سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ شهریور ۱۳۹۳ در ۳:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب

ستایش جهانبخش سلطانی از هنرمندان سینمای دفاع مقدس/ ایستادگی سینمای ایران در برابر هالیوود

moghavemat

آیین رونمایی از پوسترهای جشنواره فیلم مقاومت امروز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه برگزار شد.

آیین رونمایی از پوسترهای جشنواره فیلم مقاومت امروز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه برگزار شد.

سوره سینما- آیین رونمایی از پوسترها و اقلام تبلیغی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، سید عبدالله صفی الدین نماینده حزب الله در ایران، محمدرضا شرف الدین مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمد خزاعی دبیرجشنواره ، جهانبخش سلطانی بازیگر سینمای ایران ، مرتضی شعبانی مستندساز جنگ، محمدتقی فهیم منتقد و نویسنده سینمایی، محمدحسین نیرومند کارشناس فرهنگی، نمایندگان سازمان بسیج دانشجویی، سازمان طلاب و روحانیون و سازمان بسیج هنرمندان، همچنین مدیران بخش های گوناگون این رویداد سینمایی و اهالی رسانه صبح امروز در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛ پژمان لشگری پور که اجرای این برنامه را برعهده داشت در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به حضار و با تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع) یاد شهدای ۱۷ شهریور را گرامی داشت و گفت: با برگزاری مراسم امروز، زنگ آغاز به کار جشنواره به طور جدی برای برگزار کنندگان به صدا در می آید. این جشنواره در سالهای گذشته هر دو سال یک بار برگزار می شد و از این پس سالیانه شد. مجموعه عوامل برگزار کننده و فعالان حوزه سینمای دفاع مقدس دلتنگی خاصی نسبت به این جشنواره دارند و همیشه دیده شده که با عشق برای این رویداد کار می کنند.امسال هم برای همه آنها وضع به اینگونه است.

در ادامه مراسم محمد حسین نیرومند مدیر هنری این جشنواره روی سن قرار گرفت و در مورد چگونگی طراحی پوسترها ی این جشنواره سخن گفت. وی بیان کرد: از اینکه دبیر جشنواره مقاومت برای حوزه تبلیغات اهمیت قائل شده تا این بخش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تشکر می کنم. کاری که در جشنواره های دیگر کمتر به آن پرداخت می شود.

نیرومند ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفتیم برای هنرمندان پوستری طراحی کنیم دیدگاه خود هنرمندان را در هنگام طراحی پوستر جویا شدیم. بعضی در طراحی پوستر به فرم و برخی به محتوا اهمیت می دادند. من ترجیح دادم کاری ترکیبی هم در فرم و هم در محتوا ارائه دهیم و به دوستان طراح گفتم که در هنگام طراحی به ایده بسیار توجه کنند چراکه بعد از طراحی یک پوستر آنچه که در ذهن می ماند ایده است.همچنین در طراحی پوستر به سمت سادگی در عین پیچیدگی که پیرایش و روح انسانی در آن باشد رفتیم.

نیرومند در ادامه با اشاره به اینکه وقتی به هنرمندی کاری سفارش داده می شود باید اثر او را پذیرفت و به ان احترام گذاشت گفت: سید حسن موسی زاده طراحی پوسترهای جشنواره را به عهده داشتند که چون در قم هستند نتوانستند در این مراسم حاضر شوند. مجری در این بخش مراسم گفت: پوستر بخش اصلی سیزدهمین جشنواره قرار است در موزه دفاع مقدس به عنوان یادگار بماند. محمد خزاعی دبیرجشنواره به همراه جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و محمدرضا شرف الدین مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس روی سن قرار گرفتند و از پوستربخش اصلی جشنواره رونمایی کردند.

بعد از رونمایی از پوستر جهانبخش سلطانی وی در سخنانی گفت: به واقع کسانی را که درعرصه هنر و تصویر مقاومت از دست دادیم همچون شیرانی بودند در دل جنگ. همچون رسول ملاقلی پور که من افتخارهمکاری با ایشان را در فیلم افق داشتم. او در ادامه صحبتش، اشک مانع از صحبتش شد و محمد رضا شرف الدین صحبت های او را تکمیل کرد و گفت: در جهاد دانشگاهی اصفهان آقای جهانبخش سلطانی کار تئاتر می کردند و تا وقتی می‌آمدند گروهی را برای اجرای تئاتر هماهنگ کنند عملیاتی شکل می گرفت و آن گروه تئاتر برای اجرا تکمیل نمی شد و در نهایت کسانی که قرار بود در گروه کار کنند شهید می شدند.

