سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۴۰۲ در ۱۱:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری دبیر فجر۴۲ عنوان شد؛

مجتبی امینی: تحریم‌ها را دور زدیم!

Mojtaba-Amini

مجتبی امینی؛ دبیر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در نشستی با اصحاب رسانه گفت: کل دنیا کمر بسته بود که بخش بین‌الملل تعطیل شود ولی ما با تمهیدات ویژه‌ای این بخش را پررنگ برگزار کردیم. همه شواهد نیز موجود است و سال پیش تحریم‌ها را دور زدیم.

به گزارش سوره سینما، نشست خبری مجتبی امینی دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، صبح دوشنبه، دهم بهمن‌ماه در موزه سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود نجفی؛ مدیر روابط عمومی جشنواره ضمن خوشامد گویی به حضار و عذرخواهی از تاخیر پیش آمده گفت: به روال نشست‌هایی که برگزار می‌کنیم در خدمتتان هستیم و بعد از صحبت‌های آقای امینی سوالات دوستان مطرح خواهد شد. در ابتدا رونمایی پوسترهای مختلف جشنواره را خواهیم داشت.

سپس مجتبی امینی  روی سن آمد و از سپس پوسترهای بخش بین الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین ‌الملل، نگاه نو، با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

در ادامه مجتبی امینی ضمن عرض سلام و ادب و تشکر از حضور اصحاب رسانه گفت: وارد فصل جدیدی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شدیم و دوره ۴۲ را آغاز خواهیم کرد. خدا را شاکریم که جشنواره پررونقی را شاهد هستیم به واسطه آثار هنرمندان که خلق شده است. جشنواره شلوغ است و با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان ، ۱۰۶ اثر به دبیرخانه رسید و کار عیات انتخاب سخت بود و بازبینی شد، از این تعداد ۲۲ اثر در بخش سثدای شیمرغ راه پیدا کرد و به واسطه احترام به همه اهالی محترم سینما و پیرو تولید حجم زیادی از فیلم اولی ها که ۵۱ فیلم‌اولی بودند این بخش به جشنواره اضافه شد و در این بخش میزبان ۱۲ اثر هستیم و در کنار آن ۴ اثر پویانمایی داریم که با ۳۳ اثر در مجموع جشنواره را برگزار می‌کنیم.

وی ا‌دامه داد: در حوزه آثار رسیده باید بگویم که این آثار از اقلیم‌مختلف در کشور ساخته شده اند و با مجموعه فیلم‌هایی. رو به رو هستیم که از اقلیم مختلف هستند. در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان و طنز و دفاع مقدس فیلم های خوبی داریم. در مجموع فیلم‌های متنوع در ژانرهای متنوع داریم.  احساس می کنم امسال کار داروان سخت باشد چراکه فیلم‌های خوب در این دوره زیاد داریم.

امینی گفت: بحث برنامه ریزی در ناوگان مردمی شکل گرفته که از ساعت ۱۶ این‌اکران‌ها شروع می شود. ۴ اثر پویانمایی و یک اثر در حوزه کودک داریم که با تعامل با آموزش و پرورش برنامه ریزی کردیم که در سانس صبح‌ها سانس مدرسه را گذاشتیم که این پنج فیلم را با اردوهای دانش‌آموزی همراه باشیم.

با توجه به این که جشنواره فجر یکی از مهمترین جشن‌های انقلاب اسلامی است باید یک شرایطی فراهم شود که همه مخاطبان از این فضا بهره مند شوند. در سه بخش دیگر برنامه ریزی شده که سینماهایی را برای نابینایان، ناشنوایان و معلولان در این سینماها فیلم را ببینند.

وی ادامه داد: چندین سال بود که جشنواره افتتاحیه نداشت و امسال گفتیم که با یک افتتاحیه منسجم در تلار وحدت چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ جشنواره را آغاز کنیم. بزرگداشت‌ها را برگزار می کنیم که استاد علیقلی، پرویز شیخ‌طادی و فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب خواهند بود.

در آیین افتتاحیه بخشی از جوایز هم ‌تقدیم خواهد شد.

