سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
اوضاع صنعت سینما بحرانی شد؛

و حالا سهم‌خواهی بازیگران از هالیوود

SAG-AFTRA-Strike1

پس از اعتصابات نویسندگان و درگیرهای صنفی به وجود آمده در هالیوود، حالا نوبت به بازیگران رسید تا دنبال سهم خودشان از بودجه استودیوهای آمریکایی باشند. اعتصاب بازیگران به‌عنوان ردیف اول هنرمندانی که مقابل دوربین می‌روند حالا باعث تعطیلی پروژه‌های مهمی شده که می‌تواند ضرری چند میلیون دلاری برای نظام استودیویی داشته باشد.

سوره سینما – اتحادیه بازیگران هالیوود روز پنجشنبه ۱۳ جولای اعلام کرد که اعتصاب خواهد کرد و این دومین بار در تاریخ هالیوود است که بازیگران به جمع نویسندگان در اعتصاب علیه کمپانی‌ها می‌پیوندند.

هیئت‌مدیره اتحادیه صبح روز پنجشنبه، به اتفاق با توصیه گروه مذاکراتی این اتحادیه مبنی بر اعتصاب، موافقت کردند و در کنفرانس خبری گفتند: «اعضای اتحادیه باید تا وقتی که به یک قرارداد منصفانه نرسیم، دست از کار کردن بردارند. کمپانی‌ها چاره‌ای برای ما نگذاشته‌اند. ما قربانی یک ابر بیزینس حریص شده‌ایم… کار را به جایی رساندند که ما باید به آن‌ها می‌گفتیم که دیگر ادامه نخواهیم داد. شما دیوانه هستید. چه کاری می‌کنید؟ چرا این‌جوری می‌کنید؟… اگر الآن حق خود را نگیریم، بعداً به مشکل برمی‌خوریم. شما نمی‌توانید سبک بیزینس خود را تغییر داده ولی قرارداد با ما را تغییر ندهید. ما ناله‌های نداری شما را باور نمی‌کنیم؛ ما باور نمی‌کنیم که شما از چپ و راست دارید ضرر می‌دهید؛ ما باور نمی‌کنیم چون شما به مدیران کمپانی‌ها دستمزدهای صدمیلیونی می‌پردازید. خیلی این کارها حال به هم زن است. شرم بر شما باد.»

انقضای مذاکرات تا چهارشنبه بود و همان‌طوری که پیش‌تر اشاره داشتیم، سهیم شدن در درآمد استریمینگ و به کارگیری هوش مصنوعی از دغدغه‌های اتحادیه بازیگران است.

SAG-AFTRA-Strike2

مدیران کمپانی‌ها پیش‌تر اعلام کردند که افزایش دستمزد تاریخی، درآمدهای جانبی و حق بیمه و بازنشستگی، کوتاه کردن قراردادهای سریال‌ها و حفظ کپی‌رایت استفاده از چهره بازیگران توسط هوش مصنوعی را پیشنهاد داده‌اند.

سخنگوی کمپانی‌ها در واکنش به اعتصاب بازیگران گفت: «این اعتصاب، آن سرانجامی نبود که ما منتظر آن بودیم؛ چراکه فیلم‌ها و سریال‌ها به بازیگران نیاز دارند تا به تحقق بپیوندند. اتحادیه با راهی که در پیش گرفته است، ضررهای جبران‌ناپذیری را به تمامی دست‌اندرکارانی که از این صنعت درآمد داشتند، را وارد می‌کند.»

تنها در سال ۱۹۶۰ دو اتحادیه بازیگران و نویسندگان هم‌زمان اعتصاب کرده بودند. رونالد ریگان در آن زمان رهبر اتحادیه بازیگران بود و در پایان توانست برای بازیگران از محل بازپخش سریال‌ها و فیلم‌ها در تلویزیون، سهم بگیرد. آن‌ها نیز توانستند به اولین تعهد حق بیمه و بازنشستگی برسند.

هر دو اتحادیه بسیار نگران هوش مصنوعی بوده و می‌ترسند که کمپانی‌ها در آینده نزدیک، تمامی آن‌ها را با تکنولوژی جایگزین کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>