سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آبان ۱۴۰۲ در ۴:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
هوش مصنوعی به صغیر و کبیر رحم نمی‌کند؛

این بار اسکارلت جوهانسون هدف قرار گرفت

Scarlett-Johansson

بعد از این که یک اپلیکیشن هوش مصنوعی بدون اجازه از صدا و تصاویر ساختگی تجسم شده اسکارلت جوهانسون برای تبلیغ خودش استفاده کرد، این ستاره جهان مارول اقدامات قانونی را علیه این شرکت صورت داد.

سوره سینما – وکیل جوهانسون تایید کرد که این ستاره مارول سخنگوی این اپلیکیشن نبوده و نام و تصاویر بازسازی شده وی بدون اجازه‌اش مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اسکارلت جوهانسون از اپلیکیشن آنلاینی که ظاهراً از نام و تصاویر او برای پروموت خدمات‌شان بدون اجازه وی استفاده کرده‌اند، شکایت کرده است.

در ۲۸ اکتبر تبلیغی از اپلیکیشن هوش مصنوعی خلق تصاویر با نام «لیزا AI: سال‌نامه و تجسم دهه ۱۹۹۰»، در فضای مجازی ایکس (توئیتر) منتشر شد.

تبلیغ ۲۲ ثانیه‌ای این نرم افزار که پیش از ناپدید شدنش از اینترنت مورد بررسی مجله ورایتی قرار گرفت، با تصویری از اسکارلت جوهانسون در صحنه‌ای از فیلم «بیوه سیاه» (۲۰۲۰) آغاز شد.

در ادامه، تصاویر خلق شده از وی توسط هوش مصنوعی متنی تبلیغاتی از این شرکت را بازگو می‌کند.

نماینده خانم بازیگر به ورایتی اطلاع داده که جوهانسون سخنگوی این اپلیکیشن نبوده و همچنین تصاویر او نیز بدون اجازه وی مورد استفاده قرار گرفته است.

وکیل جوهانسون، کوین یورن اظهار داشت: «ما نسبت به این سبک اتفاقات چشم‌پوشی نخواهیم کرد. ما بر اساس راهکارهای مرسوم در این شرایط، با تمام راه حل‌های قانونی موجود با این مسئله مواجهه خواهیم کرد.»

دیالوگ ساختگی جوهانسون که با استفاده از هوش مصنوعی و تقلید از صدای وی ایجاد شده به این ترتیب است: «حالتون چطوره بچه‌ها؟ من اسکارلتم و می‌خوام با من همراه بشید.»

«این جا اتفاقات به تجسم محدود نمی‌شه. شما همچنین می‌تونین تصاویر را با هر متنی که می‌خواین ترکیب کنین یا حتی ویدئو‌های خودتون را خلق کنین. به نظرم این فرصت را نباید از دست بدین.»

در زیر این تبلیغ با فونتی مشخص نوشته شده: «این تصاویر توسط هوش مصنوعی لیزا خلق شده است. و ارتباطی به شخص داخل تصاویر ندارد.»

این اولین باری نیست که تصاویر ساختگی یک سلبریتی توسط هوش مصنوعی بدون رضایت وی مورد استفاده قرار گرفته است. در اوایل ماه گذشته، تام هنکس ورژن ساختگی از خودش توسط هوش مصنوعی را مشاهده کرد، و فوراً به طرفداران هشدار داد که «حواستان باشد… این تصاویر ساختگی است و من در آن حضوری نداشته‌ام.»

همچنین مدتی بعد از آن، زلدا دختر رابین ویلیامز استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی صدای پدر فقیدش را نکوهش کرد.

او اظهار داشت: «در این جا دیگر بحث شباهت مطرح نیست و همه چیز بسیار واقعی به نظر می‌رسد. سابقاً نیز شاهد این بودم که هوش مصنوعی این فرصت را فراهم کرده تا مردم هر آنچه که می‌خواهند با صدای پدرم بگویند، و در حالی که این اتفاق برای شخص من بسیار آزاردهنده است، تبعات آن پا را فراتر از احساسات شخصی من می‌گذارد.»

اخیراً، شرکت متا ربات چت هوش مصنوعی جدید و عجیبی را در اینستاگرام معرفی کرد که شباهت دلهره‌آوری به کندال جنر دارد.

استفاده از هوش مصنوعی همچنان از مسائل مورد مذاکره میان سگ – افترا و هالیوود است. یکی از اختلاف نظرات اصلی میان طرفین و از دلایل تداوم اعتصاب بازیگرانی است که نگرانند شغل‌های‌شان را به ورژن‌های ساختگی خودشان توسط هوش مصنوعی از دست دهند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>