سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آبان ۱۴۰۲ در ۴:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب

آیا مخاطب از فیلم‌های ابرقهرمانی خسته شده است؟

BatMan

متیو وان کارگردان فیلم‌هایی نظیر «گوشمالی» و «مردان ایکس» با فضای ابرقهرمانی غریبه نیست؛ او همزمان با مطرح شدن تئوری «خستگی مخاطب از فیلم‌های ابرقهرمانی» به استودیوهای مارول و دی‌سی پیشنهادی ارائه داد.

سوره سینما – متیو وان طی مصاحبه‌ای با اسکرین رَنت گفت: «به نظرم طی مدتی عملکرد دی‌سی ضعیف بوده است؛ که البته دی‌سی با مدیران جدید خود جیمز گان و پیتر سفران شانس خوبی برای تغییر رویه خود دارد، و امیدوارم فایگی نیز رویکرد خود را تغییر داده و به جای ساخت فیلم‌های بیشتر، تلاش خود را بر روی ارائه یک کار قوی متمرکز کند.»

وان معتقد است که فیلم‌های ابرقهرمانی خیلی از جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنند و «این اتفاق ضربه بزرگی به فیلم وارد می‌‌کند و شما حس می‌کنید، مشغول دیدن یک بازی ویدئویی هستید.»

«شما توان هم‌ذات‌پنداری با کاراکترها را ندارید. البته به غیر از فیلم «نگهبانان کهکشان؛ به نظرم خالق شخصیت‌های گروت و راکون نابغه است، و من بسیار با این دو شخصیت ارتباط می‌گیرم.»

وان از نتایج فیلم «فلش» در باکس آفیس بسیار متعجب است، زیرا به گفته خودش، از این فیلم بسیار لذت برده و حس می‌کند که فروش ضعیف این فیلم به دلیل همان تئوری مطرح شده است.

وان گفت: «اتفاق عجیبی که برایم افتاد این بود که من از «فلش» بسیار لذت بردم.» «به نظرم فیلم خیلی خوبی بود. اما در باکس آفیس اصلاً نتیجه نگرفت. و من با خودم گفت، این که فیلم خوبی بود. چه اتفاقی افتاد؟ شاید عملکرد ضعیف در باکس آفیس در نتیجه همان تئوری خستگی مخاطب از فیلم‌های ابرقهرمانی باشد. حتی با وجود فیلم‌سازی منحصربه فرد، ویژه و برآمدن از پس چالش‌هایی پیچیده، این فیلم به آنچه لیاقتش را داشت دست نیافت. و حتی در این میان، اندی موسچیتی کارگردان این فیلم هم آن‌قدر که باید مورد ستایش قرار نگرفت.»