سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۹:۴۲ ق.ظ چاپ مطلب

مستند «مذاکره» در پایان راه/ انتقاد سهیل کریمی از «چ»

soheil-karimi

سهیل کریمی از بخش جلوه‌های ویژه و تکنیک فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا انتقاد کرد.

سهیل کریمی از بخش جلوه‌های ویژه و تکنیک فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا انتقاد کرد.

کریمی دراین باره به سوره سینما گفت: از بهار ۹۱ ساخت مستندی را شروع کردم در رابطه با مذاکره کننده های هسته ای کشور های مختلف و به این منظور تا به حال در مذاکرات ژنو یک و دو حضور داشتم، ژنو سه را گذراندم و اگر شرایط مالی خوب باشد برای چهارمین مذاکره در ژنو هم اقدام خواهم کرد. برای تکمیل این اثر با علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و همه افراد مخالف و موافق این جریان در داخل و در خارج کشور گفت و گو کردم.

وی افزود: این روزها تمام تمرکزم روی این مستند است تا الان ساخت این مستند دو سال طول کشیده و همچنان پیش می‌رویم اما احتمالا تا دو ماه آینده حتی اگر جریان مذاکرات هم ادامه داشته باشد مستند را به پایان می‌رسانیم. نام مستند ابتدا« ۵+۱<1» بود. اما بعد از دور دوم، روند مذاکرات به سمتی پیش رفت که اسم را تحت شعاع قرار داد و احساس کردم از منظر شخصی خودم به آن شان و عزتی که دنبالش بودم نرسیدم به همین خاطر نام «مذاکره» را برایش انتخاب کردم.

کریمی در رابطه با نامگذاری سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری و اشاره به فرهنگ گفت: شعار امسال حرف تازه‌ای از مقام معظم رهبری نیست. اینکه در نامگذاری امسال واژه فرهنگ آورده شده صرفا برای تاکید بیشتر است. ایشان از ابتدای رهبری با ذکر عباراتی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتو فرهنگی و مهندسی فرهنگ همیشه این مهم را مد نظر داشتند که جامعه ایرانی، اسلامی در خطر هجوم فرهنگی است.

وی ادامه داد: ایشان بارها روسای قوا را جمع کردند و تاکید داشتند فرهنگ باید مهندسی شود گفتند باید دورنما را در نظر بگیرید اما متاسفانه کسی گوش نداد. این تاکیدات مکرر بیشتر به این دلیل بود که مردم و مسئولان را متوجه کنند اما متاسفانه مسئولان در وادی فرمایشات رهبری نیستند. مقدمه هرگونه مبارزه از جبهه فرهنگ نشات می گیرد. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان مجموعه صنعتی مپنا در فردیس کرج تاکید کردند که برای رسیدن به اقتصاد پویا باید فرهنگ را بسازیم. سیاست، اقتصاد و شرایط اجتماعی همه زیربنای فرهنگی درست می خواهد.

این مستندساز در زمینه تولیداتی که در رابطه با آثار انقلابی و دفاع مقدس ساخته می شود افزود: اگر مستندی در این باره ساخته شده به سفارش هیچکس نبود جز دغدغه شخصی خود بچه ها. این مستندسازان مثل همان رزمنده هایی هستند که کسی موظفشان نکرده بود بجنگند اما غیرتشان آنها را وادار کرد. مسئولین اصلا در این وادی نیستند. جوانان خودشان با جیب خالی تمام وقایع جنگی، بحران و خونریزی اقصی نقاط جهان را به تصویر می‌کشند. این آثار به همین خاطر از نظر کیفی اصلا قابل مقایسه با تولیدات CNN و BBC نیست. کسانی که چنین مستنداتی می‌سازند دینی به گردن خود احساس می کنند که آن واقعه تاریخی را ثبت کنند تا در آینده جریانی رقم بخورد. این افراد چون نگاه گیشه ای ندارند برای کارشان زحمت می‌کشند به همین خاطر گرایش به مستند دارند که هزینه کمتری هم دارد. اما در آثار سینمایی میلیاردها تومان هزینه می شود ولی چون عوامل تولید همه نگاهشان به فروش و گیشه است کار آنطور که باید، در نمی‌آید.

وی گفت: معضلات سینما کم نیست متاسفانه در این زمینه فرهنگ رو به افول است. عکس روزهای اوایل انقلاب اسلامی که آثار درخشانی در سینما به چشم می‌خورد، سال‌ها است هیچ خبری از آن آثار فاخر نیست. امسال جشنواره فیلم فجر مگر چه فیلم ارزشی قابل قبولی داشت؟ «چ» فیلم خوبی است اما مگر در سال چند فیلم این چنینی ساخته می‌شود؟ این فیلم کاملا اعتقادی ساخته شد و در این زمینه حرف داشت، اما به عنوان یک فیلم اکشن قطعا ضعف های اساسی نسبت به تولیدات غربی دارد ما در این زمینه خیلی عقب هستیم ولی کسی به این مساله هم توجهی ندارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>