به گزارش سوره سینما، نشست خبری فیلم سینمایی «پسر دلفینی ۲» با حضور محمد خیراندیش کارگردان، محمدامین همدانی تهیه کننده، سمانه رسول کارگردان هنری، کسری همایونی کارگردان فنی، شهریار شهرام فر مدیر تولید، حامد عزیزی مدیر دوبلاژ، هومن نامداری آهنگساز، محمد شکوهی نویسنده برگزار شد.
محمد خیراندیش در ابتدا گفت: انیمیشن در دنیا برای روایت و بحثهای فنی و هنری انقدر هزینه زمانی، اموانات و… میکنند که در پسر دلفینی ۱ میگفتند کپی کارهای خارجیست ولی بودجه و امکانات ما یک هزارم بودجه نمونه مثال بوده است. در سینمای ما کارگردان ها پوز میدهند که استوری برد هم می زنیم، ما ولی پیکسل به پیکسل موارد را خلق میکنیم. ما با خلق این انیمیشن رکورد جهانی ثبت کردیم و از تابستان پارسال فیلمنامه را نوشتیم و بسیاری از موارد موازی انجام شد. در این پروژه صداپیشگی و بازی از سمت گروه دوبله میبینیم که اتفاقا نمک خاص پروژه را به آن اضافه کردند.
محمد امین همدانی تهیه کننده اثر بیان کرد: با دیدن اشتیاق مردم در پایان فیلم واقعا گریهام گرفت. ما جایزه خود را از مردم گرفتیم.
خیراندیش توضیح داد: انیمیشن ایران تنها نماینده اسکار است. سال گذشته هم داشتیم. اگر یک جایزه انیمیشن می دهند به خاطر زحمت بیشتر انیمیشن است ولی در بخش های دیگر مورد بررسی قرار می گیرند. از آقای شاهسواری خواستم لطفا در تمام بخش ها انیمیشن را ببینند و اگر واجد دریافت نامزد نبودند، جایزه ندهید.
هومن نامداری آهنگساز درباره حضور شروین حاجیپور در این پروژه مطرح کرد: این ورژن که شنیدید آقای حاجیپور نبودند ولی مدتی درکنار ما بودند و اگر در اکران موانع برطرف شود، حتما حضور خواهند داشت.
تهیه کننده این انیمیشن توضیح داد: این که پخش شد صدای موقت بود و به همین دلیل اسم شروین نبود. مراحل مجوز در حال طی شدن است و نگرانی نداریم و امیدواریم در اکران نوروزی بتوانیم با صدای اصلی فیلم را داشته باشیم.
حامد عزیزی مدیر دوبلاژ بیان کرد: خوشحالم که قسمت دوم این کار را هم پیش بردیم در قسمت اول آقای نادر سلیمانی در کنار ما بودند ولی در قسمت دوم کنار ما نبودند. فیلم ناخدا خورشید آقای تقوایی را دیدم و چه چیزی بهتر از منبعی که استاد منوچهر اسماعیلی در فیلم زنده کرده بودند و از استاد ژرژ پطرسی هم بسیار وام گرفتیم.
محمد شکوهی نویسنده درباره مخاطب این انیمیشن گفت: وظیفه سنگین من این است که درباره فیلمنامه نویسان انیمیشن که قشر مهجور این دنیا هستند، صحبت کنم. باید به این قشر هم بیشتر توجه کنیم. جشنوارهای که نمیخواهد انیمیشنها را ببیند و کارگردانی که نمیخواهد این گروه را ببیند، واقعا کار به جایی نخواهد برد.
وی ادامه داد: مخاطب ما تغییر نکرده است و تلاش کردیم مخاطب ما هم کودک باشد و هم خانواده بیاید و این کار را ببیند و از آنجا که پسر بزرگ میشود مسائل او هم به قدری بزرگتر میشود.
محمد امین همدانی گفت: چند فیلم از سینمای ایران بیش از ۵ میلیون دلار واقعی فروش گیشه داشته اند؟ این انیمیشن از شرق ترین نقطه دنیا تا روسیه اکران موفقی داشت. انیمیشن ایران چنین توانایی را در خود ثابت کرده و انیمیشن به طور ذاتی بین المللی ساخته می شود. این گونه انقدر استراتژیک است.
وی درباره کارکرد انیمیشن در اخلاقسازی توضیح داد: انیمیشن منفعل نیست و مسیر خود را باز کرده و پیش میرود.
شهریار شهرام فر مدیر تولید بیان کرد: پسر دلفینی با توجه به زمان کمی که برای تولید داشت، محدود بودن زمان بر کیفیت تاثیر می گذارد. انیمیشن به طور ذاتی برای کودک ساخته می شود ولی دیدیم که در این سالن همه نشستند و فیلم را تا پایان همراهی کردند.
خیراندیش بیان کرد: قصه ما براساس استانداردهای جهانی پیش رفته است.
همدانی درباره حضور در جشنواره فجر بیان کرد: جشنواره فجر ذاتش با اسمها کار دارد و باید بدانید که انیمیشن ها یک چهارم بقیه آثار در فجر سانس دارند. دوست نداشتم در فجر باشیم و از اکران نوروزی کار را آغاز کنیم ولی آقای خیراندیش اصرار داشتند حضور داشته باشیم و با توجه به اینکه نزدیک به اکران نوروزیست، اتفاق بدی نشده است.
سمانه رسول کارگردان هنری گفت: روند رنگی و طراحی لباس بسیار طولانیست و ما بسیار تلاش کردیم تا این مسیر در زودترین و بهترین شرایط ممکن پیش برود.
کسری همایونی کارگردان فتی بیان کرد: بزرگترین بحث ما کمبود نیروی متخصص و زمان محدود بود. هرکدام از بچههای ما به جای بیست نفر کار میکنند.
محمد امین همدانی گفت: سال ۱۴۰۱ کنار کمپانی های بزرگ و صنایع سنگین کشور برای اولین بار پسر دلفینی جایزه صادرکننده سال را گرفت. مجوز سرمایهگذاری خارجی برای اولین بار در این پروژه اتفاق افتاده است.