سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ آذر ۱۴۰۲ در ۵:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

گلدن گلوب امسال به کی می‌رسد؟

Barbenheimer

پیش‌بینی‌ها از گلدن گلوب امسال: «باربنهایمر» می‌تواند جلودار تمام بخش‌های جوایز باشد؛ فصل‌های آخر «تاج» و «وراثت» با استقبال خوبی مواجه شده‌اند.

سوره سینما – هشتاد و یکمین دوره مراسم گلدن گلوب با فیلم‌های مهمی مواجه است که داوران را به چالش خواهد کشید و انتخاب از میان آن‌ها را به امری دشوار بدل خواهد کرد. با فیلم‌هایی نظیر «قاتلان ماه گل» و «مایسترو» در بخش درام، و «رنگ ارغوانی» و «بیچارگان» در حوزه کمدی، و همچنین تابستان شلوغ سینمایی امسال با دو اثر «باربی» و «اوپنهایمر» می‌توان انتظار مراسم پرستاره‌ای را کشید.

با منحل شدن انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و اخراج بسیاری از اعضای مشکل‌ساز آن، گلدن گلوب وارد عصر جدیدی شده است؛ بخش اصلی فصل جوایز سالانه گلدن گلوب به طور مرسوم از لحاظ رتبه‌بندی تلویزیونی در جایگاه دوم بعد از اسکار قرار دارد. این گروه تحت مدیریت جدید به دنبال آن است که روزهای پرشکوه و به یادماندنی‌اش را بازیابی کند.

یکی از تغییرات اصلی مراسم آتی توسعه تعداد فیلم‌ها و عملکردهای مورد بررسی خواهد بود. با توجه به تغییرات به وجود آمده در قوانین، هر بخش از جوایز با یک مورد افزایش شاهد ۶ نامزد خواهد بود؛ البته به استثنای بخش‌ جدید بهترین دستاورد سینمایی و بهترین باکس آفیس (برای فیلم‌هایی با فروش بیش از ۱۵۰ میلیون دلار، با فروش حداقل ۱۰۰ میلیون دلار در داخل آمریکا) که از ۸ نامزد میزبانی خواهد کرد.

افزایش تعداد نامزدی‌ها به معنای فرصت بهتر به خصوص برای بازیگران «باربنهایمر» نظیر امیلی بلانت و آمریکا فررا خواهد بود.

در بخش درام، احتمالاً فیلم‌هایی که توسط اساتید محبوب سینما ساخته شده‌اند به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت: کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» و مارتین اسکورسیزی با «قاتلان ماه گل»، و البته همچنین لازم به ذکر است که این دو نفر از گزینه‌های اصلی بخش بهترین کارگردانی سال جاری هستند.

همچنین ۳۰۰ عضو گلدن گلوب این شانس را خواهند داشت تا به پای آثار با محتوای عشق گمشده و روابط بین نژادی شامل «زندگی‌های پیشین» (سلین سانگ) و «منشأ» (ایوا دوورنی) که فرزندان زمانه خود هستند نشسته و از میانشان بهترین را انتخاب کنند. بخش کمدی سال جاری در مقایسه با بخش درام، به خصوص در مقایسه با سال‌های گذشته، فضای رقابتی‌تری را رو به روی خود می‌بیند. در بالای این لیست می‌توان به فیلم باربی با فروش میلیارد دلاری‌اش اشاره کرد که احتمالاً بیشترین نامزدی‌ها را در مراسم امسال دریافت کند. به نظر می‌آید این اثر برادران وارنر با فیلم‌هایی نظیر «بیچارگان» از استودیو سرچ‌لایت و «جاماندگان» از استودیو فوکس‌فیچرز به رقابت بپردازند.

استودیو اِم‌جی‌اِم آمازون نیز دو فیلم درام کمدی دارد که می‌توانند در این رقابت تاثیرگذار باشند؛ فیلم «اِیر» بن افلک حول موضوع کتانی اِیر جوردن و فیلم «داستان آمریکایی» کورد جفرسون، برنده جایزه مخاطبان در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو.