امینی با اشاره به شعار جشنواره گفت: شعار را بر پایه اخلاق‌مداری پیش می‌بریم. همه اهالی سینما در اوضاع سخت زحمت می‌کشیدند و این آثار خلق نمی شوند که به فجر برسند. اما همیشه دلخوری‌هایی بوده برای اهالی سینما که به بلیت ها دسترسی ندارند و امسال برنامه ریزی کردیم و بلیت ها را کنار گذاشتیم و یک مجموعه ای را در اختیار خانه سینما قرار دادیم و آن ها هم ثبت نام کردند و دارای کارت هستند و می توانند همه فیلم‌ها را ببینند. همین کار هم برای شورای عالی تهیه کنندگان شکل گرفت. امسال سعی کردیم با یک نظام منظم اکران روبه رو باشیم و یک عدالتی برای دسترسی اکران فیلم‌ها وجود داشته باشد.

دبیر جشنواره اشاره کرد: همانطور که شاهد هستید در روز گذشته که اولین روز فروش بلیت ها بود، استقبال ویژه ای شد و همه خوشحال شدیم که یک آشتی بین مخاطبین سینما با سینما رقم خورده است. خوشحالیم که مخاطبان بعد از ویروس کرونا با سینما آشتی کرده اند. امسال از اواسط جشنواره، در استان‌ها هم کار خود را شروع می‌کنیم که در ۳۰ استان اکران آثار خواهیم داشت. هماهنگی ویژه ای شده که در چندین استان مخاطبان میزبان عوامل آثار باشند.

وی ادامه داد: امسال قیمت بلیت افزایش نداشته که همه بتوانند تهیه کنند. در حوزه بین‌الملل و تجربه ای که در این‌حوزه داشتیم امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور شدند و ۶۲۱ اثر ثبت نام کردند. مشاورین ما در این حوزه حدود ۳ ماه درگیر انتخاب فیلم‌ها بودند. دو بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوگاه شرق را در حوزه بین الملل داریم. دو بخش به این حوزه اضافه شده که وظیفه ما این بوده که این بخش‌ها را اضافه کنیم با توجه به ظلم و جنایتی که رخ‌دا‌ده است. بخش «فلسطین: روح و دم» اضافه شده که رقابتی است و آثار خوبی هم به دستمان رسیده است و همچنین بخش «کمربند جاده» نیز اضافه شده است. از کشورهای مختلف میزبان مهمانان خارجی هستیم. از شانزدهم بهمن بخش بین‌الملل برگزار می‌شود.

مجتبی امینی افزود: در بخش سینمای سعادت دو بخش از سینمای ملی نیز حضور دارند و در بخش جلوه گاه شرق نیز دو اثر از بخش ملی به رقابت می پردازند و در مجموع ۴ اثر در بخش بین الملل حضور دارند. نشست‌های خبری نیز برای فیلم‌ها در خانه جشنواره برگزار خواهد شد.

مجتبی امینی بیان کرد: از بانک ملی، بانک سینا، روبیکا و شهرداری تهران تشکر می‌کنم که کمک کردند چراغ جشنواره روشن شود و قطار جشنواره چهل و دوم به حرکت درآید.

در ا‌دامه مراسم دبیر جشنواره پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امسال امکان دریافت فیلم‌ها برای پخش‌کنندگان فراهم شده است؟ گفت: سعی کردیم مشکل فنی را حل کنیم وفیلم‌ها بارگذاری می شود و فیلم‌ها قابل اجرا است . این فناوری امسال استفاده می‌شود و اولین سال است که هم در تهران و در باقی استان‌ها استفاده می‌شود و از فضای سنتی فاصله گرفته‌ایم. ما بسته پشتوانه را هم گذاشتیم و انشاالله مشکلی نخواهد بود.

امینی در پاسخ به سوالی دیگری گفت: هر سال شاهد رویش‌ها بودیم و نسل‌های جدیدی به صنعت سینما اضافه شده اند. فیلمسازان کوتاهی که سالها منتظر بودند شرایطی فراهم شود که فیلم بلند را بسازند در یک سالهایی این شرایط پررنگ تر و گاهی کمرنگتر بوده است. این اتفاق افتا‌ده که در کنار بزرگان سینما نسل های جدیدی آمده اند و امسال هم فیلمسازان جدیدی آمده‌اند که دیده شوند و حجم تولیدات سینمای کشور بیشتر شد.

