سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
شکست رسمی کارگردان فیلم «۳۰۰»؛

«لیگ عدالت» بالاخره تعطیل شد!

SuperMan

بر اساس داده‌های جالبی که در رابطه با جهان سینمایی جیمز گان در مقاله «آکوامن ۲» منتشر شده، بن افلک، هنری کویل، گل گدوت و ازرا میلر در جهان سینمایی جیمز گان نقشی نخواهند داشت.

سوره سینما – در حقیقت، هیچ‌کدام از ستارگان فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» زک اسنایدر و همچنین «لیگ عدالت» ۲۰۱۷ شامل بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، ازرا میلر و موموآ در جهان دی‌سی جدید حضور نخواهند داشت.

بر اساس این مقاله، احتمال بازگشت موموآ وجود دارد، اما نه در نقش آکوامن. او هم‌اکنون در حال مذاکره برای هنرنمایی در نقش «لوبو» است؛ این اتفاق یا در فیلم جدید «سوپرمن: میراث»، با نویسندگی و کارگردانی جیمز گان، و یا در فیلمی مستقل صورت خواهد گرفت.

در سال‌های اخیر نقدها به فیلم‌های جهان مارول هم بسیار زیاد شده است، با این حال حداقل چندتایی از آن‌ها را می‌شود دید. اما آیا این‌چنین حرفی را می‌توان در رابطه با جهان توسعه‌یافته دی‌سی زد؟ حقیقتاً نه.

«جوکر» را کنار می‌گذاریم. به گمانم بخش‌هایی از فیلم‌های «زن شگفت‌انگیز»، «مرد پولادین» و «شزم» را می‌توان دید، اما به هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را در دسته فیلم‌های خوب قرار داد. و از آن‌ها گذشته، فیلم‌هایی نظیر «آکوامن»، «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴»، «پرندگان شکاری»، «لیگ عدالت»، «بتمن در برابر سوپرمن» و «جوخه انتحار» به شدت بی‌کیفیت و مبتذل بودند.

با در نظر گرفتن این حقیقت، تخریب جهان توسعه‌یافته دی‌سی توسط جیمز گان امری غافلگیرکننده نیست. می‌دانیم که عده‌ای از طرفداران با این کاراکترها و بازیگرهایشان ارتباط گرفته و وابستگی میانشان ایجاد شده، اما حقیقت تلخ این است که در طی ۱۰ سال گذشته چیزی به جز فیلم‌های سطح پایین به طرفداران عرضه نشد.

درک می‌کنیم که هنری کویل سوپرمن خوبی بود و به خوبی در قامت این نقش قرار گرفت، اما فیلم‌‌هایش تعریفی نداشتند. کویل از ابتدا مسئله نبود؛ فیلم‌نامه تاریخ گذشته‌ای که در دسترس وی قرار گرفت، و دیگر عوامل در بی‌کیفیت بودن آن فیلم‌ها اثرگذار بودند.

«بتمن در برابر سوپرمن» زک اسنایدر، شروع مسیر فاجعه‌بار جهان دی‌سی بود – در ادامه این‌گونه احساس می‌شد که هر فیلمی که عرضه می‌شود به گونه‌ای به دنبال جبران آن اشتباه است.

بزرگترین اشتباه کمپانی برادران وارنر همکاری با اسنایدر به جای فردی مانند دارن آرنوفسکی بود. همچنین نباید این نکته را فراموش کرد که پیش از لغو برنامه‌های جورج میلر، وی قرار بود «لیگ عدالت» را کارگردانی کند. و البته بن افلکی که برداشت جالب‌توجهی از بتمن ارائه داد.

همه این کارگردان‌های خوب کنار گذاشته شدند تا از زک اسنایدر، کارگردان آثار بی‌کیفیتی نظیر «۳۰۰» استفاده شود: با آن فنون تصنعی، صحنه‌های بسیار آهسته، فضاهای بسیار تاریک و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی تصویر در صحنه‌های اکشن.

چیزی که به نظر می‌رسد بالاخره باعث شده تا کمپانی برادران وارنر از خیر دنیای سینمایی دی سی بگذرد و مجموعه جدیدی را زیر نظر جیمز گان شروع کند. طبق خبرهای جدید از پروژه در دست تولید جیمز گان، کارگردان سابق «محافظان کهکشان» مارول قصد دارد بازیگران جدیدی را در نقش‌های اصلی به بازی بگیرد که احتمالا بیشتر به ذائقه مخاطبان عام نزدیک خواهد بود. شاید اولین تصمیم هم استخدام یک بتمن تاریخ مصرف نگذشته جوان باشد. کسی چه می‌داند!