می‌شود و در بسیاری از موارد مردم هم آن را باور می‌کنند و با اینکه رسمی نیست اما تمام فضای مجازی شروع به تسلیت گفتن می‌کند. در این موارد می‌توان بعد از چهار یا پنج روز اطلاع‌رسانی را متوقف کرد اما در موارد دیگر اصلاً این کار امکان‌پذیر نیست. بخصوص یکی از اتفاقاتی که می‌تواند در فضای مجازی رخ دهد این است که شما می‌توانید برای کسی حجاب بگذارید و یا حجاب را از سر او بردارید یعنی از طریق فتوشاپ حتی می‌توانید چهره شخص را تغییر دهید. بنابراین این مسائل باید در یک مرکزی که حکم رسمی دادگاه را دارد، رسیدگی شود و بعد از این که دادگاه تائید کرد شخص نمی‌تواند کار کند، کپی حکم را به وزارت ارشاد بفرستد و وزارت ارشاد آن را به تهیه‌کنندگان ابلاغ کند.

تهیه‌کننده فیلم «قصیده گاو سفید» تأکید کرد: جدا از این، نامه ارسال شده بخش دومی هم داشت که کمیته حقوقی اتحادیه باید درباره آن تصمیم بگیرد. ما هم برای این کار نامه را به دوستان کمیته حقوقی ارجاع دادیم و نظری که این کمیته بدهد را به طور رسمی به همکاران اعلام خواهیم کرد. جدای از آن همین پاسخی که امروز به شما دادم را به صورت رسمی هم برای آقای ایل‌بیگی فرستاده‌ایم؛ اما با توجه به اینکه از این دست اتفاقات زیاد رخ می‌دهد ترجیح دادیم کمیته حقوقی هم این نامه را مورد بررسی قرار دهد.

*می‌توان در فیلم‌ها از کلاه‌گیس استفاده کرد

وی طی پیشنهادی برای برون‌رفت از این موضوع بیان کرد: بسته به نوع فیلم، شرایط و زمان تولید می‌توان حکم‌های متفاوتی صادر کرد. به طور مثال در بعضی از موارد می‌توان از کلاه‌گیس استفاده کرد و این کار هم شرعی است. به دلیل اینکه مدتی است جو غالب در مورد حجاب است طبیعتاً بحث و گفتگوهای متعددی هم صورت می‌گیرد اما براساس چیزی که علمای محترم می‌گویند مساله حجاب نه جز اصول دین است و نه جز فروع دین. به گمان من در سینما هم چون یک کار مجازی است، می‌توان کارهای متفاوتی در این خصوص انجام داد. حتی نقل است که حضرت امام در زمانی که تلویزیون سریالی به نام «پاییز صحرا» داشت اجازه داده بودند که از کلاه‌گیس استفاده شود.

موسوی اضافه کرد: من فکر می‌کنم در مورد تمام این قبیل کارها می‌توان در کمیته کاری صحبت کرد و راهکارهای متعددی پیدا کرد و این راهکارهای متفاوت را ارائه کرد.  اما در نهایت ما اصل موضوع را به کمیته حقوقی تهیه‌کنندگان ارجاع دادیم و طبیعتاً دوستان در آنجا با توجه به اینکه حقوقدان هستند موضوع را باید رسیدگی کنند و قطعیت ماجرا را اعلام کنند. تأکید می‌کنم که این موضوع چیزی نیست که در قراردادها پذیرفته شود و نه می‌توان آن را در قرارداد اضافه کرد! من این موضوع را عنوان کردم و همکارانم در هیات مدیره هم روی آن تأکید داشتند.

وی گفت: هر چهار تشکل تهیه‌کنندگان هم در این مورد اتفاق نظر دارند چراکه نمایندگان هیات مدیره از هر چهار تشکل تهیه‌کنندگان شکل گرفته است. یعنی ما از هر تشکلی دو نفر را در هیات مدیره داریم به اضافه یک نفر که به انتخاب مجموع عمومی تعیین می‌شود. بنابراین ۹ نفر آرا موافق این موضوع بودند که مسئولیت تهیه‌کننده را بیش از زمان و مکان فیلم‌برداری نمی‌توان درنظر گرفت.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>