سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ آبان ۱۳۹۲ در ۱۲:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
جهان بیگلری:

طرح فجایع تروریسم در «مزار شریف»/ تنوع تولیدات حوزه هنری در جشنواره فجر

soheil-jahan-biglari

مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره درباره تولیدات این سازمان در جشنواره فیلم فجر خبر داد.

مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره درباره تولیدات این سازمان در جشنواره فیلم فجر خبر داد.

سوره سینما- فارس نوشت: در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های سینمایی حوزه هنری، آثار مستند و همچنین تعامل با سازمان سینمایی در دوره مدیریت حجت‌الله ایوبی با جهان‌بیگلری گفت‌وگو کرده‌ایم.

پیش از این اعلام شده بود که سال ۹۲ تعدادی فیلم در سازمان سینمایی سوره تولید می شود اما این طور که به نظر می رسد برنامه هایی که داشتید اجرایی نشده و از وعده ها فاصله دارید. در حالی که پیشتر از نگارش تعدادی فیلمنامه و طرح خبر داده بودید.

سهیل جهان بیگلری: بحث تولیدات در سال ۹۲ آن طور که برنامه ریزی و تلاش کرده بودیم پیش نرفت. بخشی از این ماجرا به دلیل کمبود منابع مالی است، بحرانی که کل کشور با آن روبرو است و تنها به حوزه هنری محدود نمی شود. بخش دیگر به اصرار ما برای انتخاب فیلمنامه ای منسجم و کم ایراد برمی‌گردد که روند تولید را کمی کند می کند.

سال گذشته یکی از اولویت های ما حمایت از فیلمسازان فیلم اولی بود، جوانانی که می‌خواهند آثاری با دغدغه‌هایی دینی و معنوی مقابل دوربین ببرند و فضا برای کار کردن آنها کم است. امسال همچنان پیگیر حمایت از فیلمسازان جوان بودیم و کوشیدیم مسیری را که پارسال شروع شده بود ادامه دهیم. یکی دیگر از اولویت‌هایمان حمایت از فیلمسازان شهرستانی و تولید آثاری بومی و مبتنی بر باورهای دینی و ملی ما است. این نوع سینما به دلیل جلوه‌های بکری که دارد می تواند مورد توجه قرار گیرد. توجه به استعدادهایی که در شهرستان ها وجود دارد و تلاش برای متبلور کردن نبوغ و قریحه آنها از اهدافی است که با ساخت فیلم‌هایی با عواملی که در خارج از تهران فعالیت می‌کنند، محقق می‌شود.

 بنابراین در یک فیلم سینمایی از تولیدات مراکز شهرستان حوزه هنری مشارکت کردیم. آقای رضا میرکریمی هم یک فیلم فیلمساز اول را تهیه می‌کند و آقای منوچهر محمدی در تولید یک فیلم اول با ما مشارکت خواهد کرد. این سه فیلم برای نمایش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شوند.

از سویی دیگر بحث سبک زندگی اسلامی، ترویج سینمای اخلاقی، توجه به نهاد خانواده و موضوع‌های دینی در اولویت‌های ما است، این تعلق خاطر شعار نیست و معتقدم در زمینه تعریف سبک زندگی در سینما و تلویزیون ضعف‌هایی داریم و باید در این زمینه بازنگری کنیم. در همین راستا روی موضوع‌ها و فیلمنامه‌های مختلف که چنین درونمایه‌ای دارند، کار می‌کنیم.

در کنار آن سه فیلم، «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور تا زمان جشنواره آماده نمایش می‌شود. مراحل مقدماتی تولید «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری هم انجام شده و امیدواریم این فیلم برای اکران در جشنواره آماده شود. بحث تروریسم و بحران شیوع آن در خاورمیانه از مباحثی است که در سینما می توان به آن پرداخت. جمهوری اسلامی ایران از قربانیان این پدیده است و امیدواریم در «مزار شریف» بخشی از این فجایع را به تصویر بکشیم.

