سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ شهریور ۱۳۹۳ در ۹:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب
علی‌اکبری:

جدایی بخش بین‌الملل از جشنواره فیلم فجر بوی سیاسی دارد

ali-akbari

تهیه‌کننده فیلم «استرداد» تاکید کرد استقلال بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر یک اقدام سیاسی است.

تهیه‌کننده فیلم «استرداد» تاکید کرد استقلال بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر یک اقدام سیاسی است.

محسن علی‌اکبری درباره تغییرات اعلام شده برای برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر به سوره سینما گفت: در خصوص اعلام سیاستگذاری و در واقع تغییرات شاید دوستان قصد نوآوری دارند، اما به نظرم به عمق اتفاقات در این زمینه کمتر توجه می شود. اگر قرار است بخش بین‌الملل را از برگزاری در ایام دهه فجر جدا کنیم کار اشتباهی انجام می‌دهیم. جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین جشن سینمایی در ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و حضور مهمانان خارجی در این رویداد و در این ایام موثر است.

وی ادامه داد: حضور هنرمندان کشورهای دیگر در ایام دهه فجر در جشنواره از لحاظ تبادل و تاثیر فرهنگی بسیار کارآمد است. به نظر من از این اتفاق بوی تصمیم سیاسی و غیرفرهنگی به مشام می‌رسد. من به عنوان یک تهیه‌کننده با هر آنچه که رویکرد انقلاب اسلامی را کمرنگ کند مخالفم. این را درک نمی کنم که چرا باید بخش بین الملل را به اردیبهشت ماه موکول کنیم که هیچ مناسبت خاصی در آن مشاهده نمی شود.

علی اکبری با اشاره به دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: من آقای رضاداد را به عنوان یکی از مدیران باهوش و با درایت و با سیاست در عرصه فرهنگی قبول دارم، اما این اتفاق سرمنشاء سیاسی دارد. در حالی که جشنواره فیلم فجر، جشنواره انقلاب اسلامی است و در دوره های گذشته هم ما شاهد بودیم که با بخشی تحت عنوان بیداری اسلامی انتقال جریان انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر فراهم شد و باید بیشتر در این موارد بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» در ادامه گفت: برای پویایی و اعتدال نباید سیاستگذاری کلی جشنواره تغییر کند ، همانطور که در جشنواره های معنبر دنیا شاهد این امر هستیم. سینما محصولی است که از غرب وارد شده و ما باید در برگزاری جشنواره ها و سیاست های کلی کمتر بدعت بگذاریم، این جریان هنرمندان را با بلاتکلیفی مواجه می‌کند و در نوع فیلمسازی آنها هم تاثیر خواهد داشت.

وی درباره انتخاب داوران و بحث کنترل اعمال سلیقه در نوع داوری گفت: اگر در این زمینه فراجناحی عمل شود و برگزار کنندگان جشنواره درگیر یک گروه و تفکر خاص نشوند، خیلی خوب است. اما بحث تعیین سلیقه چه برای فیلمسازان و چه برای داوران از حیطه دبیری جشنواره خارج است. هنرمند و داور براساس سلیقه خود داوری می کند، در غیر این صورت جبر و ظلم می شود و در مجموع اگر صحبت فلان گروه و حزب در جشنواره اعمال نشود، خوب است.

علی اکبری درباره بحث انتخاب ۲۲ فیلم برای بخش نهایی جشنواره گفت: ما باید استاندارد را رعایت کنیم، اما باید یک مساله را در نظر داشت که امروز ما در سال ۱۰۰ فیلم تولید می‌کنیم و در دهه شصت ۴۰ فیلم تولید می‌کردیم. بر این اساس تعداد متقاضی برای حضور در جشنواره بیشتر شده است. تصمیم گیری در این رابطه کار دبیر جشنواره نیست و باید شورای سیاستگذاری بررسی های لازم را در این باره انجام دهد و درباره جزئیات برگزاری جشنواره بازنگری صورت بگیرد. من معتقد به نمایش ۲۲ فیلم در بخش مسابقه هستم، اما اگر قرار است تغییری در جشنواره داشته باشیم، باید سقفی براساس میزان تولیدات و کارگردان‌ها تعیین شده و پیشتر اعلام شود. باید این برنامه برای یک دوره ۱۰ ساله ثابت باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>