سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۳۹۲ در ۸:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب
پایان جشنواره هفتم- 1/

خاطره‌های جوانی داریوش ارجمند/ یک اختتامیه پر ستاره

haghighat-1

هفتمین جشنواره فیلم‌های مستند حقیقت شامگاه سه شنبه ۲۶ آذرماه در تالار وحدت به پایان رسید.

هفتمین جشنواره فیلم‌های  مستند حقیقت شامگاه سه شنبه ۲۶ آذرماه در تالار وحدت به پایان رسید.

سوره سینما- آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سینماحقیقت در حالی برگزار شد که علاقمندان به این رویداد سینمایی از ساعت ۱۷ بعد از ظهر امروز سه شنبه ۲۶ آذرماه مقابل درب اصلی تالار وحدت آماده حضور در این مراسم بودند. مراسمی ویژه با حاشیه هایی جذاب که اگرچه بسیار بی نظم و پرایراد برگزار شد، اما مهر تائیدی بود بر شروع دورانی تازه در سینمای مستند.

ساعت ۱۷:۳۰ درب ورودی تالار وحدت باز می شود تا دوستداران سینما که در سرمای آذرماه گوشه خیابان ایستاده اند وارد محوطه داخلی تالار شوند.

حضور چهره های شاخص سینمای مستند و داستانی از ساعت ۱۸ آغاز می شود. این حضور نشان می دهد که این دوره از جشنواره با گرما و شور به پایان می رسد. هر جای سالن را که نگاه کنیم سینماگری سرشناس حضور دارد. کیومرث پوراحمد، محمد آفریده، مرتضی رزاق کریمی، رهبر قنبری، رامین حیدری فاروقی، مهرداد اسکویی، حسین ترابی، ابراهیم مختاری و … از حاضران در مراسم بودند.

مراسم با تاخیر طولانی و بی نظمی شروع شد. ساعت ۱۸:۴۵ حاضران به سالن فراخوانده می شوند تا روی صندلی هایشان مستقر شوند. طبقه اول زود مملو از جمعیت می شود اما بالکن به مرور میزبان میهمانان این رویداد می شود. پخش موسیقی در سالن قرار است نویدی بر آغاز مراسم باشد.

ردیف اول مملو از چهره های سرشناس و مدیران سینمایی است که با هم خوش و بش می کنند و صمیمانه چند دقیقه ای به احترام ایستاده و صحبت می کنند. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی مثل همیشه خوش برخورد و موقر با سینماگران صحبت می کند. علیرضا رضا داد، محمد آفریده، محمدرضا جعفری جلوه، جعفر صانعی مقدم هم در این ردیف نشسته اند.

اختتامیه جشنواره سینما حقیت خالی از ستاره نیست. رخشان بنی اعتماد، داریوش ارجمند، علیرضا شجاع نوری هم در میان شلوغی و ازدحام روی صندلی هایشان قرار می گیرند.

ساعت ۱۹ بلاخره پرده سن کنار می رود و جمعیت دست می زنند تا آمادگی شان را برای شروع مراسم اعلام کنند. پخش سرود ملی و آیاتی از کلام الله آرامش را به سالن حاکم می کند.

ساعت ۱۷:۱۰ تیزر جشنواره پخش می شود و پس از مجری مراسم شهرام درخشان چهره ای ناشناس روی سن می آید، به حاضران خوش آمد می گوید و با اجرایی کلیشه ای و آرام هیجان برنامه را از همان آغاز می گیرد. کلیپی دیگر روی پرده می رود که درباره جشنواره است.

haghighat-1-1

محمد طباطبایی نژاد دبیر خوشروی جشنواره که دقایقی پیش در سالن با مستندسازان و مدعوین سلام و احوال پرسی گرمی داشته سخنران نخست مراسم است که ترجیح می دهد صمیمانه حرف بزند: به میهمانان عزیز خیر مقدم می گویم به دوستانی که میهمان کشور ما بودند و امیدوارم خاطره خوبی از ایران با خود داشته باشند. از مستندسازان گرامی که با حضورشان جشنواره را رونق دادند ممنونم و از فیلمسازانی که آثارشان به بخش مسابقه آمد و نیامد به یک اندازه تشکر می کنم.

پخش تیزری درباره اربعین حسینی بخش بعدی مراسم بود. تقدیر از تلاش های سیدحسن بنی هاشمی مستندساز اهل جنوب بخش بعدی مراسم بود. در غیبت این سینماگر و با حضور دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی روی سن، کلیپی درباره فعالیت های این فیلمساز روی پرده رفت و سپس برادر وی تندیس تقدیر را دریافت کرد.

طباطبایی نژاد علت نیامدن بنی هاشمی را توضیح داد: ایشان از مفاخر سینمای ایران هستند که متاسفانه مدتی است در بستر بیماری اند. ایشان نابینای کامل شده اند و به دلیل مشکلات جسمی امکان حرکت را از دست داده اند. برایشان که این روزها در دوبی زندگی می کنند، آرزوی سلامتی داریم.

داریوش ارجمند در میان تشویق جمعیت روی سن می آید و چند کلمه ای درباره روزهای جوانی اش صحبت می کند: خوشحالم که امشب از دوست عزیزم حسن بنی هاشمی قدردانی شد. ما با او و مهرداد طلاییان هم دوره بودیم. زمانی در مشهد فیلم هشت میلیمتری می ساختیم و حسن جایزه های بسیاری دریافت می کرد. دنیای ما در آن روزها بزرگ بود. زمانی که به سینمای حرفه ای آمدیم آن عظمت و صداقت را ندیدیم. ورود من به سینما با «ناخدا خورشید» رقم خورد. دستان پرمهر ناصر تقوایی را می بوسم. فیلمساز بزرگی که سال ها از فیلمسازی محروم بود. خدا آنهایی را که باعث این ماجرا هستند از مهربانی اش محروم کند. این آخرین برگ از داستان نخبه کشی در ایران است.