افزایش تعداد نامزدی‌ها همچنین فضای بیشتری را برای حضور بازیگران در این رقابت فراهم آورده است.

جایزه بازیگر نقش اصلی نیز با گزینه‌های بسیاری مواجه است.

در بخش بازیگران فیلم‌های درام، ستارگان بزرگی نظیر بردلی کوپر («مایتسرو»)، لئوناردو دیکاپریو («قاتلان ماه گل») و کیلین مورفی («اوپنهایمر») با بازیگران نقش اصلی فیلم‌های برجسته‌ای همچون «راستین» و «همه ما غریبه‌ها» به رقابت خواهند پرداخت.

در بخش بازیگران نقش اصلی ژانر کمدی دو پیشرو داریم. جفری رایت از فیلم «داستان آمریکایی» در برابر پل جیاماتی، برنده سابق این جایزه از فیلم «جاماندگان» قرار خواهد گرفت. همچنین نیکولاس کیج («سناریوی رویایی») و مت دیمون («اِیر») را نیز نباید فراموش کنیم.

در هر دو بخش رقابت بازیگران نقش اصلی زن، با استعداد‌های برجسته و صاحب سبکی رو به رو هستیم که همه رای‌دهندگان با آن‌ها آشنایی دارند. لیلی گلدستون از «قاتلان ماه گل» با کری مولیگان از «مایسترو» و ناتالی پورتمن از «مه‌دسامبر» به رقابت خواهد پرداخت؛ البته در این میان اسامی افرادی همچون آنجوآن اِلیس تیلور از فیلم «منشأ» و ساندرا هولر از فیلم «آناتومی سقوط» را نباید فراموش کنیم.

در بخش کمدی نیز به نظر می‌رسد از هم‌اکنون مارگو رابی با فیلم «باربی» و اما استون از «بیچارگان» نامزدی خود را قطعی کرده‌اند. اگر چه «رنگ ارغوانی» جزء آخرین رقبای این مراسم است اما این اتفاق نمی‌تواند جلوی فانتازیا بارینو را برای حضور در میان نامزدها بگیرد.

البته همچنان در ابتدای فصل جوایز هستیم و اتفاقات بسیاری می‌تواند رخ دهد.

همچنین تعدادی از سریال‌‌ها نظیر «وراثت» از اِچ‌بی‌او، «تد لاسو» از اَپل و «خصومت» از نتفلیکس پیشگامان اِمی سال جاری هستند. سریال‌های جدیدی نظیر «آشوکا» از دیزنی یا «دروس شیمی» از اَپل نیز می‌توانند با بازیگران سرشناس خود نظیر روزاریو داوسون و بری‌ لارسون عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند. البته همیشه در این مراسم باید خود را برای یکی دو اتفاق غافلگیرکننده آماده کنیم، و با این حساب حضور لیلی رز دپ و ریچل سنوت از سریال «آیدل» حتی با وجود نقدهای وارد به این فیلم می‌تواند به حقیقت بپیوندد.

همچنین انتظار می‌رود آخرین فصل سریال «تاج» از نتفلیکس و سریال رمزآلود «تنها قتل‌های در ساختمان» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان مواجه شوند.

بخش جدید استندآپ کمدی فضای پر رقابتی را شاهد خواهد بود، زیرا اسامی برجسته بسیاری در آن حاضر هستند.

کریس راک با برنامه زنده «خشم گزینشی» از نتفلیکس عملکردی جالب توجهی داشته، و در این بین دیگر همکاران او نظیر تام سگورا (پُتک) و واندا سایکس (من یک کمدین هستم) با برنامه‌های خود از رقبای اصلی این بخش جدید به حساب می‌آیند. به نظر می‌آید این بخش جدید برای استریمرها طراحی شده است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>