سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۴۰۲ در ۸:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب
سینمای جهان در روزهای جشنواره فجر چگونه گذشت؟ -۳

این بار پای «دنیای ژوراسیک»، «آواتار» و «تل‌ماسه» در میان است!

jurassic-world

در روزهایی که سینمای ایران درگیر جشنواره فیلم فجر بود، اتفاقاتی در سینمای جهان هم رخ داد. خیلی از این اخبار اگرچه در فضای مجازی پوشش داده شدند اما زیر سایه حواشی و اخبار فجر قرار ‌گرفتند. به همین خاطر چکیده‌ای از مهم‌ترین اخبار این مدت را در سه بسته تقدیم شما می‌کنیم.

سوره سینما – در بخش سوم از مهم‌ترین اخبار دو هفته گذشته با اخباری از قبیل ساخت قسمت بعدی «دنیای ژوراسیک» توسط دیوید لیچ، تایید ساخت «آواتار» تا قسمت هفتم، پروژه جدید رایان گاسلینگ در همکاری با فیل لرد و کریس میلر و تعریف و تمجیدهای نولان و ویلنوو از یکدیگر با شما همراه هستیم.

دیوید لیچ کارگردانی قسمت بعدی «دنیای ژوراسیک» را عهده‌دار شد

دیوید لیچ، هماهنگ‌کننده بدلکاری که به فیلم‌ساز تبدیل شد، قرار است فیلم بعدی «دنیای ژوراسیک» را کارگردانی کند. این فیلم به قلم دیوید کپ قرار است در ۲ ژوئیه ۲۰۲۵ به اکران برسد. هر چند به باور طرفداران، ساخت یک فیلم ارجینال در دنیایی که استیون اسپیلبرگ خلق کرده از توان لیچ خارج است.

این که باور داشته باشید یونیورسال دخالتی در تصمیم‌های خلاقانه لیچ در این فیلم جدید نخواهد داشت کمی ساده‌لوحانه است. این مالکیت معنوی آن‌قدری برای یونیورسال ارزش دارد که ابرقهرمان‌ها برای مارول می‌ارزند، و یونیورسال با تمام وجود از آن‌ها دفاع خواهد کرد. این فرنچایز پرسودترین آن‌ها برای یونیورسال بوده – سه‌گانه آخر «دنیای ژوراسیک» در باکس آفیس جهانی تقریباً ۴ میلیارد فروش را از خود به جای گذاشته است.

آثار لیچ عمدتاً جریان اصلی هستند و از آن‌ها می‌توان به «بلوند اتمی»، «ددپول ۲»، «قطار سریع‌السیر»، «هابز و شاو» و «بلاگردان» که در مه آتی به اکران درخواهد آمد، اشاره کرد.

جیمز کامرون برنامه ساخت آواتار ۶ و ۷ را تایید کرد

«آواتار: راه آب» ۴۰۰ میلیون دلار هزینه برداشت و با فروش جهانی ۲.۳ میلیارد دلار به پرسودترین فیلم سال ۲۰۲۲ تبدیل شد. علاوه بر این، جیمز کامرون با این فیلم به تنها کارگردانی تبدیل شد که سه فیلمش در لیست ۲۰ فیلم پرفروش تاریخ حضور دارند.

ساخت «راه آب» به عقیده بسیاری از افراد صنعت ریسک بزرگی را به همراه داشت، اما کامرون بار دیگر اثبات کرد که آن‌ها اشتباه فکر می‌کردند. نتیجه‌اش آن شد که در شش سال آتی سه آواتار دیگر به بازار عرضه خواهد شد. «آوتار ۳» در دسامبر ۲۰۲۵، «آواتار ۴» در دسامبر ۲۰۲۹ و «آواتار ۵» در دسامبر ۲۰۳۱.

و حدس بزنید چی؟ کار کامرون آن‌جا به اتمام نخواهد رسید. او هم‌اکنون برنامه ساخت «آواتار ۶» و «آواتار ۷» را نیز تایید کرده است:

کامرون به مجله پیپل گفت: «ما تا فیلم‌نامه قسمت پنجم را تکمیل کرده‌ایم، و من برای قسمت‌های شش و هفت نیز ایده‌هایی دارم، اگر چه احتمالاً من در آن زمان این وظیفه را به کس دیگری محول خواهم کرد. بالخره سن من در حال بالا رفتن است. اما خب در حال حاضر از کاری که می‌کنیم بسیار لذت می‌بریم. ما عاشقش هستیم. و از این طریق با افراد فوق‌العاده‌ای همکاری می‌کنیم.»

کامرون همزمان با انتشار پنجمین قسمت از آواتار ۷۶ ساله می‌شود. او قرار است تا آخر عمر خود آواتار بسازد.

فیلم‌برداری «پروژه آخرین تلاش» از ژوئن آغاز می‌شود

بر اساس داده‌های پروداکشن ویکلی، تولید «پروژه آخرین تلاش» با بازی رایان گاسلینگ از ماه ژوئن در بریتانیا آغاز می‌شود. فیل لرد و کریس میلر به عنوان کارگردانان این فیلم انتخاب شده‌اند.

این فیلم با ژانر فضایی با اقتباس از رمان اندی ویر با همین نام و به قلم درو گودار، داستان کره زمینی را به تصویر می‌کشد که سرعت حرکتش کاهش یافته و آخرالزمان نزدیک است. از دبیر علومی به نام رایلند گریس (با بازی رایان گاسلینگ) درخواست می‌شود تا با سفر به فضا این مشکل را حل کرده و جان بشر را نجات دهد.

