سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۲:۱۴ ب.ظ چاپ مطلب
گزارش سوره سینما/

سینماگران مسعود بهنام را بدرقه کردند

tashi-jenazeh-masood-behnam

مراسم تشییع پیکر مسعود بهنام امروز یکشنبه هشتم بهمن ماه با حضور اهالی سینما در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر مسعود بهنام امروز یکشنبه هشتم بهمن ماه با حضور اهالی سینما در تالار وحدت برگزار شد.

سوره سینما، صبح امروز هشتم بهمن ماه ساعت۹:۳۰ محوطه بیرونی تالاروحدت شاهد تجمع بسیاری از هنرمندان و اهالی سینما و منتقدان بود که برای تشییع پیکر مسعود بهنام صدابردار و صداگذار پیشسکسوت سینمای ایران به آنجا آمده بودند.

دراین مراسم که به با مدیریت همایون اسعدیان و علی رویین‌تن برگزار شده بود مدیران سینمایی چون سید احمد میرعلایی، سهیل جهان بیگلری، مجید مسچی، محمدرضا عباسیان و حسن نجاریان حضور داشتند.

از اهالی سینما که برای وداع با یکی از پیش‌روترین و کاربلدترین تکنسین‌های صدای سینما ایران در این مراسم حضور داشتند می‌توان به غلامرضا موسوی، علی‌سرتیپی، منوچهرمحمدی، منوچهر شاهسواری، مصطفی شایسته، سیدرضا میرکریمی،مازیار میری، ابوالحسن داودی، پرویز پرستویی، رخشان بنی اعتماد، ساسان نخعی، نظام‌الدین کیایی، علیرضا شجاع نوری،فرشته طائرپور، غلامرضا آزادی، فریال بهزاد، بهرام دهقانی، محمدرضادلپاک، امیرحسین قاسمی،فرهادتوحیدی،محمدمهدی عسکرپور، امیرشهاب رضویان، سیامک شایقی، غزل شاکری، علی اکبرثقفی، محمدعلی سجادی، مریم هژیروند، حسن زاهدی، مهدی میامی، عزیز ساعتی، سعیدخانی، بهمن اردلان، حمیدنقیبی، نازنین مفخم، محمدآلادپوش، اشاره کرد.

کسانی که در این مراسم حضور داشتند غمگین ایستاده بودند و گاهی یکدیگر را در آغوش می‌گرفتند و اشک چشمانشان را خیس می‌کرد. منوچهر محمدی تهیه کننده سینما با دعوت اعضای برگزاری مراسم پشت میکروفن قرار گرفت و با نقل خاطره‌ای صحبت هایش را شروع کرد: سال ۶۴ مشغول تهیه و تولید سریال خانه در انتظار به کارگردانی آقای عسگری‌نسب برای شبکه دو بودم. روزی در همان ایام در حیاط شبکه دو سیما فردی به سوی من آمد و گفت من مسعود بهنام از صدابردارهای شبکه دو سیما هستم می‌خواستم اگر امکان دارد سریال «خانه در انتظار» را من صداگذاری کنم، با چنان هیجانی صحبت می‌کرد که این همکاری شکل گرفت و اولین کار صداگذاری مسعود بهنام برای این سریال انجام شد. آخرین فیلم سینمایی هم که او صداگذاری آن را انجام داد و با ما همکاری کرد «حوض نقاشی» است.

وی ادامه داد: ۲۰ ساعت قبل از اینکه این اتفاق برایش بیفتد، به استودیو بهمن رفتم مسعود از من خواست بنشینیم و با هم صحبت کنیم در واقع می‌خواست درد و دل کند. او از نگرانی خود نسبت به وضعیت فعلی سینما و همچنین اوضاع نابسامان غیرحرفه‌ای که بر این صنعت حاکم است صحبت کرد. مسعود بهنام در حوزه صدا بلند پروازی های بسیاری را برای سینما داشت و تا جایی که ممکن بود با تجهیز استودیو بهمن به لحاظ فنی، رنگ و بوی ویژه‌ای به سینمای ایران داد و درست به دلیل همین بلند پروازی‌ها به خصوص در دو سال اخیر خودش را مقروض کرده بود و از همین رو باید هزینه هنگفتی را بابت بدهی‌های خود پرداخت می کرد.

وی افزود: او به من گفت که «حوض نقاشی»در طول جشنواره فیلم فجر در کدام شهرها نمایش دارد گفتم که ما با مشهد موافقت کردیم او از من خواست که در روز نمایش با ما به این شهر مشهدبیاید و قرارش را گذاشتیم که متاسفانه این اتفاق افتاد.

پس از منوچهر محمدی سید احمدمیرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضار ، اهالی سینما و جامعه هنری تسلیت گفت و سخنانش را اینچنین آغاز کرد: در اغلب استودیوها نوشته شده تنها صداست که می‌ماند، اما معتقدم که تنها معرفت و خاطره خوش است که از انسان و با هم بودن می‌ماند. باشد که همه ما با همدلی و همیاری خاطرات خوشی را برای سینمای ایران و برای یکدیگر رقم بزنیم.

پس از میرعلایی فرشته طائرپور تهیه کننده سینما پشت میکرفن قرار گرفت و با خواندن متنی احساسی خطاب به دوست و همکارقدیمی مسعود بهنام که از پیش نوشته بود همه حضار را تحت تاثیر قرار داد.

پس از به پایان رسیدن یاداشت فرشته طائرپور پیکر مسعودبهنام را در بین حاضران تشییع کردند و بین دسته گل‌ها روی سکویی گذاشتند که لحظه تاثربرانگیزی بر جمع حاکم شد.

پس از آن منوچهرشاهسواری و حمید نقیبی درباره دوست و همکاری که سالیان دراز با او رفاقت داشتند با حضار با لحنی غمگین صحبت کردند و از خانواده بهنام ، مدیران سینمایی و اهالی سینما خواستند که با کمک یکدیگر چراغ استودیو بهمن را روشن نگه دارند تا همواره با یاد مسعود بهنام فعالیت‌های فنی سینمایی در این استودیو انجام شود. پس از آن محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: درگذشت استاد مسعود بهنام را به جامعه سینمایی کشور می‌گویم. قطعا فقدان ایشان بر سینمای کشور و بر جشنواره فجر امسال تاثیرگذار خواهد بود. دغدغه اشان همیشه در سینما کیفیت و پیشرفت تکنیکی این هنر بود. انشالله که همکاران و شاگردان این استاد بتوانند جای خالی او را برای سینما پر کنند.

بهمن اردلان پس از صحبت از یار، همدل و استاد خود مسعود بهنام از خانواده این مرحوم و اهالی سینما خواست که فعالیت استودیو بهمن تا همیشه ادامه یابد و نام این استودیو را استودیو بهنام بگذارند. پس از بهمن اردلان همایون اسعدیان که نسبت خویشاوندی نزدیکی با مرحوم مسعود بهنام دارد از حضور همکاران خود برای تشییع پیکر این صدابردار و صداگذار پیشکسوت تشکر کرد.

بعد از آن تعدادی از حضار با نوای لا اله الا الله پیکر این هنرمند صدای ایران را به سمت آمبولانس تشییع کردند. همچنین از حضار خواسته شد که برای ادامه مراسم تشییع و خواندن نماز به بهشت زهرا بروند.

masood-behnam-1 masood-behnam-2