سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اسفند ۱۴۰۲ در ۴:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب
دشت ۱۲ میلیون دلاری از پیش‌نمایش‌ها؛

«تل‌ماسه ۲» نیامده فروش را آغاز کرد!

Dune2

از آنجایی که فعلاً زود است، استودیو برادران وارنر پیش‌بینی ۷۰ تا ۷۵ میلیونی از حداقل فروش «تل‌ماسه ۲» کرده، که حتی با همین وجود هم برد بزرگی برای ژانر علمی تخیلی محسوب می‌شود.

سوره سینما – «تل‌ماسه ۲» از استودیوهای برادران وارنر و لجندری پیکچرز ثابت کرده که توانایی بالایی برای عملکرد قوی در باکس آفیس دارد.

این فیلم دنباله از دنی ویلنوو – با رهبری تیم بازیگری آن توسط تیموتی شالامی و زندایا – در  پیش‌نمایش‌های روز پنج‌شنبه پیش از افتتاحیه رسمی، فروش ۱۲ میلیون دلاری را از خود به جای گذاشت. این دو برابر فروش «تل‌ماسه» در پیش‌نمایش است که در سال ۲۰۲۱ فروشی ۵.۱ میلیون دلاری را از خود به جای گذاشته بود. اگر چه آن فیلم با چالش همه‌گیری و همچنین تصمیمی مبنی بر اکران آن همزمان در شبکه اچ‌بی‌او مکس دست و پنجه نرم کرد.

در کل، این قوی‌ترین فروش یک فیلم از زمان «باربی» است؛ «باربی» در ژوئیه ۲۰۲۳ پیش فروش ۲۲.۳ میلیون دلاری را ثبت کرد. در همان هفته «اوپنهایمر» نیز کار خود را با ۱۰.۵ میلیون دلار شروع کرد و در هفته افتتاحیه خود فروش ۸۲.۵ میلیون دلاری را به ثبت رساند («باربی» هفته افتتاحیه خود را با فروش ۱۶۲ میلیون دلار به پایان برد).

به این رقم پیش‌نمایش باید فروش ۱ میلیون دلاری و ۴.۵ میلیون دلاری در رویداد طرفداران آیمکس و همچنین اکران‌های محدود این سینما در سطح آمریکا را اضافه کنیم.

«تل‌ماسه ۲» در ۷۱ کشور خارجی در حال پخش است و به نظر می‌رسد در کشورهایی که کار خود را از میانه هفته آغاز کرده باشد عملکرد مناسبی خواهد داشت.

بر اساس انتظارات پیش‌بینی می‌شد که در این آخر هفته فروش داخلی این فیلم به ۷۵ میلیون دلار برسد. در این بین استودیو برادران وارنر انتظارات خود را بالا نبرد و پیش‌بینی فروش ۶۵ میلیون دلار در بازار داخل و ۷۵ میلیون دلار در کشورهای خارجی را ارائه داد. طبق فروش پیش‌نمایش‌ها و اکران‌های ظهر جمعه احتمالاً‌ این فیلم چالشی برای شروع کار در محدوده فروش «اوپنهایمر» ندارد.

عده‌ای دیگر از کارشناسان هالیوودی پیش‌بینی صعودی‌تری از فروش افتتاحیه این فیلم حماسی علمی تخیلی با مدت زمان ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه دارند، و حرف از فروش داخلی ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری می‌زنند. با همه این‌ها، «تل‌ماسه» در صورتی که از جمعه تا امروز فروش ۷۰ تا ۷۵ میلیونی را داشته باشد، بیش از آنچه که تصورش می‌رود سازندگانش را خوشحال خواهد کرد.

پس از اعتصابات کارگری سال گذشته که بعد از همه‌گیری کرونا فضای اقتصادی هالیوود و سینماها را به شدت تحت تاثیر قرار داد، هم‌اکنون سینماها در تلاشند تا به جریان ثابت گذشته دست پیدا کنند. باکس آفیس آمریکا در حال حاضر افتی ۱۸ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، و همچنین افتی ۳۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ و قبل از آن داشته است.

زمان که استودیو لجندری پیکچرز تصمیم گرفت تا اکران این فیلم را از پاییز گذشته به ۱ مارس ۲۰۲۴ جابجا کند تا شالامی و زندیا برای تبلیغ این فیلم در دسترس باشند و به افزایش تعداد مخاطبین این فیلم کمک کنند (هر دو طیف مخاطبان جوان بالایی دارند)، سینماها را ناراحت کرد، اما در صورتی که «تل‌ماسه ۲» به اثری بحث‌برانگیزی تبدیل شود که بسیاری را مجاب کند تا حداقل بک‌بار آن را ببینند، مسلماً سینماها آن اتفاق را از یاد خواهند برد.

تیم بازیگری این فیلم شاهد ستارگان جدیدی اعم از آستین باتلر، فلورنس پیو و کریستوفر واکن هستند که به نفراتی از قبیل ربکا فرگوسن، خاویر باردم، جاش برولین، استلان اسکارشگورد، دیو باتیستا و شارلوت رمپلینگ پیوسته‌اند.

البته آزمایش اصلی برای «تل‌ماسه ۲» از دنی ولینوو، فروش بلندمدت این فیلم است که می‌تواند به این سوال که آیا «تل‌ماسه» به یکی از فرنچایزهای استودیو لجندری تبدیل می‌شود یا خیر پاسخ دهد. ویلنوو علاقمند است تا «تل‌ماسه: مسیحا» را نیز بسازد، در حالی که استودیو وارنر سریال اسپین‌آفی با عنوان «تل‌ماسه: پیش‌گویی» دارد که قرار است در سال جاری از تلویزیون مکس به پخش برسد.

«تل‌ماسه» در باکس آفیس جهانی فروش ۴۰۲ میلیون دلاری را به ثبت رساند – رقمی مناسب و نویدبخش با توجه به فشارهای همه‌گیری و اکران همزمان آن در شبکه‌های استریم – اما سازندگان آن پیش‌بینی‌های والاتری برای این قسمت دنباله دارند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>