سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ دی ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب

برخورد حرفه‌ای سیروس الوند با هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر/ فضای اعتماد را از بین نبریم

fajr33-neshast3

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر از لزوم اعتماد میان مدیران و سینماگران سخن گفت.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر از لزوم اعتماد میان مدیران و سینماگران سخن گفت.

سوره سینما- در ادامه نشست خبری امروز یکشنبه ۲۱ دی ماه رضاداد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر فیلم های بخش خارج از مسابقه گفت: همیشه باید برای حضور فیلم در بخش خارج از مسابقه، از صاحب اثر کسب اجازه کرد. در دنیا همه برای جشنواره ها فیلم می‌فرستند اما هیچ کس متوجه نمی شود که چرا فیلمی انتخاب شد و فیلم دیگر انتخاب نشد. اما متاسفانه در فجر، همه پرسش ها از انتخاب نشده ها شروع می شود. در هر صورت باید از بین ۸۸ فیلم، ۲۲ عنوان انتخاب شوند.

وی ادامه داد: آقای سینایی رسما گفتند که فیلم ایشان به آن معنای معمول قابل داوری نیست و وقتی با ایشان طرح موضوع شد، استقبال کردند. با بزرگواران دیگر نیز وارد گفت‌وگو شدیم و آقای احد صادقی که امین جامعه سینمایی هستند و رازدارانه فعالیت های دبیرخانه را جلو بردند، از بزرگواران اجازه گرفتند.

رضاداد بیان کرد: بعضی از این فیلم با مشارکت فارابی و سازمان سینمایی ساخته شده اما خود را ملزم می دانستیم که از فیلمسازان برای حضور اکثرشان در بخش خارج از مسابقه اجازه گرفته شود. ضمن آنکه تاکید شد حضور فیلم ها در بخش خارج از مسابقه به دلیل تعدا فیلم ها بوده است. آقای الوند که خودم شخصا با ایشان صحبت کردم خیلی حرفه ای برخورد کردند و تاکید کردند که خیلی از فیلم ها را ندیده اند و در مجموع مذاکرات مان با آقای صمدی احساس کردیم که ایشان خیلی مایل به این موضوع نبودند و ما نیز اصلا قصد دلگیر کردن عزیزانی مانند آقای صمدی را نداریم.

وی افزود: در هر صورت ما هیات انتخابی برای جشنواره انتخاب کردیم که ممکن است تعداد اندکی از دوستان، آن ها را ذی صلاح ندادند. جامعه هنری جامعه حساسی است و همه ما در شرایط آسیب پذیر قرار داریم. در هر صورت برای تولید فیلم ها چندین ماه زحمت کشیده اند. باید بگویم واقعا وقتی آقای صمدی از شرایط سخت فیلم سازی گفتند، اشکم درآمد. یک پرسش نابه هنگام، این بزرگواران را به هم می ریزد. ما واقعا نگران جشنواره نیستیم بلکه بیشتر نگران فضای اعتماد هستیم. در هر صورت ۲۲ فیلم انتخاب و دو سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه پیشنهاد شد که نهایتا با سه فیلم به توافق رسیدیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از این فیلم ها، «ابوزینب» ساخته آقای علی غفاری است که در بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت حضور داشت و به همین دلیل در بخش خارج از مسابقه جشنواره حضور دارد. ما درباره وضعیت استان ها به وضعیت دوره سی و یکم و قبل بازگردیم. سال گذشته سال عدم استقرار استانداردها و تغییر و تحولات بود که آقای وزیر کشور کمک کردند که جشنواره فیلم فجر در استان ها برگزار شود. این هزینه سال قبل واقعا سخت جفت و جور شد و ما در مقاطعی گاهی شرمنده فیلمسازان می شدیم. به هر حال، در صورت مشارکت مالی استان، جشنواره در استان ها نیز برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما امانتدار صاحبان فیلم ها هستیم نه مالک آن ها و حق تصرف شرعی آن را نداریم یادآور شد: در اولین جلسات با تهیه کنندگان گفتند که ما امسال فیلم به جشنواره نمی دهیم چون پس از جشنواره متوجه می شویم که چندین نمایش بیشتر از آنچه توافق شده به نمایش در می آید. به همین دلیل ما شرعا به تهیه کنندگان قول دادیم که این اتفاق نیفتد. حتی اگر وزارت ارشاد بگوید برای کارکنان می خواهیم نمایش فیلم بگذاریم، خارج از این توافق امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: درباره استان ها هم وضعیت همین است. تاکید دارم که رفتار ما در همه شئون جشنواره، رفتار امانتدارانه است. چه در انتخاب و داوری و چه در حق حقوق آن ها. با همین رویکرد، هر استان، هر سازمان یا هر شخص و فردی از ما درخواست نمایش داشته باشد، پاسخ به او را به توافق با تهیه کننده موکول می کنیم.

رضاداد در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگاران در مورد اینکه داوری استانی جزو خط قرمزها است بیان کرد: در جلسه ای که برای مدیران کل استان ها داشتیم گفتیم که شما ۱۰ فیلم از ۳۳ فیلم را در استان خود نمایش می دهیم و پس از داوری ها، هر فیلم در یک استان برگزیده می‌شد. با این استدلال همه متقاعد شدند اما ایجاد فضای پرنشاط در جشن انقلاب، با اعلام آمادگی هر استان برگزار می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تجلی اراده ملی گفت: تجلی اراده ملی از ابتدا به عنوان جوایز جنبی مطرح بود اما در دوره ای، با بعضی سازمان ها وارد مذاکره شدیم و ظرفیت سینما در حوزه ملی را گوشزد کردیم و پیشنهاد داریم که هر وزارت خانه بخش فرهنگی داشته باشد. اما در دوره اخیر دیدیم که نسبت سازمان های متقاضی حضور در بخش تجلی اراده ملی نه نسبت پیشینه با جشنواره دارند و نسبت پسینه. به همین دلیل گفتیم هر سازمانی که می خواهد نسبتی با سینمای ایران داشته باشد، باید به شکل مستقل و تعریف شده این کار را انجام دهد. تجلی اراده ملی، مظهر ارزیابی فعالیت های مرتبط برای استفاده از ظرفیت سینمای کشور در تحقق اهداف خودشان است. با این رویکرد، سازمان ها می توانند برنامه اختصاصی خودشان را داشته باشند؛ ما از حضور هدفمند و نه نمایشی سازمان ها در جشنواره استقبال می کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>