وی در پاسخ به انتقاد از ضعفی که در بخش بین‌الملل در دوره قبل بوده است، توضیح داد: دوستان یادشان باشد که پارسال فجر در یک گرد و غباری برگزار شد و کل دنیا دست به دست هم داده بودند که فجر برگزار نشود و شرایط سخت و پیچیده ای بود و به لطف خدا و همراهی عزیزان و همه غیرتمندان دست به دست دادیم و جشنواره برگزار شد. سال گذشته در یک جنگ ترکیبی قرار داشتیم که حوزه بین‌الملل را نیز تحت الشعاع قرار داده بود.  شرایط سختی را نیز ایجاد کرده بودند که هنرمندان را تحت فشار قرار دهند که حضور نداشته باشند. دوستان ما در بخش بین‌الملل با این شرایط جنگی سنگ تمام گذاشتند و شاهاد حضور آثار و داوران از سرتاسر دنیا بودیم. وقتی کل دنیا کمر بسته بود که این بخش تعطیل شود اما ما به تمهیدات ویژه ای این بخش را پررنگ برگزار کردیم. همه شواهد نیز موجود است و سال پیش تحریم‌ها را دور زدیم. خیلی‌ها چشم دیدن این بخش را نداشتند اما خدا کمک کرد و این بخش با اقتدار برگزار شد . امسال هم همینطور خواهد بود.

دبیر جشنواره چهل و دوم با اشاره به حضور فیلم‌های کمدی بیان کرد: امسال بخش انیمیشن نداریم بلکه هر سال پویانمایی در جشنواره حضور دارد! بخش اضافه نمی‌شود. یک بخش سودای سیمرغ و نگاه نو داریم. هر جشنواره‌ای یک چارچوب و یک سیاست کلان دارد. همه جشنواره‌های دنیا که جزو جشنواره‌های الف هستند که ما هم هستیم. این جشنواره ها باید یک استانداردهایی داشته باشند برای داوری کردن. اگر یک فیلمی راه پیدا نمی کند دلیل بر خوب نبودن آن نیست، فقط جنس جشنواره نبوده است. هر سال چندین اثر خوب هم هستند که راه پیدا نمی کنند اما هر جشنواره‌ای یک سیاست‌هایی دارد که بر اساس آن پیش می رود. سیاست های یک کشور شرایط آیین نامه ای یک جشنواره را پیش می برد. باید سبدی که طراحی می‌شود در جشنواره یا در اکران متنوع شود تا مخاطب اذیت نشود. همه دوستانی که متقاضی حضور بودند از دوستان ما هستند و برایشان احترام قائل هستیم. ما فیلم‌هایی داشتیم که در اکران موفق بوده اما در جشنواره اتفاقی برایش نیافتاده است.

دبیر جشنواره در پاسخ به برگشت آرای مردمی توضیح داد: همه ما این جایزه را دوست داریم. سالها این موضوع رفته و آمده اما هنوز هیچ استاندارد منسجم فنی در کشور وجود ندارد که محقق کند هیچ خطایی در این موضوع رخ ندهد. چندین بار آزمون و خطا شده است اما این را هم در نظر داشته باشید که کدام جشنواره‌ی الف این جایزه را دارد؟! اما همه این جایزه را دوست دارند و یک فضای نوستالژیک برای همه ما دارد اما هنوز ساختار منسجمی برای آن وجود ندارد.

وی در مورد دو بخش کوتاه و مستند گفت: ما یک جشنواره ویژه و بین‌المللی متعلق به خانواده فیلم‌کوتاه سازان است که آثارشان در آنجا به رقابت می‌پردازند و مخاطب فیلم کوتاه آنجا هستند و یک جشنواره بین المللی دیگر نیز برای فیلم مستند به اسم سینماحقیقت داریم. هر دو مثل فجر جشنواره ویژه ای هستند و مخاطب دارند و حالا یک جشنواره ویژه ای برای سینمایی ها داریم که اسم آن فجر است که به جز آن در دو جشنواره دیگر نمی‌توانند فیلم اکران کنند! سالهاست که به عزیزانمان در حوزه کوتاه و مستند احترام گذاشته می شود ولی در نظر داشته باشید که حقوقی هم خانواده محترم سینما دارند که باید به آن‌ها ویژه‌تر پرداخته شود. طبق آیین نامه آثار برجسته کوتاه و مستند به فجر می‌آیند و دوباره داوری می‌شوند. اکران آنها شکل گرفته شده است. لذا طبق سنوات به این موضوع احترام گذاشتیم و داوری کردیم اما باز هم اکران برای آنها می‌گذاریم. جوایز بخش اقلام تبلیغی، فیلم کوتاه و مستند را در افتتاحیه تقدیم خواهیم کرد.

