سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ دی ۱۳۹۲ در ۱۱:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب
احمدی یک هنرمند خلاق است/

افتتاح نمایشگاه نقاشی‌های بازیگر «شب‌های روشن»/ گزارش سوره سینما را بخوانید

ahmadi1

خسرو سینایی کارگردان سینما مهدی احمدی را به دلیل برخورداری از نگاه‌ همه‌ جانبه به هنر، یک هنرمند خلاق توصیف کرد.

خسرو سینایی کارگردان سینما مهدی احمدی را به دلیل برخورداری از نگاه‌ همه‌ جانبه به هنر، یک هنرمند خلاق توصیف کرد.

سوره سینما- جمعه ۲۰ دی ماه نمایشگاه نقاشی‌های مهدی احمدی بازیگر سینما در گالری سین افتتاح شد. گرچه در سال‌های اخیر کمتر مهدی احمدی را در سینما دیده‌ایم ولی همچنان سینمادوستان او را با «شب‌های روشن» به خوبی به خاطر سپرده‌اند. بازی روان و دلنشین احمدی می‌تواند انگیزه بسیاری از فیلمسازان برای انتخاب او به عنوان یک بازیگر متفاوت باشد اما شاید به گفته خسرو سینایی که از سال‌های جوانی احمدی را می‌شناسد فضای عمومی سینما با ذهنیت بازیگر «شب‌های روشن» موافق نیست و او ترجیح داده به کار اصلی‌اش نقاشی بپردازد.

کیفیت سرد چهره‌ احمدی در نقاشی‌هایش هم نمود دارد. اکثر تابلوها مملو از رنگ‌های سرد و تم کلی رنگ‌ها خاکستری، سفید و سیاه است. نگارگری ایرانی که بارها مورد استفاده نقاشان قرار گرفته این بار در نقاشی‌های مهدی احمدی به گونه‌ای دیگر خود را نشان می‌دهد. سوژه‌ها که معمولا زنانی غمگین یا خسته با ظاهری امروزی هستند در کنار شخصیت‌هایی نشسته یا آرام گرفته‌اند  که به لحاظ اجرا هم نقاشی‌های بیزانسی را به یاد مخاطب می‌اندازد و هم شخصیت‌های نگارگری ایرانی را.  وقتی از او می‌خواهم کمی درباره پیوند نقاشی و سینما صحبت کند تأکید می‌کند حرفی درباره سینما ندارد و ترجیح می‌دهد بیشتر درباره نقاشی‌هایش صحبت کند آن هم در یک فرصت مناسب. از خسرو سینایی کارگردان سینما که در افتتاحیه حضور داشت خواستم درباره پیوند نقاشی و سینما توضیح دهد: همه هنرها به صورت تنگاتنگ با هم در ارتباط‌‌‌‌اند.

ahmadi2

تابلوهایی که اینجا از مهدی احمدی می‌بینیم مثل سینما متحرک نیست اما فضاسازی که در قاب تابلو صورت گرفته همه اینها مدل‌هایی برای ذهنیت سینمایی است. هنرها اصلا از هم جدا نیستند. در طی تاریخ سینما هنرمندان معروف زیادی بوده‌اند که علاوه بر سینما به هنرهای دیگر هم توجه زیادی داشته‌اند. آنتونی کوئین نمایشگاه نقاشی هم می‌گذاشت. مسئله این است که شما به عنوان هنرمند کدام ابزار را برای ارائه ذهنیتتان انتخاب می‌کنید گاهی فکر می‌کنید در قاب نقاشی آن ذهنیت بهتر منعکس می‌شود. همه هنرها از یک خانواده هستند. اینکه کدام یک از اعضای این خانواده را در لحظه خلق هنری برای ارائه ذهنیتتان انتخاب می‌کنید بستگی به حال و هوای شما دارد. مهدی احمدی را از سالهای جوانی‌اش می‌شناسم در سینما با او همکاری داشتم. او یک هنرمند است، موزیسین خوبی است، سالها هم هست نقاشی می‌کند و کمتر در سینما حضور داشته شاید به دلیل اینکه فضای کلی سینما کمتر مورد توافق با روحیه‌اش هست.

سینایی درباره بی توجهی بخشی از سینماگران به پیوستگی همه هنرها افزود: سینما برای این افراد ابزاری برای شهرت، پول یا قرار گرفتن در چهارچوب‌های خاص سیاسی است. طبیعی است در فیلم‌های این دسته از سینماگران هیچ اثری از یک نگاه پرورش یافته تجسمی نمی‌بینید. از موسیقی در فیلم هایشان بد استفاده می‌کنند. یک وقتی هست که شما در بازگرداندن داستان به زبان سینما به یک مجموعه هنری فکر می کنید که موسیقی و نقاشی ابعادی از آن هستند. چگونه ممکن است ذهن شما فارغ از نقاشی، ادبیات و موسیقی باشد و بتوانید فیلم خوب بسازید خوشحالم که بگویم احمدی یک هنرمند است و یک هنرمند واقعی به هر هنری که بپردازد شما خلاقیت هنرمندانه را در کارش احساس می‌کنید.

یک نگاه نو در تابلوهایی مهدی احمدی که هرگز مرعوب رنگ‌های گرم و متنوع نیستند وجود دارد. گونه‌ای سردی که مخاطب با آن همذات‌پنداری می‌کند. شاید خودمان را در تابلوهای مهدی احمدی می‌بینیم.  نمایشگاه آثار مهدی احمدی از ۲۰ دی تا اول بهمن ماه در گالری سین برپاست.