سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ در ۹:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

برنامه‌های تلویزیون مردانه‌اند/ رسانه باید چشم و گوش ملت باشد

fereshte-vali-nezhad

یک کارشناس رسانه و جامعه‌شناس گفت: برنامه‌های تلویزیونی اغلب با دیدگاه مردانه ساخته می‌شوند.

یک کارشناس رسانه و جامعه‌شناس گفت: برنامه‌های تلویزیونی اغلب با دیدگاه مردانه ساخته می‌شوند.
فرشته ولی مراد در رابطه با جایگاه زن و خانواده در برنامه های تلویزیونی به سوره سینما گفت: برای پرداختن به جایگاه زن  و به طور کلی توجه به مباحث جامعه شناسی دو نکته حائز اهمیت است . اول روش های مناسب اطلاع رسانی، آموزش، تشویق و هشدار به مردم ، دوم مساله نقطه هدف یا مخاطب است به این منظور که همیشه انگشت اتهام روبه مردم است و در برنامه‌ها به ندرت مسئولین و مدیران در جایگاه نقد قرار می گیرند.
وی افزود: در واقع آموزش زمانی معنای صحیح پیدا م‌ کند که بدانیم از مخاطب خود چه انتظاراتی داریم و این مساله مهم و اساسی متاسفانه در برنامه ریزی اغلب تولیدات تلویزیون مغفول مانده است. در واقع زمانی که آسیبی اتفاق می‌افتد تنها مردم نباید سرزنش شوند بلکه مسئولین، برنامه ریزان و قانون نویسان هم باید پاسخگوی دلیل آسیب های وارد شده به اجتماع باشند. طبق فرمایشات امام راحل امر به معروف و نهی از منکر فقط خطاب به مردم نیست بلکه مسئولین هم باید در این زمینه پاسخگو باشند.
این کارشناس رسانه ادامه  داد: ما در درجه اول در برنامه ریزی ضعف داریم، اکثر طرح هایی که به شکل برنامه در تلویزیون روی آنتن می‌رود ناقص است و به جای ریشه یابی کردن مسایل مختلفی که مطرح می‌شود سعی در بیان یک سری کلیات دارد و بر اساس واقعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه ریزی درستی شکل نمی گیرد تا از آسیب‌های آینده جلوگیری شود. از آنجا که پیشگیری، در برنامه ریزی ما سهمی ندارد زمانی که مورد تبدیل به مشکل شد همه صداها بلند می‌شود که هیچ متولی هم ندارد.
ولی مراد در بخش دیگری از سخنانش گفت: صدا و سیما در این زمینه باید عملکرد مسئولان را مورد نظارت قرار دهد چرا که رسانه باید چشم و گوش و زبان مردم ملتش باشد. متاسفانه زنان در بدنه قدرت نیستند و حتی صدایشان هم از حنجره مردان شنیده می‌شود. سیاست گذاری ها در انحصار مردان است.  ظاهرا زنان در جامعه هستند اما در ضوابط شایسته سالاری زنان منها شده اند. اگر زنان تصمیم گیرنده ای در جامعه باشند بر اساس رابطه‌های سببی ونسبی و بعضا حزبی در این جایگاه حضور دارند.
این برنامه‌ساز تلویزیون با اشاره به چگونگی استفاده از فرصت‌هایی نظیر ماه مبارک رمضان در تولید برنامه‌ها گفت: ماه رمضان بهار قرآن است و بهترین فرصت برای اینکه بتوانیم از آموزه های قرآنی استفاده کنیم. متاسفانه حتی برنامه‌هایی که برای این زمان تدارک دیده شده هم کاملا مردانه است. مثلا در برنامه «ماه عسل» اگر زندگی زنی مورد بحث قرار می گیرد باز هم از نگاهی مردانه روایت می‌شود. زن در چنین برنامه هایی فقط می‌نشیند و به سوالات جوا ب می‌دهد. صدا سیما در حق زنان بی‌انصاف است و زنان را با نگاهی مردانه به تصویر می‌کشد. نمونه این نوع نگاه و تلقی را می‌توان از پروژه‌های سنگین تلویزیون مانند سریال «یوسف پیامبر» تا برنامه‌های استودیی کم هزینه مشاهده کرد.
وی گفت: برای داشتن خانواده‌ای سالم و شاداب باید زن‌های سالم با روحیه قوی داشت. متاسفانه اکثر برنامه‌هایی که در این زمینه ساخته شدند شعاری بودند و تمام تحقیقات دانشگاهی ما در بایگانی خاک می‌خورند. در واقع مسئولین با نظرات شخصی خود کار می‌کنند. امیدواریم شرایط به سمتی پیش برود که برنامه های پرمحتوا قدرت حضور داشته باشند، هرچند که نیروهای فعال بیکار نمی‌نشینند و این جریان فکری اجتماعی به نوعی دیگر به کار خود ادامه خواهد داد و به شکلی تاثیرگذار خواهند بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>