سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

انتقاد عسگرپور از فشار برای تولید آثار دفاع مقدس/ حضور دولت در سینما کمتر شود

asgarpoor1

مدیر عامل خانه سینما از اعمال فشار برای تولید آثار ارزشی و دفاع مقدسی انتقاد کرد.

مدیر عامل خانه سینما از اعمال فشار برای تولید آثار ارزشی و دفاع مقدسی انتقاد کرد.

سوره سینما- آیین در ستایش دلاوری عصر شنبه سوم خردادماه همزمان با  روز آزاد سازی خرمشهر با حضور مدیر عامل خانه سینما محمد مهدی عسگرپور، جمعی از هنرمندان و اهالی سینما در تالار سیف الله داد برگزار شد. در این مراسم نمایشگاهی از بیست و هفت  پوستر فیلم های دفاع مقدس با عنوان «بازتاب رشادت» هم رونماییو برپا شد.

کامران ملکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه پوستر فیلم های سینمایی با موضوع دفاع مقدس گفت: مراسم امروز را تقدیم می کنیم به همه آنهایی که غریبانه رفتند و غریبانه هستند. چون در سینمای ایران آرشیو متمرکزی وجود ندارد برای تهیه این پوسترها به سراغ تک تک طراح ها ی آن رفتیم تا بتوانیم آن ها را برای این نمایشگاه آماده کنیم. برخی از طراحان پوستر این فیلم ها در قید حیات نبودند و تهیه این تصاویر کار بسیار دشواری بود.

در ادامه مراسم، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: فرا رسیدن سالروز فتح خرمشهر را تبریک می گویم و این روز بزرگ را گرامی می دارم. من از نزدیک شاهد بودم که در خانه سینما همکارانم برای تهیه این پوسترها چه سختی هایی را متحمل شدند. حتی پوستر فیلمی را که من بیست سال پیش ساخته بودم، را پیدا کردند، که من فکر نمی کردم دیگر نسخه ای از آن وجود داشته باشد.

وی افزود: ما هر سال سعی می کنیم این روز را گرامی برداریم. در مقطعی به شهر خرمشهر رفتیم و با خانواده شهدا دیدار کردیم و سری به مناطق جنگی زدیم. در دوره ای برای اینکه امکان سفر وجود نداشت، به دیدار جانبازان عزیزمان در آسایشگاهها رفتیم. الیته امروز هم برای این مراسم تعدادی از این جانبازان عزیز را دعوت کردیم اما به دلیل اینکه در این روز مراسم مختلفی برگزار می شود، قطعا این دوستان درگیر بودند و نتوانستند کنار ما باشند.

عسگرپور تاکید کرد:درباره سوم خرداد صحبتهای زیادی تا کنون بیان شده است. حتی سمینار هم در این باره زیاد برگزار شده است. همیشه فکر می‌کنم اگر ما بخواهیم از ورای آنچه که با آن مواجه ایم تعریفی ارائه دهیم چگونه می شود. اینکه ما جامعه ای هستیم که یک قدمت تاریخی دارد، ما را در دنیا با فرهنگمان می شناسند، کشوری هستیم که در حکومت داری قدمت دارد، اما از طرف دیگر به ما بر می خورد که باید ساعت ها برای گرفتن گوشت و مرغ در صف بایستیم و یا برای دریافت یارانه ثبت نام کنیم و…. در نتیجه بخش عمده ای از این رفتارها با آن داده ها هماهنگی ندارد. انگار ما خیلی متصل به سابقه مان نیستیم. و البته برخی رفتارها رابطه مستقیمی با داده ها دارد.

