سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آبان ۱۴۰۲ در ۶:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

«مأموریت غیرممکن» بایدن را نگران کرد

Biden

نگرانی‌های جو بایدن از هوش مصنوعی بعد از تماشای فیلم سینمایی «مأموریت غیرممکن: روزشمار مرگ» افزایش یافت.

سوره سینما – به گفته منابع رسمی، «مأموریت غیرممکن: روزشمار مرگ بخش اول»، از دلایل اصلی افزایش نگرانی‌های رئیس جمهور آمریکا نسبت به تاثیرات هوش مصنوعی (AI) است.

بروس رید، رئیس کارکنان کاخ سفید گفت که او و بایدن در آخر هفته‌ای در کمپ دیوید به تماشای این فیلم نشستند.

به گفته رید به منابع خبری: «اگر او تا کنون در مورد هوش مصنوعی و مشکلاتی که می‌تواند به وجود آورد نگرانی‌ نداشت، با دیدن آن فیلم دلایل بسیاری برای نگرانی پیدا کرد.»

ضد قهرمانِ فیلمِ تام کروز، هوش مصنوعی خودآگاه و سرکشی به نام «اِنتیتی» است که در دقایق ابتدایی فیلم یک زیردریایی به همراه نیروهایش را غرق می‌کند.

بایدن پیش از این با دیدن دیپ‌فیک‌هایی از خودش مقداری از توانایی‌های هوش مصنوعی نگران شده بود. بایدن در اظهارات خود دوشنبه گذشته همزمان با امضای فرمان اجرایی در جهت کشیدن حفاظی حول این فناری نوین بیان داشت: «من یکی شبیه خودم رو دیدم – او با شوخی گفت: من کی همچین حرفی را زدم؟» «اما همه شوخی‌ها به کنار، سه ثانیه از صدای ضبط شده شما برای ایجاد هویت جعلی از شما که می‌‌تواند خانواده و یا حتی خود شما را گول بزند کافیست. به خدا قسم تکان‌دهنده است. و آن‌ها به راحتی می‌توانند با گول زدن خانواده‌تان آن‌ها را به این باور برسانند که شما در خطر هستید و از آن‌ها اخاذی کنند.»

این فرمان اجرایی شرکت‌های هوش مصنوعی را ملزم می‌دارد تا نتایج تست ایمنی خود را با دولت آمریکا به اشتراک بگذارند. این فرمان همچنین دولت فدرال را ملزم می‌دارد تا با به کارگیری بهترین رویکردها برای کارمندان «آسیب‌های هوش مصنوعی را کاهش داده و مزیت‌های آن‌ را به حداکثر برساند.» اما قابل اجرا بودن این فرمان همچنان نامشخص است. از تبعات AI می‌توان به اختلاف نظرات موجود در هالیوود اشاره کرد، زیرا هوش مصنوعی همچنان از مسائل اصلی مذاکرات سگ-افترا با استودیوهاست، با توجه به این که استودیوها خواهان انعطاف بیشتری در رابطه با استفاده از این فناوری هستند.

فرمان اجرایی بایدن همچنین در پی اقداماتی برای غیرفعال کردن هوش مصنوعی دیپ‌فیک است. این فرمان شرکت‌های هوش مصنوعی را ملزم نمی‌دارد تا از لیبل خود در محتوای‌شان استفاده کنند، اما وزارت بازرگانی را موظف می‌دارد تا استانداردهایی را برای احراز هویت و واترمارک کردن توسعه دهد.

رید به خبرگزاری‌ها گفت که بایدن «به مانند بسیاری حیرت‌زده و نگران شد.»

رید بیان داشت: «او تصاویر تقلبی هوش مصنوعی از خودش و سگش را دید. او شاهد آن بود که این هوش چگونه می‌تواند اشعار نامربوطی را بسراید. او همچنین شاهد فناوری شگفت‌آور و وحشت‌آور شبیه‌سازی صدای این هوش مصنوعی بود که با دریافت سه ثانیه از صدای ضبط شده شما، می‌تواند مکالمه‌ای کاملاً ساختگی را به وجود آورد.»