سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ مرداد ۱۴۰۲ در ۵:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب
صدای پزشکان زیبایی درآمد؛

خطرات «باربی» را جدی بگیرید

Barbie-Doll

در زمانه‌ای که موج «باربی» جهان را در بر گرفته، جراحان پلاستیک منتظر درخواست‌های افراطی مراجعه کننده‌گان هستند؛ زنان خواستار کمرهای باریک مانند کاراکتر باربی شده‌اند.

سوره سینما – فیلم آبنباتی‌رنگ گرتا گرویگ که یک عروسک با اندام‌های غیر واقعی را به قهرمان خود تبدیل کرده، فیلم مهم تابستان امسال بوده و در کمال تعجب، میزان رضایت منتقدان در سایت راتن تومیتوز، ۸۹ درصد است. گفته می‌شود این اثر به دلیل قدرتمند نشان دادن زنان و شامل کردن نژادها و جنسیت‌های متنوع، مورد این تحسین‌ها قرار گرفته.

دکتر پیمان دانیال‌پور از معروفترین جراحان پلاستیک در بورلی هیلز به هالیوود ریپورتر گفت: «هنوز یک هفته از اکران فیلم نگذشته بود که یکی از مراجعه‌کنندگان درخواست جراحی پروتز سینه و کمر باریک مانند باربی را داشت. یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان هم درخواست کندن پایین‌ترین دنده قفسه سینه‌اش را داشت تا مانند باربی، کمر باریک داشته باشد. من به او گفتم که قفسه سینه برای حفاظت از اندام حیاطی بدن، لازم است. بعضی از این مراجعه کننده‌گان نیز تصاویری از افراد دیگر می‌آورند تا ما آنان را شبیه افراد داخل عکس کنیم. کار ما شبیه کردن مریض‌ها به افراد دیگر نیست.»

درست از زمانی که از عروسک باربی در اوایل دهه پنجاه میلادی رونمایی شد، بسیاری با استانداردهای غیر واقعی که این عروسک برای بدن زنان گذاشته بود، مشکل داشتند؛ از ابروهای کمان گونه گرفته تا کمر باریک و مابقی ویژگی‌ها. البته شبیه شدن به باربی، امری تازه نیست و افرادی وجود دارند که صدها هزار دلار هزینه جراحی پلاستیک داده‌اند. اما این فیلم، در سطحی وسیع و برای مخاطبانی که بسیار تحت تأثیر دنیای اطراف قرار می‌گیرند، عرضه شده است.

دارا لیوتا متخصص جراحی پلاستیک صورت گفت: «… این اثر یک بدن ایده‌آل و غیر واقعی را در ذهن مخاطبان رویا سازی می‌کند. ما امروزه می‌دانیم که بدنی شبیه به عروسک باربی، حتی نمی‌تواند راه برود. اما پیام‌های بسیار قوی فمینیستی فیلم، در ذهن دختران نوجوان به راحتی گم می‌شود… شور و هیجان بسیاری پیش از اکران فیلم وجود داشت و این تصاویر ایده‌آل گرایانه می‌تواند یک حفره در ذهن مخاطبان ایجاد کند؛ علی الخصوص برای دختران نوجوان. این فیلم، هویت جدیدی به این عروسک داده و من نگران تاثیر پذیری دختران از شور و هیجان پیرامون فیلم هستم… قطعا بسیاری پس از دیدن این فیلم، تقاضای جراحی بینی به سبک باربی را خواهند داشت. اما مسئله‌ای که از آن غافلند، این است که بینی بدین فرم، مشکلات تنفسی و خون دماغ را بهمراه خواهد داشت. مریض‌ها باید بدانند که جراحی بینی، پروسه‌ای یک ساله بوده و متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی، ما فقط قبل و بعد از عمل را می‌بینیم. مریض‌ها باید از فشار روحی این عمل مطلع باشند. در رابطه با نوجوانان هم باید در نظر داشته باشیم که آیا رشد آنها تمام شده است یا نه؛ نمی‌توان روی یک پلتفرم متزلزل، بینی نهایی را گذاشت. من باید مطمئن شوم که مراجعه کنندگان، قصد نهایی خود را گرفته‌اند و دلیل واضحی دارند و از هدف خود آگاهند. اگر نوجوانی نتواند پاسخ درستی به این سوالات دهد یا به طرف والدینش نگاه کند، او آماده جراحی نیست‌.»

