سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۳ در ۸:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب

این جشن است یا جشنواره؟/ «جامه‌دران» فراتر از فیلم اول است

jame-daran1

حسن حسندوست معتقد است توجه به انتقادهای صنوف مختلف باعث جلوگیری از ایجاد حواشی در جشنواره فیلم فجر می‌شود.

حسن حسندوست معتقد است توجه به انتقادهای صنوف مختلف باعث جلوگیری از ایجاد حواشی در جشنواره فیلم فجر می‌شود.

حسندوست تدوینگر باسابقه سینما که امسال با فیلم سینمایی «جامه‌دران» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد در این باره به سوره سینما گفت: امسال با فیلم «جامه‌دران» در بخش نگاه نو حضور دارم. اگرچه فیلم اولین تجربه بلند سینمایی حمیدرضا قطبی است، اما او به واسطه تجربه ۲۵ ساله ای که در سینما دارد فراتر از یک فیلم اول را ساخته است و شایسته است که در بخش مسابقه جای گیرد. «جامه‌دران» اثری قوی و محکم است که برایش زحمت زیادی کشیده شده و به واسطه هوشمندی کارگردان فیلمی زیبا و تاثیرگذار را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین درباره انتخاب نشدن «تابو» در بخش مسابقه افزود: متاسفانه هیچ دلیل قانع کننده ای برای حذف فیلم سینمایی «تابو» از بخش مسابقه وجود ندارد. من با خسرو معصومی سال‌هاست همکاری دارم. او از جمله کارگردانانی است که هر زمان در جشنواره فجر فیلم داشته، موفق بوده است. هنوز کسی توضیح منطقی برای انتخاب نشدن فیلم ارائه نکرده است. بنابراین باید تا زمان آغاز جشنواره صبر کرد و فیلم‌ها را دید و مقایسه را به عهده مخاطب واگذار کرد، اما من به جرات می‌گویم از این تعدادی که به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده اند فیلم هایی ضعیف تر از «تابو» وجود دارند که بنا بر مصلحت در بخش مسابقه جای گرفته اند. از جمله چند فیلم که هنوز فیلمبرداری آنها تمام نشده است.

حسندو ست درباره تعداد فیلم های حاضر در جشنواره و ظرفیت فیلم ها در بخش های مختلف گفت: کم یا زیاد کردن ظرفیت فیلم ها در جشنواره فجر موضوع بحث نیست، چون این جشنواره مسایل زیادی دارد که بعد از سالها هنوز حل نشده است. تکلیف اصل ماجرا نامشخص است. کسی نمی داند مراسمی که هرسال برپا می شود جشن است یا جشنواره؟ امسال هم مباحث جدیدی برای بحث و بررسی راه انداختند اما نتیجه ای حاصل نشده است. چارچوب و شمایل کلی جشنواره مشخص نیست. هیئت انتخاب و هیئت داوری و شکل برگزاری و اهدای جوایز از معضل‌های کبیر این مراسم است.

وی افزود: تصمیم هایی که هرسال گرفته می شود اگرچه گاهی صدماتی به جشنواره وارد کرده اما بعضی سال‌ها هم به نفع سینما بوده است. به طور کل دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ جشنواره راضی کننده بود، اما رفته رفته ضعیف شد و اعتبار خود را از دست داد. تا زمانی که تکلیف جشن یا جشنواره روشن نشود. این مراسم هرسال با حاشیه هایی فراوان و با دلخوری اعضای سینمای ایران همراه است. به نظر من مسئولین اگر واقعا تصمیم دارند جشنواره را از حاشیه دور نگهدارند باید به انتقادها و پیشنهادهای صنوف مختلف سینما گوش کنند تا از حواشی که هر سال پیش می‌آید، جلوگیری شود.