سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۳۹۱ در ۷:۴۶ ق.ظ چاپ مطلب
باشه آهنگر در گفتگو با سوره سینما:

برای سینما چه کرده‌ایم که اینقدر از آن توقع داریم

bashe-ahangar

کارگردان فیلم سینمایی «ملکه» تاکید کرد انتظارها از سینمای ایران گاهی فراتر از امکاناتی است که به سینماگران داده شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «ملکه» تاکید کرد انتظارها از سینمای ایران گاهی فراتر از امکاناتی است که به سینماگران داده شده است.

محمدعلی باشه آهنگر در گفتگو با سوره سینما درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر جشنواره ملی ماست و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. اما اینکه جشنواره در ادوار مختلف چه رفتاری با فیلمسازان داشته، باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد و در برخی جهات اصلاح شود.

کارگردان «فرزند خاک» درباره دیدن فیلم‌های همکارانش گفت: دیدن فیلم‌ها در جشنواره فجر این حسن را دارد که اولا همه فیلم‌ها را در جشنواره می‌بینیم و برآیندی از روند کلی یک ساله سینما را به دست می‌آوریم و می‌توانیم ببینیم سینما در چه جایگاهی مخصوصا از نظر ایده قرار دارد. برای من عملکرد سینما در ایده‌پردازی بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری است.

وی در ادامه افزود: بعد از ایده، فیلمنامه، بعد کارگردانی، فیلمبرداری و دیگر عناصر سینما باید مورد بررسی قرار بگیرد و ببینیم که همه عناصر در روندی یک ساله در چه جایگاهی قرار دارند. بررسی فروش گیشه در یک سال، جایگاه فرهنگی سینما و خلط این دو، از مواردی است که می‌توانیم در ایام جشنواره فجر آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

باشه‌آهنگر افزود: سینمای بومی و ارزش‌های مرتبط با آن نیز از مواردی است که می‌توانیم در جشنواره فجر جایگاه آنها را رصد کنیم. همه این مسائل را در ایام جشنواره می‌توان ارزیابی کرد ولی اگر به مرور سینما بروم و بخواهم همه این مسائل را ارزیابی کنم نمی‌توانم تحلیل درستی داشته باشم. به همین دلیل از دیدن فیلم‌های جشنواره فجر استقبال می‌کنم حتی اگر خودم فیلمی در جشنواره نداشته باشم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا باید به دنبال تناسب فیلم‌ها با ارزش‌های انقلاب در جشنواره فجر باشیم یا نه گفت: این یک توقع کلی است که نمی‌توان چندان قبولش کرد. برخی افراد، ارزش‌های انقلاب را در قالب شعار می‌بینند و در همین حد برایشان کفایت می‌کند.

کارگردان «ملکه» افزود: اینکه انقلاب دقیقا چه ارزش‌هایی داشته و آیا ما به آن رسیدیم یا خیر در اقتصاد هم قابل بحث است. ما در اقتصاد یا دیگر عرصه‌ها هم به ارزش‌های واقعی انقلاب نرسیده‌ایم. اینکه فقط یقه سینما را بگیریم و بگوییم سینما برای انقلاب کاری نکرده، بی‌انصافی است. سینما اتفاقا بیشتر از دیگر بخش‌ها خود را نشان داده است. سینما حیطه آزمون و خطاست نه حیطه بایدها.

این کارگردان اضافه کرد: فیلمسازان برای سینما خیلی تلاش کرده‌اند. خیلی وقت‌ها فیلمنامه‌هایشان تأیید نشدند. با شرایط اقتصادی بد فیلم ساخته‌اند. زمان جنگ فیلم ساخته‌اند. سینمای دفاع مقدس که علی‌رغم همه کاستی‌ها به این درجه از پختگی و پیشرفت رسیده، توسط فیلمسازان به اینجا رسیده است. بازیگری، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه و دیگر جنبه‌های سینما پیشرفت کرده است. اینها نقاط قوت سینماست که می‌تواند ما را به آینده بهتر امیدوار کند.

کارگردان «بیداری رویاها» افزود: حالا ببینیم ما برای سینما چه کار کرده‌ایم. چقدر پول به سینما تزریق کرده‌ایم. چقدر به زیرساخت‌ها توجه کرده‌ایم و چقدر فضا را توأم با آرامش برای فیلمساز ساخته‌ایم. چقدر بازاریابی حرفه‌ای و تخصصی برای فروش فیلم‌ها فراهم کرده‌ایم. سیاست و اقتصاد که قرار است در ذیل سینما تعریف شوند ولی بالای سر سینما ایستاده‌اند چقدر به سینما کمک کرده‌اند؟ ما همیشه چشممان به آسمان است ببینیم پول فیلممان از کجا می‌رسد. من مطمئنم این سینما نجیب است  و لیاقت دارد که اعتبار بیشتری در سیاست‌گذاری به آن ببخشیم.

باشه آهنگر درباره تأثیرپذیری کارگردانان از یکدیگر با تماشای فیلم‌ها در ایام جشنواره فجرگفت: هر کس باید کار خودش را انجام دهد. همیشه هنرمندان دغدغه‌ها و مسائل خودشان را در فیلم‌هایشان تصویر می‌کنند طبیعی است که دغدغه من با همکارانم فرق می‌کند. از روی دست هم نگاه نمی‌کنیم چون فرآیند تولید یک فیلم در طول چند سال اتفاق می‌افتد. خیلی فیلم‌ها را که نگاه می‌کنیم فاقد ایده است و این نگران کننده است. نباید این سینما از ایده‌های ناب تهی شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>