وی ادامه داد: در واقعه تاریخی سوم خرداد یا فتح خرمشهر موضوع فقط باز پس گیری شهر نبوده است. بخشی از این موضوع یک عملیات نظامی بوده است و بخشی دیگر سلحشوری است که الزاما در هر قوم  و ملتی دیگری وجود ندارد. حضرت امام خمینی (ره) گفتند که خرمشهر را خدا آزاد کرد. اما با گذشت زمان وقتی می‌بینیم چه اتفاقی در سوم خرداد افتاده است می‌فهمیم چه کشورها و ابرقدرت‌هایی برای ادامه جنگ به عراق کمک می‌کردند آن وقت مفهوم خرمشهر را خدا آزاد کرد به معنای واقعی اش نمایان می‌شود.

asgarpoor2

وی افزود: وقتی به مناسبت‌های این چنینی نزدیک می‌شویم و یا برخی مناسبت‌های خاص  تن و بدن من می‌لرزد . چون می‌دانم برخی جریانات و سایت ها  شلاق‌های‌شان را برمی‌دارند و به پیکره سینما حمله می‌کنند و می‌گویند :خجالت نمی‌کشید که راجع‌ به دفاع مقدس و یا مفهوم انتظار کاری انجام نمی‌دهید؟  براستی چرا وقتی به این مناسبتها می رسیم چنین صحبتهایی عنوان می شود. در صورتی که من معتقدم سینما دین خود را بیشتر از دیگر عرصه ها به این مفاهیم ادا کرده است. ببینیم اقتصاد چقدر در این راستا(آرمان آزادی خرمشهر) قدم برداشته است، صنعت و یا کشاورزی چه اندازه؟ اگر بخواهیم همین نمونه نمایشگاه ما را در حوزه صنعت برگزار کنیم با همین مفهوم آیا اصلا کسی چنین همتی می کند  و یا چیزی نصیبمان می شود؟ در صورتی که در این سینما باز پس از گدشت سی و سه سال هم چنان  تلاش می شود.

مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: فاصله‌ای بین آرمان ها و واقعیت ها ی جاری در کشور ما به وجود آمده است. خیلی مواقع در این شرایط سینمای کشور های دیگر را به سر ما می‌ز نند و می گویند آن ها در فیلم «نجات سرباز رایان» چگونه دلاوری قهرمانان خود را با تصویر می کشند و چرا ما در سینمای ایران نمی توانیم فیلمی با این مضمون پیدا کنیم و یا بسازیم؟  اما سوالی که این جا مطرح می شود این است که سینمای ما چه قدر به آرمان ها نزدیک است. در سینمای آمریکا فلسفه کشتن (جنگیدن) برای این است که کشته نشوی و در همین جا تفاوت با سینمای ایران حس می شود. و دیگر اینکه تعارضات عمیقی بین سیاست اعلامی و سیاست اعمالی مخالفان و منتقدان سینما مشاهده می شود مانند همین ولع عملی به یغما بردن بیت المال! در حقیقت منتقدان و مخالفان سینما  از فیلمساز ایرانی چیزی را می خواهند که ما به ازای های خارجی ندارد.

نکته دوم این است که سینمای ما غیر طبیعی اداره می شود و نحوه تولید و اکران در سینمای ایران مشابه خارجی ندارد و همیشه سایه دولت بر روی سینمای ایران سنگینی می کند و هربار دولت می خواهد خود را ازاین موضع جدا کند برخی از دوستان او را از این تصمیم منصرف می کنند. به همین دلیل سینمای ما شبیه تلویزیون دولتی اداره می شود و نه بیشتر.

وی ادامه داد: در مدل تولید فیلم کشور مان نمی‌توان توقع داشت که به صورت طبیعی فیلم‌هایی ساخته شود که مرتبط با این حوزه باشد و سفارشی خوانده نشوند. با توجه به همین نکات است که نباید وقتی به این مناسبات می رسیم شلاقهایمان را برداریم و بگوییم چرا در این زمینه کاری نشده است. وقتی که ما روی مدار طبیعی تولید و اکران نزدیک شویم قطعا شاهد این تولیدات هم خواهیم بود. ما امروز شاهدیم که در طول سالهای گذشته فیلم های خوبی با مضمون دفاع مقدس ساخته شده است. امروز ما خواستیم سازندگان این فیلم ها با شما صحبت کنند برخی گفتند حالشان خوب نیست. به امید اینکه حال همه خوب شود. برخی هم در سفر بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>