سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
ایوبی در جشن رسانه‌های سینمایی/

حق شاهنامه در سینما ادا نشده است

ayubi

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد حق شاهنامه به عنوان بزرگترین حماسه ادبی شرق در سینما ادا نشده است.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد حق شاهنامه به عنوان بزرگترین حماسه ادبی شرق در سینما ادا نشده است.

سوره سینما- دکتر حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم نخستین جشن رسانه های سینمایی که مصادف با روز بزرگداشت فردوسی و جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه در ایوان شمس برگزار شد، گفت : بسیار خوشحالم از اینکه رسانه ها تجلیل می شوند و خوشحال از اینکه در روز باشکوه یادبود حماسه سرای به یاد ماندنی سرزمینمان فردوسی و ایام ولادت امام علی (ع) این جشن برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه که تجلیل ها و تقدیرهای فراوانی را مخابره می کنند ،امروز خودشان تقدیر می شوند ادامه داد:شاهنامه حماسه شرق است و تنها برای ایران نیست و نقطه اتصال ما به جهان شرق نیز محسوب می شود و من به عنوان یک ایرانی به خود می بالم که شخصیتی حماسی چون فردوسی در این سرزمین بوده است.

ایوبی در ادامه گفت : حوزه تمدن ایرانی هویت خود را مدیون شاهنامه است و در کشورهای دیگری نظیر گرجستان و تاجیکستان نیز آثار این حماسه سرای بزرگ دیده می شود. مردمان تاجیک به زبان شاهنامه سخن می گویند و به رغم سختی ها و دشواری های فراوان شاهنامه را حفظ کرده اند.

ایوبی با بیان اینکه امیدوارم که ما هم به زبان شاهنامه و فردوسی باز گردیم افزود:ما امروز زبان فارسی را مدیون ۶۰ هزار بیت اشعار او هستیم که در زمانی سروده شد که فرهنگستان زبان و ادب فارسی نبود و همه به هم فخر می فروختند که به زبان عربی سخن بگویند و زبان فارسی کاخی بود که او ساخت و از افتخارات ما ایرانیان است که فرزندان ما زبان فارسی را می خوانند و می فهمند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در اروپا ملاک قدرت و توانایی زور بازو و سلاح و زمین و داشتن شوالیه بود افزود:با توجه به شعر توانا بود هر که دانا بود می توان چنین گفت که اروپاییان به این چیزها به عنوان قدرت می نگریستند و باور به توانایی به عنوان ملاک قدرت نداشتند ، در صورتی که هزار سال پیش فردوسی می گوید ملاک قدرت دانش و توانایی است.

ایوبی با بیان اینکه مبنای مشروعیت در زبان و فرهنگ ایرانی عدالت است ادامه داد:سراسر شاهنامه ادب و احترام است و حتی دشمن را هم محترم می شمارد و به هر حال این حماسه بزرگ نه تنها در شرق ، بلکه در غرب نیز شناخته شده است و خوشحالیم که در چنین روزی از رسانه ها تقدیر می کنیم.هنرمندان و محققان در این سالها حق مطلب را در مورد شاهنامه ادا کرده اند و در عرصه های تجسمی و هنرهایی مانند نگارگری زیباترین و باشکوه ترین آثار را خلق کرده اند و در عرصه هنرهای نمایشی و تعزیه و نقالی هم این کار صورت گرفته است که جا دارد به آنها دست مریزاد بگوییم . متاسفانه در عرصه سینما حق شاهنامه ادا نشده است و فکر می کنم باید هنرمندان از این منبع بعنوان بزرگترین حماسه جهان شرق و گنجینه ای عظیم استفاده کنند و فرهنگ ایرانی را با اقتباس از شاهنامه به تصویر بکشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>