سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۴۰۲ در ۲:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب
حواشی گلدن گلوب ۲۰۲۴ ؛

جوایزی برای اقلیت‌ها در فضایی سفید

Golden-Globe

هشتادویکمین دوره جوایز گلدن گلوب برگزار شد و برندگان در بخش‌های مختلف فیلم و سریال معرفی شدند. از اتفاقات جدید بخش جوایز این مراسم می‌توان به جایزه بهترین دستاورد در گیشه و همچنین بهترین استندآپ کمدین سال اشاره کرد.

سوره سینما – نولان پس از سال‌ها بدشانسی در گلدن گلوب و اسکار بالاخره موفق شد با فیلم «اوپنهایمر»، جایزه بهترین کارگردانی یکی از معتبرترین جوایز سینمایی آمریکا را از آن خود کند. «اوپنهایمر» که در تابستان گذشته نظر بسیاری از مخاطبین و منتقدان را جلب کرد و همچنین از عوامل احیای باکس آفیس آمریکا همزمان با پدیده باربنهایمر قلمداد می‌شود، روز گذشته موفق شد با بیشترین جوایز از جمله جوایز بهترین بازیگران مرد، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن و همچنین بهترین فیلم درام مراسم را ترک کند.

در این میان فیلم «بیچارگان» یورگوس لانتیموس از آثار شاخص سال ۲۰۲۳ توانست جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را از آن خود کند. جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به یکی از چالش‌برانگیزترین آثار امسال یعنی «آناتومی یک سقوط» رسید، و انیمیشن «پسر و مرغ ماهی‌خوار» ساخته هایائو میازاکی برنده رقابت بر سر بهترین انیمیشن هشتاد و یکمین مراسم گلدن گلوب شد.

بازیگرانی که گوی طلایی ۲۰۲۴ را به خانه بردند شامل لیلی گلدستون (قاتلان ماه گل)، پل جیاماتی (جاماندگان)، اِما استون (بیچارگان)، رابرت داونی جونیور (اوپنهایمر)، جرمی آلن وایت (خرس)، داوین جوی رندالف (جاماندگان)، آیو ادبیری (خرس)، کیران کالکین (وراثت)، الی وانگ (مشاجره)، استیون ین (مشاجره) و متیو مک‌فادین (وراثت) می‌شوند.

لیلی گلدستون با بازی در نقش زن اوسیج فیلم «قاتلان ماه گل» برنده جایزه بهترین بازیگر زن فیلم درام شد، و از این حیث او به اولین شخص بومی تبدیل شد که موفق به دریافت این جایزه می‌شود.

او پس از دریافت جایزه طی سخنانی اظهار داشت: «این اتفاقی تاریخی است و تنها به من تعلق ندارد.» وی که اظهارات خود را به زبان بومی بلک‌فوت آغاز کرده بود در ادامه به انگلیسی گفت: «این جایزه برای تمام خواهرانم و مادرم در این فیلم (تنتو کاردینال) است.» او همچنین گفت: «این جایزه برای تمام کودکان بومی کوچ‌نشین، کودکان در شهر و تمام فرزندان بومی است که برای خود رویایی دارند، خود را نماینده‌ای از ما می‌دانند و داستان‌های‌مان را از نگاه خودمان روایت می‌کنند.»

بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که در میان ۱۶۰۰ فیلم پرفروش در ۱۶ سال گذشته، تنها یکی از آن‌ها از پروتاگونیست بومی آمریکایی برخوردار بوده است. و در میان ۶۲۲۲۴ کاراکتر موجود در این تحقیق، تنها ۱۳۳ نفر از آن‌ها بومی بوده‌اند (اما ۳۴ عدد از آن نقش‌ها توسط بازیگران غیر بومی بازی شده‌اند).

در این بین، الی وانگ با بردن جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سریال کوتاه یا آنتولوژی، یک جایزه جدید به لیست برندگان آسیایی در جوایز گلدن گلوب اضافه کرد. البته در کنار وی بازیگر نقش اول مرد این سریال، استیو ین و خالق آن لی سانگ جین نیز همگی جوایز این بخش را درو کردند، و همچنین انیماتور افسانه‌ای ژاپنی هایائو میازاکی نیز برنده بهترین انیمیشن (پسر و مرغ ماهی‌خوار) این فصل از مراسم گلدن گلوب شد. استودیو جیبلی نیز به اولین استودیوی غیرانگلیسی تبدیل شد که در این بخش به موفقیت می‌رسد.

جو کوی مجری برنامه گلدن گلوب در شب یکشنبه در اولین جمله خود گفت: «فضا حقیقتاً سفید است.» اگرچه این استندآپ کمدین و مجری فیلیپینی الاصل چند جمله آخر این مراسم را به زبان تاگالوگ (زبان اصلی فیلیپین) به پایان رساند، و علیرغم حضور آثاری نظیر «رنگ ارغوانی»، «زندگی‌های گذشته»، «داستان آمریکایی» و سریال «دبستان ابوت» در این دوره از مراسم، این اظهار نظر همزمان با درنظرگیری تمرکز قدرت و سخت‌افزار در هالیوود کاملاً صحیح به نظر می‌رسد.

