سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آبان ۱۳۹۳ در ۱:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

حضور در بازارهای بین‌المللی فیلم اجتناب‌ناپذیر است/ جای خالی خبرنگاران

neshast-beinolmelal-1

نشست خبری مریم نقیبی مدیر بین‌الملل سازمان سینمایی سوره امروز صبح یکشنبه ۴ آبان‌ماه با حضور تعدادی از نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

نشست خبری مریم نقیبی مدیر بین‌الملل سازمان سینمایی سوره امروز صبح یکشنبه ۴ آبان‌ماه با حضور تعدادی از نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

سوره سینما- مریم نقیبی در آغاز این جلسه درباره اهمیت حضور در بازارهای بین المللی گفت: موضوع بین الملل و بحث عرضه خارجی و فروش فیلم ها در سینمای ایران متاسفانه کمتر تحلیل و ارزیابی علمی و منطقی می شود. زمانی که یک بازار بین المللی برپا می‌شود و تعدادی از مدیران سینمایی در آن حضور می یابند صفی از معترضان شکل می گیرد و منتقدان به این موضوع، در رسانه ها درباره آن صحبت می کنند. در حالی که واقعیت این است که حضور در بازارها بخشی از کار من و همکارانم در بخش بین الملل هر نهاد هنری و فرهنگی است. همان طور که از حضور ورزشکارانمان در عرصه های بین المللی استقبال می‌کنیم و به این حضورها مفتخریم،  باید نگاهی منصفانه به حضور سینماگران و مدیران سینماها در این بازارها داشته باشیم.

وی ادامه داد: نتیجه حضور در این بازارها البته در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست، نمی توان در طی چند روز به نتیجه قطعی درباره حضوریک  فیلم در جشنواره ها یا فرو ش آن به شبکه ها رسید. شاید همین پروسه کمی طولانی است که باعث می شود درباره این موضوع مخالفانی وجود داشته باشد که گمان می کنند حضور در جشنواره ها یا بازارهای بین المللی دستاوردی برای سینمای ایران ندارد. این در حالی است که بسیاری از آنانی که در این فضاهای حرفه ای حضور داشته اند می دانند چقدر ارتباط رودرو با سینماگران جهان، نمایندگان جشنواره ها و شبکه های مختلف به بهتر دیده شدن آثار کمک کرده و زمینه عرضه آنها در فضاهای دیگر را به وجود آورده است.

مدیر بین الملل سازمان سینمایی سوره گفت: درست است که مدیران سینمایی و فعالان در بخش های بین الملل لازم است درباره کمیت و کیفیت این حضورها صحبت و اطلاع رسانی شفاف کنند تا هجمه ها به پایان رسیده و اگر انتقادی وجود دارد، عادلانه و حرفه ای اتفاق بیفتد. اما دوستان رسانه ای می توانند با تحلیل علمی و تخصصی نقش این حضورها و دستاوردهای آن برای سینمای ایران در بخش فیلم بلند، فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند را ارزیابی کرده و با توسل به آمار و ارقام به نتایجی قابل اعتماد برسند. آنها قطعا با نگاه تخصصی به این موضوع متوجه می شوند که سینمای ایران ناگزیر از حضور در جشنواره ها و بازارها است و نمی شود فقط به عرصه های داخلی محدود بود. حتی حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها در کنار سینماگران ایرانی کمک می کند انتقال اطلاعات بهتر اتفاق بیفتد. در حالی که در تمام این سال ها خبرنگاران و رسانه ها از حضور در این بازارها و فستیوال ها محروم بوده اند.

neshast-beinolmelal-2

نقیبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نمی توان فقط با استفاده از ایمیل ارتباط بین المللی  با نمایندگان شبکه ها و جشنواره‌ها و خریداران فیلم ها داشت. مشکل سرعت اینترنت و محدودیت هایی که ممکن است وجود داشته باشد روی کیفیت ارسال نسخه‌ها اثر می گذارد و در عین حال، به این شیوه نمی توان همه امور را سامان داد و نیاز به برخورد و تعامل مانند هر تجارت دیگری وجود دارد. فیلم یک کالا است که در عرضه بین المللی باید درست آن را معرفی کرد و به فروش رساند. هدف از حضور در این بازارها و جشنواره ها دیده شدن است و نمی توانید مزیت دیده شدن در فضایی حرفه ای میان افرادی شاخص و طراز اول را نادیده بگیرید. حضور مستمر و دائم در این بازارها و جشنواره‌ها موقعیت حرفه ای هر نهاد و سازمان و موسسه ای را تضمین می کند.

وی درباره استانداردهای حضور فیلم ها در جشنواره ها و بازارها گفت: یکی از مزیت‌های حضور سینماگران در این فضاها این است که با متر و معیارهای حرفه ای آشنا می شوند و متوجه می شوند که هر اثر برای دیده شدن در این بازارها و جشنواره‌ها باید دارای چه ویژگی هایی باشد. صرف داشتن یک سوژه خوب به موفقیت یک فیلم نمی‌انجامد. با توجه به تجربه هایی که از حضور در جشنواره های مختلف و بازارهای متعدد داشته ام آنچه درباره بسیاری از فیلم های ایرانی گفته می شود این است که سوژه خوب، اما پرداخت ضعیف دارند. در بسیاری از جشنواره ها کارگاههای تخصصی آموزشی خوبی برگزار می شود که حضور در آنها می تواند مهارت فیلمسازی سینماگران ایرانی، به ویژه جوان تر ها را بیشتر کند.

نقیبی ادامه داد: فیلمسازان ما به خصوص جوان‌ترها برای ورود به دنیای جدید نیازمند دانستن یک زبان بین المللی هستند تا در فضای تعامل و ارتباط با سینماگران، تهیه کنندگان و پخش کنندگان جهانی قرار بگیرند. وظیفه فیلمساز تهیه و تولید یک فیلم یا عرضه داخلی و خارجی آن نیست. این ها همه حوزه های تخصصی هستند که دیگران می توانند به یک فیلمساز کمک کنند. فیلمساز باید بیاموزد که چطور فیلم کامل تر و بهتری بسازد.

مدیر بین‌الملل سازمان سینمایی سوره در ادامه گفت: حوزه هنری یکی از نهادهای بزرگ تولید و پخش کننده فیلم در ایران و خارج از ایران است. آثاری که در این نهاد فرهنگی تولید می شود مختلف، متنوع و در قالب‌های گوناگون است. این آثار شامل فیلم های بلند، کوتاه، انیمیشن و مستند است و ما در بخش بین الملل بدون این که بین این آثار تفاوتی قایل باشیم زمینه معرفی و حضور آنها در جشنواره ها و بازارهای بین المللی را فراهم می کنیم. خوشبختانه این حضورها مستمر و همراه با دریافت جوایز بوده و نشان دهنده استعداد و قابلیت سینماگران خوش ذوق ایرانی است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>