سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۳۹۳ در ۹:۲۷ ق.ظ چاپ مطلب

سیمای دختری در میان جمع/ آنچه می‌خواهید درباره «پنج ستاره» بدانید

5-setareh

فیلم سینمایی «پنج ستاره» به عنوان نخستین اثر کارگردان آن، با وجود برخی کاستی‌ها اثری قابل قبول برای مخاطبان سینما است.

فیلم سینمایی «پنج ستاره» به عنوان نخستین اثر کارگردان آن، با وجود برخی کاستی‌ها اثری قابل قبول برای مخاطبان سینما است.

سوره سینما  میثم محمدی: فیلم سینمایی «پنج ستاره» به کارگردانی مهشید افشارزاده که این روزها با استقبال مخاطبان همراه شده، به عنوان نخستین تجربه کارگردانی این بازیگر باسابقه، اثری اجتماعی است که نمره قبولی می‌گیرد. با توجه به انتخاب موضوع، سلیقه کارگردان و نتیجه‌ای که از نگاه و ذائقه بصری او حاصل شده می توان امیدوار بود سینمای ایران صاحب یک کارگردان تازه نفس با دغدغه ساخت آثار اجتماعی شود. فیلمسازی که به واسطه جنسیت خود، دنیای پرفراز و نشیب زنان را به خوبی می‌شناسد و قادر است به این دنیا نزدیک شده و مختصاتش را برای مخاطب ترسیم کند.

خلاصه داستان: مریم هاشمی دختری از طبقه ضعیف جامعه است که در رشته داروسازی قبول شده و هزینه سنگین دانشگاه آزاد باعث می‌شود او برای کار کردن و تامین هزینه دانشگاه پیش مادرش که در بخش خدمات هتل کار می کند برود. حضور او در هتل بهانه‌ای می‌شود برای ورود به دنیای شخصیت‌های دیگری که در آنجا کار می‌کنند و مشکلات و سوءتفاهم و قهرهایی که بوجود می‌آید.

کوتاه از بازی‌های «پنج ستاره»: تعدد بازیگران این اجازه را نمی دهد که بصورت مفصل به تک تک بازی های این فیلم بپردازیم ، اما دیبا زاهدی انتخاب خوبی برای نقش مریم بوده و از آنجا که اولین نقش آفرینی خود را در چنینی نقش داشته است ، به خوبی توانسته از نمونه های کلیشه ای چنین دخترانی دوری کند و بازی روان و درستی را از لحاظ تداوم حس و یکدستی کنش ها براساس شخصیت تعریف شده مریم داشته باشد. بهنوش بختیاری نیز با شکستن پیله های پیشین خود در بازیگری ، فضایی نو و جسورانه را تجربه کرده و به خوبی از پس ایفای نقشی که از فراز و فرودهای حسی دارد ، برآمده است ،هر چند که در بسیاری از مقاطع همان شیطنت های معمول در آثار طنز نیز به کمک او آمده است . اما شهاب حسینی که به نظر کار سختی را برای ایفای نقش رضا وحیدی ندارد ، بدلیل مشکلی که در صدایش به وجود آمده ،ضربه خورده ، هرچند که باز هم توانایی خود را در فصول مختلف روایت به نمایش می گذارد.

چند سطر درباره «پنج ستاره»: مهشید افشارزاده در نخستین فیلم سینمایی خود سراغ یک موضوع زنانه رفته و به طرح مشکلات طبقاتی ، فقر ، تبعیض و غیره پرداخته است. منظور از طرح کردن در همان حد اشاره کردن به مصائب گوناگونی است که بدلیل کثرت آنها فرصت نگاه عمیق به آنها وجود ندارد.افشارزاده این کار را به تهیه کنندگی امیر سمواتی انجام داده که پیش از این نیز چنین حال و هوایی را در «دربند» تجربه کرده است.«پنج ستاره» در اصل با ایهامی که در عنوان خود دارد نشانی یک هتل و ۵ شخصیت فیلم را به ما می دهد که در رفت و آمدها و کنش های دراماتیک با یکدیگر به روایت سرنوشت خود می پردازند و مخاطب را با خود همراه می کنند.این فیلم با تمرکز بر شخصیت مریم هاشمی با بازی دیبا زاهدی آغاز می شود و پیش می رود و این انتظار را در ما ایجاد می کند که قرار است با مصائب و مشکلات او همراه باشیم و در کنار آن شخصیت های دیگر را ببینیم، در حالی که تا بخشی از فیلم با همین انتظار پیش می رود و پس از رسیدن به یک سوم میانی به دلیل تعدد شخصیت‌های داستان ما وارد زندگی زنانی می‌شویم که در هتلی ۵ ستاره در کنار هم کار می کنند.

5-setareh2

این پراکندگی و تشتت در طرح مشکلات گوناگون شخصیت ها منجر به شخصیت پردازی های دم دستی و رها شدن بسیاری از آنها در داستان می شود و تمام چیدمان ابتدایی فیلمنامه را که موضوع قبولی مریم در دانشگاه و نداشتن شهریه بود را بر هم می زند و شاید اگر از ابتدا با پرداختی حاشیه ای سریعتر وارد هتل به عنوان یک ماکت از اجتماع مورد نظر نویسنده و کارگردان می شدیم با نگاهی نمادین ، به نتیجه ای مطلوب تر و متمرکزتر می رسیدیم. طبیعی است که تعدد شخصیت‌ها در یک اثر کار را از لحاظ اجرایی دشوارتر می کند که از این لحاظ کارگردان با میزانسن ها ی قابل قبول و در ادامه آن تدوین خوب توانسته بود از خطر مواجهه با فضایی ایستا و کسل کننده بگریزد. نکته دیگری که در این میان باید به آن توجه داشت باز هم به شخصیت‌های داستان مربوط می‌شود.

شخصیتی همچون رضا وحیدی با بازی شهاب حسینی یکی از مهره‌های کلیدی داستان است که او هم از جایی به بعد نبض جریان را در دست گرفته و تا پایان پیش می‌رود و در واقع باز هم ستارگان مورد نظر را به حاشیه می برد و از لحاظ جایگاه دراماتیک به مرتبه ای بالاتر از حد انتظار می رسد و از سویی دیگر هم رابطه او با فریبا محتشمی که شاید غیرقابل باورترین شخصیت این داستان باشد به صورتی سطحی و تا حدودی غیر منطقی باقی می ماند. در مجموع با تمام کاستی‌هایی که وجود دارد «پنج ستاره» اثری است که تلاش و دغدغه عوامل تولید آن برای ارائه فیلمی روشنگر در ذات اثر نهفته است.

آمار فروش: «پنج ستاره» با توجه به اینکه در یک رقابت با آثار کارگردانان صاحب نامی چون کیمیایی و مهرجویی قرار گرفته است، در حدود ۲۵ روز نمایش خود در ۲۲ سینمای پایتخت توانسته به فروش قابل قبول حدود ۴۰۰ میلیون تومان نزدیک شود تا سازندگان آن به روزهای آینده امیدوار باشند ، ضمن اینکه فارغ از این «پنج ستاره» ویژگی‌های قابل توجهی از لحاظ داستان و حضور ستاره‌های سینما برای دستیابی به فروشی موفق را دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>