هم عروسک باربی و هم تصویری که مارگو رابی از این کاراکتر ارائه داده، برای هر سنی اغواکننده است. استفنی رایت دکتر روانشناس گفت: «نوجوانان در معرض خطر مقایسه خود با باربی قرار دارند. دیدن فیلم و یا بازی کردن با عروسک باربی، به خودی خود مشکل ساز نیست، اما وقتی این تصاویر به استانداردهای زیبایی در ذهن این افراد تبدیل می‌شود، مشکل شروع می‌شود.»

دکتر فی ون در کار در رابطه با این فیلم گفت: «تصاویر بسیار قدرتمند هستند و به راحتی می‌توانند پیام‌ها(ی فیلم) را بی‌تاثیر  کنند. بسیاری از بچه‌ها، رویای شبیه شدن به باربی را درون خود نهادینه می‌کنند. لذا از آنها بپرسید که پیام فیلم چیست؟ اگر آنها صرفا به سراغ جنبه‌های ظاهری رفتند، آنها را شماتت نکنید. طلبکارانه به آنها نگویید که می‌خوای شبیه یه عروسک پلاستیکی بشی؟ به جای این کار، به نوجوان خود بفهمانید که موضع او را درک می‌کنید و از زیبایی‌های واقعی به او بگویید. در دنیای واقعی، محبت و اعتماد به نفس زیبایی است. من می‌دانم که این حرف، شعاری به نظر می‌رسد ولی اگر از مردم بپرسید که مهمترین صفت شریک زندگی آنها، چه باید باشد؟ به اتفاق همه «مهربانی» را مهمترین اصل می‌دانند.»

دکتر دانیال پور در ادامه افزود: «باربی، زیبایی‌های دیگری دارد که نیازی به جراحی ندارد. او پوست خیلی خوبی دارد، لذا می‌توانید به فرزندان خود بگویید که به سلامت پوست خود اهمیت بدهند و یک روتین مراقبت از پوست را در نظر بگیرند و از طرفی نیز زیاد زیر آفتاب نروند. اینطور هم می‌شود شبیه باربی شد و سراغ تغییرات چهره نرفت. اگر کسی هم تصمیم به جراحی پلاستیک گرفت، باید با چند متخصص مشورت کرده و عکس‌های قبل و بعد جراحی‌ها را ببیند. دوران نقاهت را لحاظ کرده و هزینه‌های مادی و روحی و مزایا و معایب عمل را هم در نظر بگیرد.»

دندان‌های باربی، یکی از مشخصات به خصوص او است. ردیفی متقارن، سفید و با شکلی زیبا که لقب لبخند هالیوودی را به خود گرفته است. دکتر دندانپزشک مت نژاد که سابقه کار کردن روی دندان‌های بیانسه و جی زی را در کارنامه خود دارد، گفت: «طبیعت را نمی‌شود شبیه‌سازی کرد. نمی‌توان از رنگ و شکل دندان و فرم دندان‌ها در کنار هم، مطمئن بود. در حالت طبیعی، همه دندان‌ها به یک رنگ و اندازه نیستند. اما ترند زمانه به این سمت رفت و استاندارد لبخند شد. چند وقتی بود که مراجعه کنندگان کمتری خواستار این عمل بودند، ولی با استقبالی که از «باربی» شده، باید منتظر موج جدیدی از درخواست لبخند هالیوودی باشیم. اگر کسی هم درخواست ایمپلنت کامل داندان‌ها را دارد، باید متوجه نتیجه نهایی و شکل و رنگ دندان‌ها باشد. ما یک مدل ۳ بعدی از شکل نهایی دندان‌ها ساخته و به مریض نشان می‌دهیم تا او دندان‌های فعلی خود را با نتیجه نهایی مقایسه کند.» این دکتر به ازای ایمپلنت هر دندان، ۴ هزار دلار دریافت می‌کند ولی مژده پرینت‌های ۳ بعدی سرامیکی را داد که تا پنجاه درصد از هزینه‌‌ها، کم می‌کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>