دو تا از برندگان غیرسفید پوست مراسم گلدن گلوب امسال دو زن سیاه‌پوست بودند: داوین جوی رندالف که برای فیلم «جاماندگان» برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد، در حالی که آیو ادبیری نیز برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سریال موزیکال یا کمدی («خرس») شد. رندالف پس از بردن این جایزه در پشت صحنه گفت: «قشنگی‌اش این است که تمام وقتی که صرف این حرفه کردم، و تمام آن شب‌هایی که بی‌خوابی کشیدم و به این فکر کردم که چگونه می‌توانم به عنوان یک زن رنگین پوست به این صنعت کمک کنم ارزشش را داشته است.»

در این میان لاتینوها بار دیگر به گونه‌ای از این مراسم و جوایزش بایکوت شدند؛ البته یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و سرپرست نویسندگان سریال «خرس» (جوآنا کالو) که برنده جایزه بهترین سریال کمدی شد، لاتین تبار است. او و یکی دیگر از تهیه‌کنندگان این سریال کریستوفر استورر در مراسم حاضر نبودند، و به جای خود تیم بازیگران چند ملیتی را برای قبول جوایز برگزیده بودند، و نفر منتخب این گروه که پس از دریافت جایزه به پشت میکروفون رفت، لیونل بویس سیاه‌پوست بود.

پل جیاماتی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم موزیکال یا کمدی گلدن گلوب ۲۰۲۴ را در روز یکشنبه به خانه برد.

جیاماتی همزمان با دریافت جایزه خود به کنایه گفت: «مطمئناً این اولین بار است که این جایزه به بازیگری داده شده که نقش مردی را بازی کرده است که بوی ماهی می‌دهد.»

«جاماندگان» به کارگردانی الکساندر پاین، داستان معلم تاریخ عبوسی در مدرسه پیش‌دانشگاهی دور افتاده‌ای را به تصویر می‌کشد که مجبور است طی ایام تعطیلات سال نو با دانش‌آموز دردسرسازی که جایی را برای رفتن ندارد، در مدرسه بماند.

جیاماتی اضافه کرد: «این فیلم در مورد یک معلم است. من نقش یک معلم را بازی کردم و تمام خانواده من همگی معلم هستند، و تا نسل‌ها قبل همگی معلم بوده‌اند. معلم‌ها انسان‌های خوبی هستند، و باید به آن‌ها احترام گذاشت. آن‌ها کار مهمی انجام می‌دهند. کار سختی است، بنا بر این من این جایزه را به تمام معلمان تقدیم می‌کنم.»

در این میان کریستوفر نولان نیز توانست دست آخر پس از چندین نامزدی متمادی، با «اوپنهایمر» برنده جایزه بهترین کارگردانی شود، و زمانی که وی به روی صحنه آمد، یادی از هیث لجر کرد که در فیلم «شوالیه تاریکی» به هنرنمایی پرداخته بود و بعد از مرگش برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد گلدن گلوب شد.

نولان گفت: «تنها باری که به روی صحنه آمدم تا یکی از این جوایز را دریافت کنم، سال‌ها قبل و قبول آن به جای دوست خوبمان، هیث لجر فقید بود. آن جا همه چیز برای من پیچیده و چالش برانگیز بود، و به یاد دارم که هنگام صحبت رابرت داونی جونیور را دیدم که موجی از محبت و حمایت را از نگاهش گرفتم – هم‌اکنون نیز همان انرژی را از نگاهش می‌گیرم، و لازم به ذکر است که او هیچ‌وقت محبت و حمایت خود را از افراد جامعه‌مان دریغ نکرده است. به نظرم گرفتن این جایزه برای خودم ساده‌تر می‌آمد، اما دریافتم که در جایگاه یک کارگردان تنها می‌توانم این جایزه را به نمایندگی همه افراد دست‌اندر کار در این پروژه بپذیرم. ما در قامت کارگردان افراد را در کنار هم جمع می‌کنیم، و تلاشمان بر این است تا به آن‌ها کمک کنیم تا به بالاترین حد توانایی‌شان برسانند.»

از دیگر نامزدهای بهترین کارگردانی در کنار نولان، می‌توان به بردلی کوپر (مایسترو)، گرتا گرویگ (باربی)، یورگوس لانتیموس (بیچارگان)، مارتین اسکورسیزی (قاتلان ماه گل) و سلین سانگ (زندگی‌های گذشته) اشاره کرد.

«اوپنهایمر» علاوه بر بردن جوایزی اعم از بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین موسیقی متن، آخرین جایزه مراسم یعنی جایزه بهترین فیلم درام را نیز از آن خود کرد.

همچنین بخش بهترین دستاورد گیشه که برای اولین بار در دسته جوایز گلدن گلوب قرار گرفت و حواشی بسیاری را نیز به پا کرد نصیب فیلم «باربی» شد. ریکی جرویز نیز برنده جایزه بهترین استندآپ کمدین سال شد که دیگر بخش جدید مراسم امسال بود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>