سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۳۹۳ در ۱۱:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب
مسعودشاهی:

گل سرسبد ما سینمای مقاومت است

masood-shahi

دبیر جشنواره فیلم کودک سینمای دفاع مقدس را گل سرسبد سینمای ایران دانست.

دبیر جشنواره فیلم کودک سینمای دفاع مقدس را گل سرسبد سینمای ایران دانست.

سوره سینما- مهدی مسعودشاهی درباره جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت رسالت بزرگی  درحوزه فرهنگ سازی دارد زیرا اگر قرار باشد از ارزش ها بگوییم این ارزش ها در سینمای مقاومت تجلی پیدا می کند. سینمای مقاومت می تواند مصداقی برای موضع نظام در برابر دوستی ها و دشمنی ها، و اینکه کجا دوست و کجا دشمن باشیم ، باشد.

دبیرجشنواره فیلم کودک با بیان اینکه کسانی که در سینمای مقاومت تلاش می کنند باید شناخت کلی داشته باشند زیرا در اینصورت است که سینمای دفاع مقدس بیشتر مشخص می شود، خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس باید باب جدیدی را در عرصه سینما بگشاید و این  از سال ۴۲ با بحث انقلاب و هدایت و بصیرت امام (ره) آغاز می شود و تا سال ۵۹ که فاز تهاجم نظامی به ایران شروع شده و طول سال های دفاع مقدس و حتی تا امروز را در بر می گیرد. متاسفانه به مقدار لازم بر روی این فرهنگ کار نکرده ایم تا در این سینما نتیجه بگیریم.

وی با بیان اینکه نتوانستیم فهم کلی از جنگ و دفاع مقدس را به جهان معرفی کنیم، افزود: برخی حرکت هایی که در جهان برای ارزش ها  و فرهنگ سازی قابل مقایسه با کاری که باید می کردیم نیست ضمن اینکه فرهنگ سازی درباره دفاع مقدس باید از مدارس شروع می شد تا در بخش های مختلف فرهنگ سازی عمومی و تخصصی صورت گیرد. متاسفانه در طول این سال ها تنها به خاطرات مدیران و برخی رزمندگان در جنگ اکتفا کرده ایم به همین دلیل همه اتفاقات هر دو سال یکبار تکرار می شود.

مسعودشاهی ادامه داد: به اعتقاد این مدیر فرهنگی؛ موضوعی به اهمیت سینمای مقاومت و دفاع مقدس باید برایش هر ماه هم اندیشی هایی صورت گیرد و همدلی هایی با کسانیکه سال ها در جنگ زحمت کشیده اند شکل بگیرد ضمن اینکه این فرهنگ را باید در دنیا ردیابی کنیم. در این زمینه باید آسیب شناسی شود و جشنواره در بحث عقیدتی بررسی کند که چرا تا به امروز فیلم های ما در این زمینه کم بوده است.

وی با بیان اینکه خاطرات زیادی از جنگ برای همه ما باقی مانده است گفت: در سال ۶۲ جوانان زیادی برای تصویربرداری به جنگ می رفتند. یادم می آید در سال ۶۲ کسی که مجروح جنگ بود طرحی را برای جنگ ارائه داد اینکه برای حضور در جبهه و جنگ باید چشم پاک داشت اما به او امکانات لازم را ندادند و این جانباز دیگر نتوانست در جنگ حضور پیدا کند. عده ای اعتقاد داشتند که درباره جنگ باید بعد از جنگ صحبت کرد و نتیجه اش نگرانی های امروز درباره فرهنگ دفاع مقدس است.اگر فرهنگ دفاع مقدس بازشناسی شود نه تنها بودجه فرهنگی لازم است بلکه بودجه سایر بخش ها هم باید به این امر اختصاص داده شود زیرا این جشنواره و این فیلم ها  مربوط به جان  مردم است بنابراین باید از هرجایی این بودجه تزریق شود.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه مجلس آنطور که باید جایگاه سینما را نمی شناسد ادامه داد: یادم می آید در سال ۵۹ اولین فیلم جنگی را که می خواستیم در مجلس نمایش دهیم تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام کردند سینما حرام است . فیلم من فیلم کوتاهی درباره دفاع مقدس بود اما آنها نپذیرفتند و نمایش ندادند . اینکه سینما ابزری برای اشاعه فرهنگ است باید در مجلس احیاء شود تا به واسطه آن موضع گیری جهان را نسبت به مسائل فرهنگی بیان و منعکس کنیم.  به نگاه و اهمیتی که رهبر انقلاب نسبت به فرهنگ داشته و دارد باید توجه داشته باشیم که چه تحولی در فرهنگ ایجاد شده است؟ چه نهادهایی متولی دسترسی به این هدف ها هستند؟ همه باید بسیج شویم تا از ظرفیت های دفاع مقدس دفاع کنیم و یکی از نمونه های این ظرفیت ها فیلمسازی است.

مسعودشاهی ادامه داد: زمانیکه ارزشی را در قالب فیلم درمی آوریم می توانیم دنیا را متحول کنیم و با داشتن چنین فیلم هایی می توانیم حرفهایمان را بزنیم. خوشحالم که هنوز سینمایی تحت عنوان سینمای دفاع مقدس و مقاومت برگزار می شود باید ظرفیت ها و امکانات مدیریت شود. باید آرمان های ارزشمندمان را به دنیا معرفی کنیم و راهش از طریق همین فیلم ها است. اولین اعزام های سینمایی برای تهیه فیلم را خودم انجام دادم و آثار مثبتی هم باقی مانده است. برای اینکه صحنه ها حفظ شود و عزیزانی که از جان خود برای کشورشان مایه گذاشته اند باید تلاش کنیم زیرا این ها سرمایه های فیلمسازی ما هستند و ما باید با همه وجود این فرهنگ را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره مقاومت باید هر سال برگزار شود گفت: در طول سال باید نشست های تخصصی و کارگروه هایی برای این جشنواره برگزار شود . ساختارهای مدیریتی این بخش با هم همکاری کنند و از دوباره کاری بپرهیزند ضمن اینکه بودجه و امکانات لازم برای آموزش، تولید و پژهش های لازم فراهم شود و در این میان بهترین ابزار سینما است. در زمینه دفاع مقدس و مقاومت ما باید حرفمان را که حرف بزرگی است به درستی بزنیم. می توانیم حرفمان را در قالب هفته فیلم  و برگزاری جشنواره به دنیا بزنیم زیرا این فضا بستر خوبی است و می تواند نویدی به فیلمسازان داخل کشورمان باشد البته باید دقت داشت که تنها با جشنواره نمی توان اینکار را انجام داد بلکه باید همراه با برنامه های جدید باشد.

دبیرجشنواره فیلم کودک با بیان اینکه حقانیت جشنواره این است تا مظلومیت مردم مسلمان را به دنیا نشان دهد گفت: نفاق هایی که در سراسر دنیا وجود دارد به این دلیل است که حقایق گفته نشده است . با این نوع فیلم ها می توانیم جریان سازی کنیم . متاسفانه استکبار و رژیم صهیونیستی به دلیل پیگیری هایشان به نتیجه می رسند زیرا عزم جهانی دارند و این عزم در کشور ما وجود ندارد باید این جریان را مستمر کنیم و این امر نیاز به همکاری تنگاتنگ با فیلمسازان دنیا دارد. مخالفت ها با جشنواره فیلم مقاومت در دنیا وجود نشان می دهد این امر است که جشنواره رویکرد مثبت و تاثیرگذاری داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>