مجتبی امینی در خصوص هیات انتخاب توضیح داد: هر جشنواره ای برای انتخاب یک سیاست هایی دارد و بر اساس آن آثار را انتخاب می‌کند. کار هیات انتخاب کار دشواری است به واسطه اینکه باید موضوعات مختلفی را درنظر بگیرد. هیات انتخاب هیات مشاورین دبیر است برای انتخاب آثاری که در سیاست فرهنگی کشور است و امسال هم براساس شایسته سالاری رخ داده است. امسال همه هستند و همه خانواده محترم سینما با میل و رغبت در کنار هم هستند. همه آمدیم و دور هم هستیم و کسی با کسی مشکلی ندارد. پارسال هم بر اخلاق‌مداری تکیه کردیم. هیات انتخاب براساس سیاست انتخابی جشنواره است. همه هیات انتخاب متخصصین حوزه خودشان بوده اند. شاید نگاه به این است که یکدست بوده اما یکدستی مهم نیست خروجی مهم است. این تنوع ژانر و اثر در انتخاب‌ها دیده می‌شود.

امینی در پاسخ به اینکه آیا آثار برگزیده در نوروز اکران دارد، گفت: من مسئول برگزاری جشنواره هستم و این دست من نیست!!

دبیر جشنواره در خصوص عدم حضور نامداران سینمای جهان در بخش بین‌الملل گفت: فشارهای جهانی برای آسیب زدن به کشورمان ملموس بوده است و نمی‌توانیم از این موضوع چشم پوشی کنیم اما امسال مهمان‌های خوبی در حوزه بین‌الملل خواهیم داشت. هر سال هم البته شاهد حضور فیلمسازان برتر جهان نبوده‌ایم!! شاید یک فیلمساز برتر دوست داشته باشد بیاید و دعوت را هم پذیرفته باشد اما با توجه به شرایطی که برای او پیش می‌آورند از سفر بپرهیزد. سینما ما برای آن‌ها محترم است.

وی در خصوص انتشار گزارش مالی جشنواره گفت: شفاف سازی آن وجود دارد و از آقای نجفی می‌خواهم که این شفاف سازی را ارایه دهد.

امینی گفت: از ۳۲ کشور میزبان مهمانان بخش بین‌الملل خواهیم بود و در روزهای آتی نیز اخبار این بخش منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: فیلم‌هایی در نظر گرفتیم که مناسب مخاطبین عزیز نابینایان و ناشنوایان است و همه طبق استاندارد اکران برنامه‌ریزی شده است و سینمای مگامال را برای آن‌ها درنظر گرفته‌ایم.

دبیر جشنواره درباره جریان‌سازی فیلم‌ها توضیح داد: ما نمی‌توانیم برای فیلمسازان خط مشی تعیین کنیم. هیچ وقت فیلمساز برای جایزه فیلم نمی‌سازد و فیلمساز دغدغه درون خود را می‌سازد و لذا من فکر می کنم نمی‌توانیم به این موضوع اعتنا کنیم که ذائقه‌سازی فیلمسازان جایزه سازی فجر باشد!!!

وی درخصوص زیرسوال رفتن سیمرغ‌های مردیم که تا امروز اهدا شده اند، توضیح داد: اینکه من عرض کردم زیرساخت فنی نیست عوامل فنی دارد، یکی عدالت اکران است و برای همین هیچ کجای جهان چنین جایزه ای نداریم. یکسری موضوعات دست به دست هم می‌دهد که باید عادلانه رقم بخورد و شرایط زیرساختی نیست!

امینی در مورد فیلم‌های سالهای قبل جشنواره که هنوز اکران نشده اند، گفت: شما چند سال گذشته را نباید معیار قرار دهید و با توجه به وجود کرونا یک توقفی در اکران اتفاق افتاد و فیلم‌ها پشت در اکران ماندند و این حادثه رسما یک فیلم‌سوزی داشت. هنوز هم فشار صف اکران وجود دارد.

وی در خصوص اینکه در جشنواره بازیگری داریم که ممنوع‌الکار باشد گفت: این سوال را باید اداره کل ارزشیابی پاسخ دهد. یک سوم فیلم‌ها خصوصی است و یک سوم دولتی است و یک سوم هم خصولتی است. باید خوشحال باشیم که دولت پای سینما ایستاده و چراغ سینما را روشن نگه داشته است. این جای تقدیر دارد از بخش‌های دولتی که چرخ سینما را می‌چرخاند.

در پایان این نشست، مسعود نجفی گفت: امسال سانس‌های خانه جشنواره (برج میلاد) در ساعت‌های ۱۳، ۱۶، ۱۹، ۲۲ خواهد بود و هر روز جشنواره به یک هنرمند فقید تقدیم خواهد شد که روز اول تقدیم به ایرج تقی پور می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>