سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در ۷:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب

بیل مار: «باربی» ضد مرد است!

Barbie

اکران فیلم «باربی» در سینماهای جهان با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده. از مد شدن رنگ صورتی بگیرید تا اظهار نظرهای مختلفی که پیرامون آن می‌شود. اخیرا بیل مار نسبت به ساخته جدید گرتا گرویگ واکنش نشان داده و آن را «ضد مرد» خوانده است.

سوره سینما – بیل مار جدیدترین فردی است که معتقدست «باربی» یک اثر «ضد مرد» به حساب می‌آید. این شخصیت شناخته‌شده تلویزیونی و مفسر سیاسی در فضای مجازی به نقد کمدی پر سر و صدای برادران وارنر پرداخت که در کمتر از یک ماه در باکس‌آفیس جهانی از فروش ۱ میلیارد دلار گذر کرد.

مار نوشت: «امیدوار بودم که این فیلم موعظه‌آمیز، ضد مرد، و دروغ زامبی نباشد — افسوس که همه این ویژگی‌ها را داشت.» «دروغ زامبی چیست؟ چیزی که هیچ‌وقت حقیقت نداشت، اما عدهٔ خاصی از بازگو کردن آن دست بر نمی‌دارند (به طور مثال: معافیت مالیاتی برای افراد ثروتمند درآمدها را افزایش می‌دهد)؛ یا چیزی که سابقاً حقیقت داشته اما دیگر ندارد، اما عدهٔ خاصی همچنان وانمود می‌کنند که آن چیز همچنان پابرجاست. باربی این گونه دروغ زامبی‌ای است.»

مار برای اثبات نقد «دروغ زامبی‌اش» به سکانس مواجهه باربی (مارگو رابی) با هیئت مدیره شرکت متل در دنیای واقعی رجوع کرد. نقش مدیرعامل شرکت متل را ویل فرِل بازی می‌کند، و هیئت مدیره متل در فیلم همگی مردان سفید‌پوست هستند.

مار نوشت: «باربی به جنگ مردسالاری می‌رود. و این مبارزه تا هیئت مدیره‌ای که او را خلق کرده‌اند کشیده می‌شود؛ و این هیئتی است که از ۱۲ مرد سفیدپوست تشکیل شده است. مردسالاری! اما نکته این‌‌جاست که هیئت مدیره متل در واقعیت، ۷ مرد و ۵ زن هستند.» «درست است که تعداد زن و مرد دقیقاً برابر نیست، اما نه دیگر آن‌طوری که در فیلم به تصویر کشیده شده – که برای سال ۲۰۲۳ می‌باشد. و دیگر لایق کلمه مردسالاری نیست. بله، یک روز شرایط بر این منوال بود، و بقایای آن همچنان باقی است — اما این فیلم برای امروز این قرن بسیار عقب‌مانده است»

مار ادامه داد: «می‌دانم، می‌دانم، من اصلاً چطور می‌توانم در مورد مردسالاری چیزی بدانم، من یک مرد هستم! این مباحثه بسیاری قدیمی و به شدت احمقانه است.» «البته که هیچ‌کدام از ما دقیقاً نمی‌دانیم دیگران چه مسیری را در زندگی طی می‌کنند، اما می‌توانم جهان حول خودم را نظاره کنم، و می‌توانم داده‌ها را مطالعه کنم. هیئت مدیره حقیقی متل شباهت بسیاری به جریان داخل کشور دارد؛ بر اساس داده‌های مجله فورچن از ۵۰۰ شرکت برتر کشور در سال گذشته، ۴۵ درصد از ۴۴۹ موقعیت مدیریتی به زنان تعلق دارد.  حقیقت این است که من آنی نیستم که داده‌هایش ناهماهنگ با امروز است — من در هم‌اکنون زندگی می‌کنم. باربی جالب است و من از آن لذت بردم — اما یک دروغ زامبی است.»

چهره‌های محافظه‌کار نیز «باربی» را به دلایل مشابه محکوم کرده‌اند. مت والش پادکستور شناخته شده باربی را «جشن پروپاگاندای فمینیستی و شدیدترین فیلم ضد مردی که تا به حال ساخته شده» خواند. بن شاپیرو ویدئویی در فضای مجازی پست کرد که در آن عروسک‌های باربی را با فندک آشپزخانه آتش می‌زند و همزمان فیلم را سخت به باد انتقاد می‌گیرد.

آیا کارگردان فیلم، گرتا گرویگ پیش‌بینی می‌کرد که فیلمش تا این حد جناح راستی‌ها را عصبانی کند؟ او اخیراً در مصاحبه‌‌ای با نیویورک تایمز گفت: «نه، فکرش را هم نمی‌کردم.» «مشخصاً، فضا پر از شور و هیجان است. ایده من این است که این فیلم دعوتی‌ست برای همه تا بیایند و بخشی از این مهمانی باشند و آن دست اتفاقاتی که لزوماً در زندگی‌مان در قالب زن یا مرد موضوعیتی ندارند را به دست فراموشی بسپارند. امیدوارم در جریان این فضا، اگر آن‌ها این فیلم را دیده یا با آن ارتباط گرفتند، حالشان کمی بهتر شود.»