سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

«ساکن طبقه وسط» به سینمای بدنه نزدیک نیست/ «وقتی از چاقی حرف می‌زنیم» را فیلمبرداری می‌کنم

morteza-poor-samadi

فیلمبردار فیلم «ساکن طبقه وسط» از همکاری با شهاب حسینی اعلام رضایت کرد.

فیلمبردار فیلم «ساکن طبقه وسط» از همکاری با شهاب حسینی اعلام رضایت کرد.

مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری فیلم «ساکن طبقه وسط» در گفت و گو با سایت سوره سینما گفت: سابقه آشنایی ام با شهاب حسینی قدیمی به ۱۷ ماه همکاری در سریال «مدار صفر درجه» باز می گردد. بعد از آن هم در فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» کار کردیم. برای همین وقتی می‌خواست اولین فیلمش را کارگردانی کند پیشنهاد فیلمبرداری آن را به من داد.  مثل همیشه، فیلمنامه را برای این انتخاب کردم که کمی غیر متعارف بود. یک جور کولاژ بود و روابط انسانی را حول محور بازی یک بازیگر بیان می‌کرد و تجربه خوبی بود.

او با بیان این که «ساکن طبقه وسط» به سینمای بدنه شبیه نیست گفت: کار خاصی بود و شبیه دیگر فیلم های سینما نبود. تجربه جالبی بود. این فیلم «وقتی از چاقی حرف می زنیم از چه حرف می زنیم» نام دارد. راستش نام آن برایم خیلی جالب است. فیلمبرداری این کار به زودی آغاز می شود. این عنوان از یکی از داستان های هاروکی موراکامی، نویسنده ژاپنی الهام گرفته شده است.

فیلمبردار با سابقه سینمای مستند درباره علت فاصله گرفتن از این حوزه گفت: کارگردان‌های قدیمی دیگر از این فضا دور شده اند. نسل جوان و تازه نفس آمده است. ابزار جدید نسل تازه ای را با خود آورده است.  فیلمسازان جوان، مضمون‌گرا هستند و زیاد به دنبال فرم و نور و فیلمبرداری نیستند. مسائل دنیای جدید و هیجانات عصیان های مربوط به آن، برای آن ها مهم تر از مسائلی است که ما به آن ها می پرداختیم. گویا وسایل دیجیتال خودشان همه کار انجام می دهند و فیلمسازان جوان هم با استفاده از یک دوربین کوچک می‌توانند کارشان را راه بیاندازند. برای همین دیگر به ما نیازی ندارند. کار کردن ساده تر از زمانی است که ما وارد این عرصه شدیم. آن ها ترجیح می دهند با هم سن و سال ها و هم کلاسی های خودشان کار کنند.

مدیر فیلمبرداری فیلم «ارغوان» گفت: کار را به جوان تر ها سپردیم و خوشحالم که در حال فعالیت هستند. حس می کنم دنیای مانوس من دوره اش تمام شده است. دغدغه من در مستندسازی، پرداختن به مسائل قوم نگارانه و ایرانشناسی بود. این مسائل تحت تاثیر شرایط و تغییرات اجتماعی موضوعیت خود را از دست داد. برای همین این روزها کارهای سینمایی داستانی را می پذیرم.

پورصمدی توضیح داد: حالا دیگر جای بکر و دست نخورده ای باقی نمانده است. مستندسازها دیگر نمی‌توانند جایی را پیدا کنند که در آن جاده ساخته نشده باشد و مردم به وسایل ارتباطی و تکنولوژی روز مجهز نشده باشند. فضاهای روستای حالا دیگر کاملا شهری شده اند و می‌خواهند مثل تهرانی ها زندگی کنند.  من فیلمبردارم و باید منتظر دعوت یک کارگردان باشم. اگر پیشنهادی از سوی مستندسازان داشته باشم مسلما خیلی دوست دارم به این عرصه برگردم و دوباره در فضای مردم نگارانه فیلمبرداری کنم.

مرتضی پورصمدی فیلم‌های سینمایی «متل قو»، «آتش سبز»، «شبانه روز» و … را فیلمبرداری کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>