قرار بود تولیدی اقتباسی درباره دفاع مقدس هم داشته باشید، اما در این زمینه هم به وعده تان عمل نکردید.

حوزه هنری  در زمینه ادبیات دفاع مقدس گام های بلندی برداشته و نهادی تاثیرگذار بوده، این بخش از ادبیات گنجینه ای وسیع درباره یکی از مهمترین بخش‌های تاریخ معاصر این سرزمین، یعنی سال‌های دفاع مقدس است. تولید فیلم با نگاه به آثار نوشته شده در این زمینه از اولویت‌های مهم ما در سازمان سینمایی سوره است، اما ساخت فیلم در این بخش نیاز به منابع مالی و امکانات ویژه دارد که متاسفانه امسال فراهم نشد. برای بعضی تولیدات فصل را از دست دادیم اما امیدواریم سال آینده برنامه هایمان در این بخش را پیگیری کنیم.

در زمینه سینمای مستند تولیداتی داشته اید؟

محمدعلی فارسی مستند بلند سینمایی «ابرها می‌آیند» را درباره حضور مسلمانان در اروپا ساخته است که اولین اکران آن در جشنواره فیلم فجر خواهد بود. حوزه مستند و کوتاه، عرصه ای مهجور است، فضایی پر از نیروهای مستعد و ایده های بکر که متاسفانه به دلیل نبود حمایت قوی در بخش مالی و تولید و اکران، آن طور که باید دیده نمی شود. یکی از علایق و دغدغه های من در حوزه هنری رونق دادن به این بخش است. تا امروز تلاش کرده ایم با توجه به اهداف حوزه هنری آثاری در سینمای مستند و کوتاه تولید کنیم.

تعدادی از آنها مانند مجموعه مستندهای «خرمشهر» تا به امروز چند بار از تلویزیون پخش شده. تعامل هر چه بیشتر حوزه هنری و تلویزیون می تواند به دیده شدن این آثار کمک و حتی زمینه تولیدشان را تقویت کند. مجموعه مستند «وال استریت» و مستند «بیداری اسلامی در مصر» را هم تولید کرده ایم که برای مشارکت در پخش آنها با شبکه مستند مذاکره‌هایی کرده‌ایم.

در بخش پخش فیلم، حوزه هنری امکانات گسترده‌ای دارد در این حوزه چه برنامه‌هایی دارید؟ به فکر سامان دهی چرخه اکران هستید؟

با متمرکز شدن بخش پخش، توزیع و سالن‌ داری در موسسه بهمن سبز که یکی از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی سوره است و با سامان دادن به پراکندگی‌هایی که در این زمینه داشتیم. امیدواریم رویکردی حرفه ای تر و منسجم تر در حوزه توزیع و اکران داشته باشیم و این امور به شکلی تخصصی و کارامد پیگیری شوند.

حضور حجت‌الله ایوبی در سازمان سینمایی دوران تازه ای برای سینمای ایران است، رابطه حوزه هنری با سازمان سینمایی چه طور خواهد بود؟

بر اساس اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی که از هم دور نیست، در حوزه‌هایی تخصصی و بر طبق اهداف و منافع سازمانی با سازمان سینمایی تعامل و ارتباط خواهیم داشت. سازمان سینمایی سوره آماده مشارکت و همکاری در تولیدات سینمایی است. همچنین در زمینه توزیع و سینماداری از ارائه نظر، پیشنهاد و مشورت دریغ نخواهیم داشت و همان طور که مهیای کمک به مجموعه سینمای ایران هستیم، با همراهی و همکاری با سازمان سینمایی به تعالی سینما در دوران تازه کمک خواهیم کرد. این هم افزایی و تعامل به رونق فضای امیدوارانه که در سینما به وجود آمده، می‌انجامد و زمینه فعالیت سینماگران خوب و شریف را در شرایطی توام با نشاط، اخلاق و تعالی فراهم می کند.