سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب

نجوای زنان ایثارگر با کوچه‌های خرمشهر/ روایت ایثار و شهامت در «این سه زن»

in-3-zan

مستند «این سه زن» ساخته علی خسروی حضور زنان در روزهای دفاع مقدس را ثبت کرده است.

مستند «این سه زن» ساخته علی خسروی حضور زنان در روزهای دفاع مقدس را ثبت کرده است.

سوره سینما – همانطور که از نام فیلم مستند « این سه زن» مشخص است قرار است، در دقایقی کوتاه به شنیدن خاطرات زنانی بنشینیم که در دوران حمله عرق به خرمشهر دخترانی جوان بودند که با دردهای مردم شهر خود و سرزمینشان وجه اشتراک داشتند و فارغ از بعد جنسیت هر چه در توان داشتند گذاشتند و با پایمردی برای نجات حتی یک نفر تلاش کردند. مژده اون باشی ، صباح وطن خواه و کشور نجار زنانی هستند که حالا پس از گذشت سالها دوباره پا در کوچه های خاطرات تلخ و غمناک خرمشهر گذاشته اند و به توصیف آن روزهای سرشار از اندوه و خون و آوارگی می پردازند.

روایتی که خطی از بغض تمام آن را فرا گرفته و زاویه ای غم انگیز را برگزیده است. در واقع زمانی که صحبت از این سه زن می شود پای مادرانی که در آن روزها جان خود را برای فرزندان و عزیزان خود در کف دست گرفتند نیز به میان می آید.مادرانی که شاید آوای ناله های آنها هنوز هم در گوش کوچه ها و دیوارهای خرمشهر می پیچد و تاریخ و ظالمان اشغالگر آن را روسیاه تر از پیش می کند. کارگردان در این اثر دوربین خود را همراه کرده با این زنان که هر یک به بازسازی و یادآوری صحنه هایی می پردازند که در آن روزهای ملتهب در مقابل چشمانشان بوده است. روایتی از مسجد جامع خرمشهر در آن روزها آخرین پایگاه و مهمترین مامن مردمان خرمشهر بوده و در اصل گلچینی از صحنه های تلخ را می توان در آن یافت.

درمانگاهی که به گفته شاهدان زنان در آنجا به کمک رزمندگان و بسیجیان رفته بودند و از امدادهای اولیه تا هر وظیفه ای که از پس آن بر می آمدند دریغ نمی کردند. «این سه زن» در واقع فیلمی است در ستایش زنان و نقش آنها در جبهه های نبرد. زنانی که طعم گلوله و ترکش را چشیده اند و شاهد و ناظر بر جنایت های رژیم بعث بوده اند.زنانی که با دلگرمی و ایستادگی و مقاومت خود مردانی دلیر و شجاع را به صف مجاهدان می فرستادند تا پیروزی ها یکی پس از دیگری رخ دهد.زنانی که با حضور شورآفرین خود در صحنه های نبرد واژه ایثار را معنا کردند و نه فقط در حوزه امدادو پرستاری ، بلکه در صحنه های نبرد مسلحانه نیز حضور داشتند.

این یعنی نوعی تکامل معنای اتحاد و یکرنگی برای آزادی و استقلال خاک کشورمان.از نوجوان ۱۳ ساله گرفته تا جوان و پیرمردی که در خط مقدم جبهه ها حاضر می شدند و این لبیک زنان غیور و دلاور بود که آخرین قطعه از پازل ایستادگی و دفاع مقدس را کامل کرد و ایثار را تثبیت کرد. حالا علی خسروی با حمایت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مشارکت شبکه یک سیما سراغ این قهرمانان رفته که هنوز هم پایبند به اعتقادات و استوار بر آرمان های خود هستند و دردناک بودن نفس تجربه اتفاقات تلخ آن روزها را می توان از عمق نگاه این زنان و آه بلندی که هر از گاهی می کشند درک کرد و فهمید که این پیروزی ها و آزادی ها و افتخارات به راحتی به دست نیامده و ایران و ایرانی با جان و ناموس خود و با تکیه به شرف والای انسانی و اعتقاد راسخ بر رحمت واسعه الهی تاریخی به نام دفاع مقدس را رقم زد. این سه زن روایتی خاطره محور دارد و با تصاویری از بایگانی تاریخ سقوط خرمشهر فارغ از تکنیک های پیچیده و تمهیدات عجیب و غریب ذهن انسان را تسلیم نفس وجود قهرمان های خود می کند که خط به خط روایت آنها در کنار طعم تلخش غروری وصف ناپذیر را برای هر مخاطب ایرانی به همراه می آورد و در لایه ثانویه آن چهره زشت و خشمگین جنگ را در هر حالت و جغرافیایی محکوم کرده و در کلام این مادران مجاهد جاری می سازد و در مجموع این سه زن را به عنوان نماد تمامی زنان غیور ایران در کوچه های خرمشهر به تصویر می کشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>