سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ شهریور ۱۴۰۲ در ۷:۵۴ ب.ظ چاپ مطلب
اعتراض یهودی‌ها به تصویرشان در رسانه‌های آمریکایی؛

ایلان ماسک باید آزادی بیان ایکس را تعطیل کند!

ایلان ماسک

اتحادیه ضد اِفتِرا که یک سازمان غیردولتی یهودی فعال در حوزه قوانین مدنی و مبارزه یهودی‌ستیزی است، با راه‌اندازی بخش جدیدی با نام رسانه و سرگرمی و با تحت فشار قراردادن هالیوود، پلتفرم‌های فضای مجازی به خصوص ایکس (سابقاً توئیتر) به دنبال ارائه تصویر بهتری از یهود است.

سوره سینما – اتحادیه ضد اِفتِرا(ای‌دی‌ال) در حال راه‌اندازی بخش جدیدی در هالیوود – موسسه رسانه و سرگرمی – است تا به جنگ کلیشه‌های به نمایش گذاشته شده از یهودیان در سینما و تلویزیون برود؛ کلیشه‌هایی که می‌توانند به قول خودشان موجب تشدید یهودی‌ستیزی شوند.

این گروه در چند روز گذشته عنوان داشتند که: «مرکز قصد دارد از طریق ارتباط مستقیم با بزرگان صنعت شناخت اجتماعی از مردم یهودی، و آگاهی‌بخشی نسبت به یهودی‌ستیزی را ارتقاء دهد.»

مدیر عامل این اتحادیه جاناتان گرین‌بلت اظهار داشت: «همزمان با تشدید یهودی‌ستیزی باید نحوه نمایش یهود بر روی پرده و به طور کلی در فضای فرهنگی را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. ما می‌دانیم که بسیاری از آمریکایی‌ها تنها از طریق رسانه با یهودیان و یهودیت آشنا می‌شوند، و بسیاری از آن‌ها می‌گویند که در سینما، تلویزیون و فرهنگ عامه با اظهارات یا کلیشه‌های یهودستیزانه مواجه شده‌اند.»

راه‌اندازی این بخش ، چند شب پیش در مراسمی رسمی در موزه آکادمی سینما در لس آنجلس اعلام شد.

مودی ویچیک از بنیان‌گذاران و مدیر عامل کمپانی فیلم‌سازی ام‌آر‌سی و از اعضای اتحادیه ضد اِفتِرا گفت: «روزگاری صنعت رسانه محل امنی برای یهودیان بود. این امر دیگر حقیقت ندارد. یهودی‌ستیزی به طرز نگران‌کننده‌ای در میان افراد و بخش‌های مختلف صنعت و همچنین قالب‌های هنری در حال تشدید است.»

«هیچ‌گاه تا به این حد ضرورت ورود موسسه رسانه و سرگرمی اتحادیه به این فضا و گفتگو  مستقیم با بزرگان صنعت در رابطه با این مسائل احساس نشده بود. من آماده‌ام تا به هر نحوی که می‌توانم از آن‌ها حمایت کنم.»

هدف این بخش که در خود ای‌دی‌ال و در لس آنجلس واقع شده رابطه مستقیم با بزرگان صنعت «برای ارتقاء شناخت اجتماعی از مردم یهود و آگاهی‌بخشی نسبت به یهودی‌ستیزی» و همچنین «حمایت از محتوایی است که بخش‌های مختلف زندگی یهودی را به تصویر کشیده و بازنمایی جامعی از فرهنگ، دین و تاریخ یهودیت را ارائه می‌کند.» آن‌ها تحقیقاتی را منتشر خواهند کرد، بهترین ابزار را به کار خواهند گرفت و با سازمان‌های مدافع دیگر روابط خود را توسعه خواهند بخشید (که اولین آن‌ها سازمان غیر انتفاعی Common Sense Media می‌باشد).

پس از این که ای‌دی‌ال نسبت به «یهودستیزان، خود برترپنداران سفیدپوست، نظریه‌پردازان توطئه و دیگر اهانت‌گران» به یهود در فضای مجازی ایکس (توئیتر سابق) اعتراض کرد، از سوی ایلان ماسک به شکایت تهدید شد. در بیانیه ای‌دی‌ال آمده که این حمله مخرب در ایکس به ما به دنبال «مشارکت‌مان در شصتمین سالگرد راهپیمایی در واشنگتن صورت گرفت، جایی که ای‌دی‌ال با افتخار شانه به شانه با رهبران آفریقایی-آمریکایی و دیگر جوامع اقلیت راهپیمایی کرد. و همچنین با مدیریت برنامه ایکس ملاقات کرد، که مشخصاً ناراحتی آن دسته از گروه‌های نفرت را برانگیخت.»

ماسک در اوایل هفته گذشته ای‌دی‌ال را به تحت تاثیر قرار دادن درآمدهای تبلیغاتی ایکس متهم کرد. او در هفته گذشته بدون ارائه شواهد مدعی شد که درآمدهای تبلیغاتی «عمدتاً به دلیل فشار ای‌دی‌ال بر سرویس‌های آگهی» ۶۰ درصد کاهش یافته است. ماسک اظهار داشت که این اتحادیه «در تلاش است تا با اتهام زدن به من و این برنامه به یهودستیز بودن، آسیب جدی‌ای به این پلتفرم وارد کند.»

در جمعه گذشته ایکس در بلاگی عنوان داشت که: «همیشه به تعهدش در مبارزه با یهودی‌ستیزی پایبند است.»

ای‌دی‌ال پاسخ داد: «این کلمات حاوی بار مثبتی هستند، اما نهایتاً وزن اقدامات از کلمات بیشترند. ای‌دی‌ال به نظارت بر سیاست‌های ایکس و همچنین بازیگرانی که در این پلتفرم به نفرت‌پراکنی مشغول‌اند ادامه خواهد داد؛ به همان میزان که دیگر پلتفرم‌های فضای مجازی را زیر نظر خواهد داشت. در صورتی که تصویر درستی ارائه دهند آن‌ها را تحسین می‌کنیم، و در غیر این‌صورت، این حق را برای خودمان محفوظ می‌داریم که ایشان را پاسخگو کنیم. همان طور که مکرراً گفته‌ایم، به تعهد خود در کمک به ایکس برای تبدیل شدن به فضایی سالم‌تر و امن‌تر برای تمام کاربران آن پایبند هستیم.»