شرف الدین گفت: آنها به راستی رفیق دوست و انسانهای واقعی بودند که هیچ وقت فرمایشی کار نکردند.

سپس، پوستر مرتضی شعبانی مستند ساز رونمایی شد. وی در سخنانی گفت: قدر سینمای ایران و دفاع مقدس را بدانیم. من یک هفته ترکیه بودم و وقتی با مدیران تلویزیون شبکه‌های مختلف ترکیه صحبت می‌کردم؛ دریافتم که آنها به سینمای ایران به عنوان یک قله نگاه می‌کنند. از فیلم هایی نام می بردند که ما بی اعتنا از کنارشان می گذشتیم، همچون؛ «خداحافظ رفیق» و «پرواز در شب». در حالی که سینما در دنیا وجود ندارد و در حال از بین رفتن است و معدود کشورهایی دارای سینمای مخصوص به خود هستند، سینمای ایران در مقابل تفکر هالیوود می ایستد و تنه به سینمای غرب می زند.

محمد تقی فهیم منتقد پیشکسوت در این بخش روی سن قرار گرفت و بعد از رونمایی از پوستر خود در سخنانی گفت: جشنواره مقاومت از نظر عاطفی به عنوان خانه دوم برای ما محسوب می شود. این روزها فشار زیادی بر یک چنین فضاهایی قرار دارد و استکبار در تلاش است که سینمای نجیب ایران را به انزوا بکشاند و جریانی به دنبال فرار تماشاگران از سینمای ایران است. اما سینمای مقاومت می تواند اتفاق مهم برای سینمای ایران قلمداد شود. و درهم شکستن آرزوهای متفکرین غرب باشد.

ابو القاسم طالبی بدلیل درگیری در ساخت پروژه جدید خود نتوانست در رونمایی از پوستر بزرگداشت خود حاضر باشد و محمد خزاعی که سابقه همکاری با وی را در فیلم «قلاده های طلا» داشت از این پوستر رونمایی کرد.

محمد خزاعی دبیر جشنواره این رویداد سپس پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تقدیر و تشکر می کنم از همه کسانی که در برگزاری این مراسم مرا کمک می کنند. با تلاش همه شما عزیزان است که جشنواره ای که امید بچه های انقلاب است به آرمانهای خود نزدیک می شود. ما گام های اولیه را برمی داریم و از سالهای بعد تکمیل تر قدم بر می داریم. چرا که جشنواره مقاومت جشنواره با اهمیتیست که از تمام رسانه های دنیا دنبال می شود. جشنواره مقاومت امید و د غدغه کسانیست که تفکر مقاومت دارند . این جشنواره امید فیلمسازهای آزادی بخش است که بر علیه صهیونیسم فعالیت می کنند . پس وظیفه ما از این بعد سنگین تر می شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: از ۶۰ مهمان خارجی دعوت کردیم در این مراسم حاضر باشند می خواهیم فضای گفت و گو و بحث در جشنواره حاکم باشد .بخشی از جشنواره به کنفرانس افق نو اختصاص دارد و مهمانانی که برای این رویداد به ایران می آیند .

خزاعی گفت: شعار امسال برای ستاد برگزاری جشنواره ، این است که جشنواره برای همه مردم ایران برگزار می شود و همه ما بر اساس این شعار عمل می کنیم. و جشنواره تقریبا در تمام نقاط ایران برگزار می شود. عده ای از ما سوال می کنند که چرا جشنواره با این ابعاد وسیع برگزار می شود ؟ پاسخ ما این است که جشنواره کوچک و نهیف که به اختتامیه و افتتاحیه منتهی شود را راحت می توان برگزار کرد امامدیریت و برنامه ریزی جشنواره ای با این ابعاد تلاش و زحمت بزرگی می خواهد. لذا جشنواره امسال نه تنها در تهران بلکه در ۱۴۰۰ نقطه از کشور در شهرهایی نظیر ایلام، کردستان سیستان و کرمان برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>