اندی ویر حقوق این کتاب را در سال ۲۰۲۰ به استودیو ام‌جی‌ام به ارزش ۳ میلیون دلار فروخت. در ادامه در مارس ۲۰۲۰ گاسلینگ در یک مقطع و لرد و میلر در زمانی دیگر به این پروژه اضافه شدند. گودار هم که پیش از این، رمان اول ویر یعنی «مریخی» را اقتباس کرده بود، در ژوئیه به این تیم اضافه شد.

اکران پیش از موعود «موآنا ۲» در سال ۲۰۲۴

دیزنی اعلام کرد که «موآنا ۲»، دنباله انیمیشن «موآنا» سال ۲۰۱۶، در ۲۷ نوامبر در سینماها به اکران در خواهد آمد.

فضای اصلی این انیمیشن در پلی‌نزیا واقع شده و بازیگرانی اعم از آلیئی کراوالیو و دواین جانسون به ترتیب دوبله کاراکترهای موآنا و ماویی را عهده‌دار بودند.

این دنباله که قرار بود در قالب سریال تلویزیونی عرضه شود، موآنا را در ماموریت خطرناک به دریاهای دور اقیانوسیه پس از فراخوانده شدن از سوی اجدادش به تصویر می‌کشد. دیزنی این فیلم را «ماجراجویی که تا به حال تجربه نکرده‌اید توصیف کرده است.»

باب ایگر مدیرعامل دیزنی در بیانیه‌ای گفت: «موآنا از محبوب‌ترین فرنچایزهاست، و ما از این که قرار است قسمت جدیدی از ماجراجویی‌های موآنا و ماویی را به شما عرضه کنیم در پوست خود نمی‌گنجیم.»

دیو دریک جونیور کارگردانی موآنا ۲ را بر عهده خواهد داشت و موسیقی این قسمت بر دوش ستارگانی از جمله برندگان گرمی نظیر ابیگیل بارلو و امیلی بر، مارک مانسینا و نامزد گرمی، اوپتایا فوای خواهد بود.

کریستوفر نولان: تل‌ماسه۲ «امپراتوری ضربه می‌زند» نسل ماست

این حد از تعریفی که «تل‌ماسه: قسمت دوم» تا کنون دریافت کرده بسیار عجیب است. فرض همگانی از زمانی که این فیلم ساخته شده و عده اندکی نیز فرصت تماشایش را یافته‌اند، این است که این فیلم از دنی ویلنوو خوش‌ساخت و فوق‌العاده است.

صحبتی که پیش از اکران قسمت دوم از این فیلم در ۱ مارس به راه افتاده این است که «تل‌ماسه» نوعی معرفی ابتدایی برای «تل‌ماسه: قسمت دوم» بوده است، و این روایت‌ها حتی آن‌هایی را که خیلی از قسمت اول به وجد نیامند را برای قسمت دوم هیجان‌زده کرده است.

در این میان، کریستوفر نولان که به نظر «تل‌ماسه: قسمت دوم» را دیده، آن را با محبوب‌ترین فرنچایز علمی – تخیلی تاریخ مقایسه کرده است: اگر «تل‌ماسه» را با جنگ ستارگان مقایسه کنم، بنابراین «تل‌ماسه ۲»، «امپراتوری ضربه می‌زند» است که از قضا محبوب‌ترین فیلم «جنگ ستارگان» برای من است. به نظرم پس از معرفی در قسمت اول، توسعه فوق‌العاده‌ای در قسمت دوم رخ داده است.

آن چه که مرا شگفت‌زده کرد حس غرق‌شدگی در این جهان بود… این فیلم از تصاویر منحصر به فرد بسیاری برخوردار است – شما در این فیلم با جزئیات و تصاویری مواجه می‌شوید که پیش از این در جایی ندیده‌اید.

دنی ویلنوو کریستوفر نولان را «بهترین و مهم‌ترین فیلم‌ساز زمانه ما» خطاب کرد

در پی تعاریف نولان از ویلنوو، وی نیز به تعریف و تمجید از نولان پرداخت. در ژوئیه گذشته از ۱۲۰ منتقد درخواست شد تا بهترین آثار کریستوفر نولان را انتخاب کنند، و نتیجه به این ترتیب شد: «شوالیه تاریکی»، «ممنتو»، «دانکرک»، «اوپنهایمر»، «پرستیژ» و «تلقین».

این بر کسی پوشیده نیست که دنی ویلنوو از طرفداران نولان است و محبت خود به وی و آثارش را طی سالیان اعلام داشته است. ویلنوو به تحسین از «اوپنهایمر» پرداخت و حتی سابقاً از علاقه خود به «تنت» نیز گفته بود.

بله، ویلنوو عاشق «تنت» است. او در سال ۲۰۲۱ اعتراف کرد که بارها این فیلم را دیده و آن را «شاهکار» خطاب کرد.

ویلنوو همچنین در توصیف «اوپنهایمر» از کلمه «شاهکار» استفاده کرد و باور دارد که به مانند تمام آثار نولان باید این فیلم را نیز بر روی پرده سینما دید. ویلنوو طبق عادت در تحسین نولان او را «استاد» خطاب می‌کند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>