سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ آذر ۱۳۹۲ در ۱۱:۵۸ ق.ظ چاپ مطلب
با صدای همایون اسعدیان/

نابغه به سینما برمی‌گردد/ اورسن ولز سوژه یک مستند انگلیسی زبان

Orson-Welles1

مستند «اورسون ولز صحبت می کند» به کارگردانی نیما قلی‌زادگان روی میز تدوین است.

مستند «اورسون ولز صحبت می کند» به کارگردانی نیما قلی‌زادگان روی میز تدوین است.

نیما قلی‌زادگان به سوره سینما گفت: مستند «اورسون ولز صحبت می کند» ۵ ساعته است و به همین دلیل قابلیت نمایش در جشنواره سینما حقیقت را نداشت. این فیلم به زبان انگلیسی تولیده شده و به طور کامل به حقایق زندگی کارگردان مشهور سینما، اورسون ولز می پردازد و حتی وجوه پنهانی از زندگی او را باز می نمایاند که تا کنون به آن توجه نشده است. اساسا تا امروز هیچ فیلمی تا این حد مفصل به زندگی ولز نپرداخته است.

وی با اشاره به اینکه این فیلم مستند متشکل از ۵ قسمت یک ساعته است، افزود: تحقیقات این فیلم حدود دو سال و نیم طول کشید. فیلم را از نظر زمانی و موضوعی بخش بندی کرده‌ام و در مرحله ساخت موزیک و صداگذاری هستیم. ایرج شهزادی در حال کار کردن روی این مرحله است. تدوین این کار را من و سیاوش کردجان انجام داده ایم و در این مدت در جست و جوی متریال مختلفی بودیم. از دانلود فایل های صوتی موجود گرفته تا دستیابی به فیلم‌های ولز، پروژه های نیمه کاره او، خبرهایی که پیرامون تئاترهای او منتشر شده و همچنین کتاب ها و سابقه ای که وی در رادیو داشته است. کار سختی بود، اما من به سبب علاقه ای که به وی داشتم با جان و دل پیگیری کردم.

Orson-Welles2

نیما قلی‌زادگان همچنین توضیح داد: جذاب در آمدن فیلم برایم مهم بود، اما سعی داشتم بار آموزشی آن را بالا ببرم. نریشن «اورسون ولز صحبت می کند» را همایون اسعدیان گفته و یادم است چقدر تعجب کرده بود از اینکه از میان کارگردانان بزرگ، من به سراغ او رفته ام. می گفت این کارگردان ۳۰ سال قبل در آن سوی دنیا فوت شده و هیچ اطلاعات خاصی هم از وی در دست نیست. تو چطور موفق شدی در مورد اورسون ولز ۵ ساعت فیلم بسازی؟ من اما معتقدم او کارگردان صاحب سبکی است و باید به وی پرداخته شود. اساسا در ایران در زمینه سینما یک خلاء آموزشی احساس می شود و من تاکید دارم دی وی دی این اثر به همه دانشگاه های مربوط ارسال شود. حتی پس از به کار بردن زیرنویس در زمینه پخش خانگی فیلم نیز اقدام می کنم.

عنوان ۵ قسمت «اورسون ولز صحبت می کند» اولین فیلم مستند  نیما قلی‌زادگان، به این شرح است: روبان رویا، شکسپیرین، او، مثل اورسون ولز، اهمیت ولز بودن و جنس سوم. نیما قلی زادگان که در زمینه داستان نویسی نیز فعالیت هایی داشته و تا امروز کتاب‌هایی با عنوان های «طبقه دومی‌ها» ، «هیولا» و …  نوشته است. وی کارگردانی را در یک کالج کانادایی که در ایران نمایندگی دارد آموخته و دوره‌هایی آموزشی در کانون سینماگران ایران گذرانده است.